مسئولان بورس گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های فعالین بازار ندارند/سازمان بورس و شورای عالی بورس حتی به ابتدایی ترین خواسته های سهامداران هم رسیدگی نمی کنند

کارشناس بازار سرمایه گفت:با اینکه سهامداران تمایلی به پلیسی شدن بازار سرمایه ندارند،‌اما وقتی سهامدار مشاهده می کند در حوزه هیات مدیره سازمان کسی به دغدغه هایش پاسخی نمی دهد و مرجع بالاتر شورای عالی بورس حتی به اولین مطالبات و خواسته های سهامدار رسیدگی نمی کند، ناچارا، بهترین راه درخواست از قوه قضاییه برای رسیدگی های بیشتر است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شفافیت تنها راه مقابله با توزیع رانت در اقتصاد است، لذا بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست. افزایش شفافیت و بستر سازی با تامین زیر ساخت های لازم برای ایجاد شفافیت در این بازار یکی از اصلی ترین خواسته های فعالین بورسی است. بازار سرمایه چون نماد شفافیت اقتصاد است هر گونه فساد و توزیع رانتی دراین بازار به معنای عدم پاسخگویی و مسوولیت پذیری در بخش های مختلف اقتصاد است که قطعا حوزه های مختلفی از اقتصاد را درگیر خود می کند.در صورتی که بازار سرمایه خالی از شفافیت باشد و مدیران سازمان مسولیت پذیر نباشند فعالان بورسی راهی جز مطالبه از قوه قضاییه برای اعاده حقوق خود نمی بینند. به تازگی سازمان بورس در راستای ایجاد شفافیت دامنه مظنه را به نسبت گذشته بازتر ودسترسی همگان را افزایش داده است، اما شفافیت در بازار تا کجا و در چه حدی باید ایجاد شود و این موضوع از دید اهالی بازار سرمایه تا چه حد حائز اهمیت است درگفت و گو با کارشناس بازار سهام آمده است.

شهرام عجمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع اهمیت افزایش شفافیت در بورس پرداخت ودر خصوص باز شدن دامنه مظنه به عنوان یکی از اولین گام ها برای رسیدن به شفافیت خاطر نشان کرد: در حالی که دولت ها درچند سال گذشته با ترفندهای مختلف تلاش کردند تا بازار سرمایه را بزرگ و سرمایه های مردم را به سمت این بازار حرکت دهند، اما کمترین تلاشی برای توسعه زیر ساخت ها و متناسب شدن آن با میزان دعوت شدگان به بورس، صورت ندادند. این موضوع چالش های بسیار زیادی در بورس ایجاد کرد که بخشی از آن را در قالب زیانی که به سهامداران خرد وتازه وارد تحمیل شد مشاهده کردیم.

وی دراین باره افزود: سازمان بورس تا قبل از سال ۹۹ با جامعه سهامداران ۱ تا ۲ میلیون نفری رو به رو بود، درحالی که امروز، دامنه سهامداری ما ۵۰ میلیون نفر است. بزرگ شدن جامعه سهامداری مطلوب است اما به شرط تامین زیر ساخت ها و ایجاد شفافیت کامل. وقتی جامعه سهامداری شاهد این موضوع باشد که دغدغه هایش در سازمان مهم نیست و مسوولین به این دغدغه ها پاسخی نمی دهند، قطعا برای احقاق حق خود مجبور به مراجعه به مرجع قضایی وشکایت از آنچه بر او تحمیل شده می شود.

کارشناس بورس با بیان اینکه ورود قوه قضاییه به آنچه در این بازار گذشته امر مبارکی است، گفت: با اینکه سهامداران تمایلی به پلیسی شدن بازار سرمایه ندارند، چرا که اگر بازار سرمایه دچار فضای امنیتی شود در بلند مدت تبعات زیادی را تحمل خواهد کرد،‌ اما وقتی سهامدار مشاهده می کند در حوزه هیات مدیره سازمان کسی به دغدغه هایش پاسخی نمی دهد و مرجع بالاتر شورای عالی بورس حتی به اولین مطالبات و خواسته های سهامدار رسیدگی نمی کند، ناچارا، بهترین راه درخواست از قوه قضاییه برای رسیدگی های بیشتر است.

شهرام عجمی در این باره توضیح داد: آنچه تا کنون در بازار سرمایه دیده ایم این است که متاسفانه مدیران سابق ومدیران جدید سازمان بورس، نتوانسته اند اقدام مناسب و درخور تاملی در پاسخگویی و برقراری ارتباط لازم با سهامدار داشته باشند. عدم برقراری ارتباط مطلوب و دوسویه سهامدار با مدیران این سازمان، در نهایت کار را به شکایت و پناه بردن به مراجع قضایی می کشاند.

شهرام عجمی در خصوص بازشدن دامنه مظنه و ارتقای دید دامنه از ۵ تا ۲۰ گفت: اولین گام برای ایجاد شفافیت که امیدواریم برای موضوعات بعدی نیز دنبال شود باز شدن دامنه مظنه و دسترسی همه سهامداران به دامنه است که در حد خود اتفاق بزرگی به شمار می رود، در حالی که امیدوار بودیم قبل از تحمیل زیان های بزرگ به سهامداران، هیئت مدیره سازمان بورس زودتر به این موضوع ورود می کرد، به این دلیل که باز شدن دامنه مظنه همواره یکی از مهمترین مطالبات و دغدغه های فعالین بازار بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد:  با توجه به گسترش آنلاین ها و روی خوش نشان دادن  و استقبال مردم از این ابزار، باید پیش از این دسترسی به دامنه مظنه باز می شد، اما متاسفانه سازمان هیچ زیر ساختی را به شرکت های ارائه دهنده خدمات تکلیف نکرد تا در این حوزه فعالیت کنند و این موضوع را به منصه ظهور برسانند. خوشبختانه با ورود قوه قضائیه، شرکت های ارائه دهنده خدمات مکلف به تامین زیر ساخت ها شدند.

شهرام عجمی کارشناس بورس تاکید کرد: هر چند فعالین بازار سرمایه، مخالف پلیسی شدن بورس هستند اما شاهد هستیم فعالین هیئت مدیره و بالاتر در شورای عالی بورس به موضوعات مطرح شده و زیان های وارد شده به سهامداران در مباحث مختلف ورود نمی کنند، لذا چاره ای غیر از توسل به قوه قضاییه وبررسی آنچه در این بازار رخ داده باقی نمانده است.

شهرام عجمی با بیان اینکه سازمان نتوانسته حامی حقوق سهامداران باشد، توضیح داد: باید قبول کنیم سازمان بورس در سال های گذشته، بخصوص در یکی دو سال گذشته، نتوانسته از حقوق سهامداران مراقبت و صیانت کند، چه در زمینه زیر ساخت ها و ناشرین بورسی، متاسفانه ابزارهای لازم را برای انجام کار ندارد و قانون سال ۸۴ اجرا می شود که همچنان به روز نشده است. با اینکه بازار سرمایه به نسبت سال های گذشته بسیار بزرگ شده است اما تا کنون هیچ نوع قانون و تبصره جدیدی به بازار اضافه نشده که نتیجه وضعیت فعلی و زیان های دائمی و توزیع رانتی است که متاسفانه صدای اکثر سهامداران را درآورده است.در حالی که باید دغدغه سهامداران درحوزه بازار سرمایه، توسط هیات مدیره سازمان و در نهایت شورای عالی بورس برطرف شود. فعالان بازار سرمایه خواستار بسته نشدن راه های تبادل اطلاعات هستند و اینکه مسوولین بورس، گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های فعالین بازار داشته باشند تا راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات وتصمیم گیری های بهتر بیابند.

شهرام عجمی خاطر نشان کرد: در حالی که فعالان بازار خواستار برخورد با رانت وفساد هستند و طبیعتا علاقمند به افزایش ارتباط مسوولین سازمان بورس، با فعالین و بدنه بازارهستند تا مشکلات موجود سریع تر حل می شود، اما آنچه دیده می شود صرفا در حد شعار است و متاسفانه هیئت مدیره ارتباط چندانی با فعالین بازار ندارد و تک صدایی صدای غالب بازار شده است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در این حوزه بحث زیاد است. با توجه به اتفاقاتی که در یکی دو سال گذشته رخ داده وگزارش شده، و چون  پای نهادهای امنیتی به بازار باز شده، نمی توان قضایا را باز کرد اما مسولین خود به این موضوعات واقف هستند. امیدواریم باز شدن دامنه مظنه فتح بابی باشد برای بررسی سایر مطالبات سهامداران و شنیدن صدای فعالین بازار و رفع  دغدغه های آنها، ضمن مجازات متخلفین.

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 26159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha