عملیات سنگین مالیاتی علیه اینفلوئنسرها

وزارت ارشاد، لیست ۲۶۰ نفری را برای سازمان امور مالیاتی فرستاده ولی خود سازمان هم لیستی هزار نفره از شاخ‌های اینستاگرامی درست کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از هفت صبح، تا امروز مالیات از اینفلوئنسرها همیشه در قالب طرح، پیشنهاد، احتمال و با هزار اما و اگر مطرح می‌شد ولی دیروز یکی از مسئولان سازمان امور مالیاتی گفت که وزارت ارشاد برای آنها لیست ۲۶۰ نفری از اینفلوئنسرها تهیه کرده و فرستاده تا از آنها مالیات گرفته شود. اینکه این ۲۶۰ نفر شامل چه کسانی می‌شود و چه درآمدی دارند و با چه فرمولی باید مالیات بدهند اما هنوز در هاله‌ای از ابهام است. در این گزارش به برخی ابهام‌ها جواب داده‌ایم.

طرحی که مجلس اواخر سال گذشته برای مالیات اینفلوئنسرها تصویب ‌کرد مبنای این تصمیم جدید سازمان مالیاتی بوده که بر اساس آن اگر فردی بالای ۵۰۰ هزار فالوئر داشته باشد، باید مالیات بدهد ولی بحث در همین حد و همین جا تمام شد؛ دیگر بعد از این نه ساز و کار این مالیات گرفتن مشخص شد و نه حرفی از اینکه این گروه شامل چند اینفلوئنسر خواهد شد به زبان آمد.

ولی اینطور که خبرگزاری دانا با یکی از نماینده‌های کمیسیون فرهنگی مصاحبه کرده، به نظر می‌آید که بهارستان دستورالعمل اجرایی این کار را ۲۶تیرماه امسال ابلاغ و برای اجرا به ادارات مالیاتی صادر کرده است. این اینفلوئنسرها که تعدادشان هم کم نیست، چطور شناسایی می‌شوند؟ جواب محمد مسیحی شامل این نکات بوده است:

قرار شده سازمان امور مالیاتی با سازمان‌های مختلفی مکاتبه داشته باشد تا اموال این اشخاص را ارزیابی کند. سازمان‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، پلیس امنیت اقتصادی ناجا و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در همین رابطه باید با سازمان امور مالیاتی همکاری داشته باشند.

طی جلسات برگزار شده با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شده است، اطلاعات هویتی کامل فعالان فضای مجازی کاربر محور (اینفلوئنسرها) و میزان دقیق درآمدهای آن‌ها به این سازمان ارسال شود.

نکته دیگر این است که اگرچه وزارت ارشاد این لیست ۲۶۰ نفری را برای سازمان امور مالیاتی فرستاده ولی این سازمان خودش هم لیستی هزار نفره از شاخ‌های اینستاگرامی درست کرده است. آنها فهرست اولیه این هزار اینفلوئنسر را تهیه کرده و وقتی نهایی شود نام آنها را در سایت خود منتشر می‌کنند.

این سوال مهمی است که شیوه ردیابی فعالیت‌های مالی این اینفلوئنسرها چگونه خواهد بود؟ یا این که به همان بحث کنترل تراکنش‌های مالی و خوداظهاری بسنده می‌کنند. می‌دانیم که برای فرار از مالیات بر حساب‌های بانکی روش‌های متعددی وجود دارد از جمله ریختن پول‌ها به حساب بستگان. اما به هرحال هنوز شیوه کم دردسری برای سازمان مالیاتی است. شیوه محکم‌تر اما رصد کردن پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی اینفلوئنسرهاست.

آیا سازمان مالیاتی صفحات این اینفلوئنسرها را با دقت زیر نظر می‌گیرد؟ ‌تک‌تک استوری‌ها و پست‌ها؟ خب تقریبا کار غیرممکنی است چرا که استوری‌ها بعد از ۲۴ ساعت محو خواهند شد. اما اگر این مرحله بر فرض محال دقیق انجام شود آنگاه ماموران مالیاتی می‌توانند به سراغ کارفرماها و شرکت‌هایی بروند که به اینفلوئنسرها آگهی داده‌اند. می‌توانند به سراغ سفارش دهنده‌ها رفته و اصل قراردادها را طلب کنند… اینجا پیچ اصلی ماجراست.

دسترسی به قرارداد بین کارفرما و اینفلوئنسر منجر به چه اتفاقی خواهد شد؟‌ مالیات را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ در این مرحله باز هم سیستم راحت‌تر برای سازمان مالیاتی اخذ مالیات از سفارش دهنده است و ملزم کردن او به کسر رقم از قراردادش با اینفلوئنسر! خب مشکل اینجا پیش می‌آید که مثل قراردادهای فوتبال ما، ‌اینفلوئنسر عزیز از این به بعد رقم قرارداد را مالیات در رفته از کارفرمای خود طلب می‌کند و تمام بار مالیات را بر دوش کارفرما می‌اندازد.

همان کاری که فوتبالیست‌ها در قراردادهای خود با تیم‌های دولتی و صنعتی انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد حمله مالیاتی به اینفلوئنسرها شامل عملیاتی ترکیبی و ارقام تخمینی باشد و این خود یک جنجال جالب و لازم به وجود خواهد آورد. این را هم بگوییم که بر اساس قانون‌، آخر خرداد ماه زمان خوداظهاری مالیات همه به پایان می‌رسد و این یعنی اینفلوئنسرها فقط همین قدر زمان دارند تا سرانجام برای پرداخت مالیات دست به جیب شوند.

۲۶۰ نفر شامل چه افرادی می‌شود؟
هنوز که اسمی از این تعداد به بیرون درز نکرده و مشخص نیست چه کسی درون آن جا خواهد گرفت یا اصلا معیار سازمان مالیاتی به جز تعداد فالوئر چه خواهد بود ولی مصوبه مجلس در این باره چه گفته؟ نمایندگان مجلس در اسفند ۱۳۹۹، فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از جمله بازیگران با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال را مشمول مالیات کردند ولی هنوز چیزی گفته نشده که اگر کسی پیج خودش را خصوصی کرد یا فالوئرهایش را به کمتر از ۵۰۰ هزار عدد رساند، چه خواهد شد؟

اگر بر اساس لیست پرفالوئرهای ایرانی بخواهیم پیش‌بینی کنیم که این ۲۶۰ نفر شامل که خواهد بود، پس همین روزها حسن ریوندی، رامبد جوان، محمدرضا گلزار، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، الناز شاکردوست، علی کریمی، بهنوش طباطبایی، امین حیایی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، یاس، علی دایی و نگین میرصالحی باید منتظر دستورالعمل سازمان مالیاتی باشند. همچنین در این لیست بازیگران و فوتبالیست‌های ایرانی دیگری هم جا می‌گیرند که نه تنها ۵۰۰ هزار فالوئر دارند، بلکه تبلیغات اینستاگرامی هم در قالب پست و استوری داشته‌اند.

قبلا هم نوشته بودیم که این پیج‌ها برای هر تبلیغ هزینه‌ای بین ۸ تا ۱۶میلیون تومان دریافت می‌کنند. این مظنه بازار اینستاگرام یکی از چهره‌های معروف با بیش از ۷۰۰ هزار فالوئر است که طبق ادعای او، پست یک روزه که به صورت عکس یا ویدئوی ارسالی باشد یک میلیون تومان هزینه دارد. همچنین پست موقت با گیفت ارسالی یک میلیون و پست دائم با گیفت ارسالی ۲ میلیون تومان هزینه دارد. تبلیغات استوری اینستاگرام هم بین ۸۰۰هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 26139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha