بورس پس از تعطیلات نوروز چه می شود؟ /سبک‌ سنگین بازار سهام در یک سال اخیر/ نفت و دلار دو عامل بسیار مهم در سرنوشت بازار سهام است

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین استراتژی برای ماه‌های پیش رو، حفظ سهامداری بوده و باید توجه داشت که به طور معمول در فروردین ماه بازار سهام مثبت و رضایت بخش بوده است. از هفته دوم آغاز سال جدید، بازار به طور کامل باز و قابل معامله بوده و به نظر می رسد که روند خوبی را در پیش داشته باشد. البته باید پارامترهای تاثیرگذار بر بازار رصد و آن را در سیاست‌های معاملاتی خود اعمال کرد.

حمزه کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در بررسی عملکرد بازار سرمایه و متولیان آن طی سال جاری، اظهار کرد: طی یک سال گذشته اقدام خوبی در وضع قوانین به منظور حمایت از بازار شکل گرفت که می تواند موجب تحول و به روز شدن بازار سهام شود.

کریمی تشریح کرد: در طی سال سپری شده اخباری از ورود برخی از محصولات به بازار سرمایه و آزادسازی قیمت‌ها به گوش می رسید که البته نهایی نشد؛ اگر این امر اجرایی می‌شد، بازار سهام به مراتب حال و روز بهتری پیدا می کرد. همچنین تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به بهبود وضعیت کلی بورس مفید می‌شود.

وی افزود: در ابتدا گفته‌هایی مبنی بر افزایش دامنه نوسان در سال جاری بیان شد اما متاسفانه در اطلاع رسانی‌های بعدی توسط رئیس سازمان بورس این موضوع موکول به سال آینده شده است؛ اجرای هرچه سریع تر این اهم می تواند نقش مهمی در شفافیت بازار داشته باشد. همچنین از دیگر اصلاحات مثبت قوانین می توان به نمایش عمق بازار و مظنه قیمت‌ها برای عموم مردم اشاره کرد که این امر به طور محسوس در پویایی معاملات تاثیرگذار است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از جمله اقدامات مفیدی که منجر به بهبود فضای معاملات و افزایش شفافیت می شود، صدور مجوز برای تاسیس مشاوره سرمایه گذاری‌ها، صندوق‌های تامین سرمایه، کارگزاری‌ها و ... است. با این اقدام علاوه بر ایجاد فضای رقابتی، خدمات بهتری به سهامداران و مشتریان ارائه می شود و تاثیر واقعی آن را می توان در سال‌های آینده مشاهده کرد.

کریمی با اشاره به تعطیلات نوروز مطرح کرد: بهترین استراتژی برای ماه‌های پیش رو، حفظ سهامداری بوده و باید توجه داشت که به طور معمول در فروردین ماه بازار سهام مثبت و رضایت بخش بوده است. از هفته دوم آغاز سال جدید، بازار به طور کامل باز و قابل معامله بوده و به نظر می رسد که روند خوبی را در پیش داشته باشد. البته باید پارامترهای تاثیرگذار بر بازار رصد و آن را در سیاست‌های معاملاتی خود اعمال کرد.

وی با اشاره به اینکه نفت و دلار دو عامل بسیار مهم در سرنوشت بازار سهام است، گفت: قیمت نفت جهانی به واسطه جنگ روسیه افزایش پیدا کرده و از طرفی نرخ دلار نیز تحت تاثیر نتیجه مذاکرات قرار دارد، نتیجه هر یک از این موضوعات می تواند بر بازار سهام تاثیر زیادی بگذارد. البته نباید از این نکته غافل بود که بازار سهام همیشه به پیشواز تورم رفته است و احتمال بروز تورم بالایی به واسطه تداوم تحریم‌ها و انعکاس اثرات آن در نرخ دلار وجود دارد.

کریمی در تکمیل سخنان خود مطرح کرد: به سهامداران پیشنهاد می شود که در صنایع سودساز و تولیدی‌هایی که تقسیم سود خوبی دارند را در اولویت سرمایه گذاری خود قرار بدهند. گروه‌های پتروپالایشی در همه ادوار تقسیم سود مطلوبی را داشتند، صنایع فلزی با توجه به رشد قیمت‌های جهانی می توانند در بازار سهام پیشرو باشند؛ از این رو بازدهی مناسبی برای نمادهای مربوط مس، روی، آلومینیوم و ... انتظار می‌رود.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
کد خبر: 26194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha