فصلی برای دگرگونی در بازار انرژی/ آیا نفت ایران هم در خطر است؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر برجام به سرانجام نرسد و ما اگر همچنان در لیست تحریم باشیم خطر وجود دارد به بازارهایی مثل چین که اکنون صادرات داریم روسیه هم وارد شود و میزان زیادی از سهم بازار ایران را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تاثیر مناقشات روسیه و اوکراین بر بازار نفت و گاز اظهار داشت: تاثیر بر بازار نفت و گاز متفاوت است، در بازار نفت روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان است اما در صادرات نقشی ندارد، از حدود ۱۰ میلیون بشکه نفتی که تولید می‌کند حدود ۴.۷ میلیون بشکه را صادر می‌کند و بیشتر نفت تولیدی هم به مصرف داخلی می‌رسد، اما عمدتا در صادرات گاز فعال است. 

وی افزود: به لحاظ کیفیت نفت اورال و سبک قطعا برای پالایشگاه‌های اروپایی مطلوب است بازارهای صادراتی این کشور هم بیشتر اروپا، امریکا و کانادا است بنابراین برای دنیا جایگزین کردن نفت روسیه مشکل نیست و بنظر می‌رسد تنها چین در دوران تحریم قادر باشد نفت روسیه را خریداری کرده و واردات از دیگر کشورها را کاهش دهد، اما مشکلی که ایجاد شده گاز است که تامین آن توسط دیگر کشورها مشکل و بعید است بتوانند جایگزین کنند، به همین دلیل تاکنون نه خطوط لوله گاز قطع شده و نه تحریم گازی بر روسیه اعمال شده، فقط خط لوله جدیدی که فعال نشده تحریم شده است. اما باتوجه به قراردادهای جدیدی که روسیه با ترکیه و چین منعقد کرده قاعدتا مشکلی برای صادرات پیدا نخواهد کرد.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: اگر روسیه تحریم شود قطعا اروپا بدنبال جایگزین خواهد بود زیرا در صورت تحریم بانکی نمی‌تواند پول را پرداخت کند و این می‌تواند برای اروپا مشکل‌ساز شود.

وی تصریح کرد: روسیه حداقل ۱۰۰ میلیارد متر مکعب یعنی به اندازه روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب ( ۱۰ فاز پارس‌جنوبی) به اروپا گاز ارسال می‌کند.

حسینی در ادامه بیان داشت: جنگ روسیه و اوکراین و عواقب آن و تحریم‌هایی که اعمال شد قیمت نفت را ۱۵ درصد و قیمت گاز را نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر کرد و قطعا برای اقتصاد اروپا و امریکا که به دلیل کرونا با کمبود منابع مواجه شدند و بعد از سال‌ها با تورم بالای ۵ درصد مواجهند بسیار آسیب‌زا است.

وی با بیان اینکه تحریم نفت روسیه مشکلی را در بازار جهانی ایجاد نمی‌کند، تاکید کرد: بعید است اروپا چندان خود را درگیر تحریم گاز روسیه کند مگر زمانی که بتواند از طریق امریکا، قطر، الجزایر، نیجریه و مصر جایگزین کنند.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه درباره وضعیت صادرات نفت و گاز ایران در شرایط کنونی گفت: اگر برجام به سرانجام نرسد و ما اگر همچنان در لیست تحریم باشیم خطر وجود دارد به بازارهایی مثل چین که اکنون صادرات داریم روسیه هم وارد شود و میزان زیادی از سهم بازار ایران را بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: عاقلانه‌تر آن است که مشکل تحریم و هسته‌ای حل شود و به توافق برگردیم تا مانند قبل حدود ۶۰۰ هزار بشکه به اروپا صادر کنیم و جایگزین روسیه شویم، حدود ۶۰۰ هزار بشکه به چین، ۳۰۰ هزار بشکه هند و ۳۰۰ ژاپن و کره و ۱۰۰ هزار بشکه هم به ترکیه صادر کنیم و کل ظرفیت صادراتی را پوشش دهیم.

حسینی یادآور شد: قطعا اگر همزمان با تحریم روسیه به توافق برجام برگردیم بهترین شرایط برای بازار جهانی ایجاد می‌شود که کمبود نفت روسیه احساس نشود و هم اینکه ما براحتی در بازار اروپا جایگزین شویم.

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 26173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha