پیشروی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف / مسکو: کاروان تسلیحات کمکی غرب به اوکراین را هدف قرار می‌دهیم 

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور به آمریکا هشدار داده که تسلیحات غربی که به اوکراین تحویل داده شود، از سوی مسکو مورد هدف قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، سومین هفته تهاجم روسیه به اوکراین در حالی ادامه دارد که نیروهای روس در حال پیشروی از سمت شمال شرق به سوی پایتخت اوکراین هستند.

رسانه‌های محلی صبح شنبه گزارش دادند که آژیر قرمز حمله هوایی در سراسر اوکراین از جمله شهرهای بزرگ کی‌یف، اودسا، دنیپرو و خارکیف به صدا در آمد.

جنگ در داخل خاک اوکراین تاکنون باعث فرار ۲.۵ میلیون نفر از این کشور شده است.

یک مقام دفاعی ایالات متحده آمریکا گفت که در حمله‌ای که در چند جبهه به کی‌یف تدارک دیده شده است به نظر می‌رسد که فشار روس‌ها از شمال شرق بیشتر است و نیروها در حال پیشروی هستند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش در جبهه اقتصادی و سیاسی اقدام به منزوی کردن و تحریم بیشتر کرملین کردند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن وضعیت تجارت خود با روسیه را به شدت کاهش خواهد داد و واردات غذاهای دریایی، الکل و الماس روسیه را ممنوع خواهد کرد.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ را در این گزارش پیگیری کنید.

ریابکوف: به آمریکا هشدار دادیم که کاروان‌های ارسال سلاح به اوکراین را مورد هدف قرار می‌دهیم
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور به آمریکا هشدار داده که تسلیحات غربی که به اوکراین تحویل داده شود، از سوی مسکو مورد هدف قرار خواهند گرفت.  آقای ریابکوف همچنین گفت پمپاژ سلاح به اوکراین آن‌هم به صورت هماهنگ از سوی چندین کشور، نه تنها یک اقدام خطرناک بلکه اقدامی است که این کاروان‌ها را به «اهداف قانونی برای روسیه» تبدیل می‌کند و ما به آنها شلیک خواهیم کرد.  او همچنین تحریم‌های آمریکا علیه مسکو را «تلاشی بی‌سابقه برای ضربه زدن به بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه» توصیف کرد اما در عین حال مدعی شد مسکو با روشی سنجیده با این مسئله برخورد خواهد کرد. او همچنین شایعات در خصوص اخراج رسانه‌های بین‌المللی و بازرگانان خارجی از روسیه را تکذیب کرد و افزود: «ما قصد نداریم این شرایط را تشدید کنیم.»

سرگئی ریابکوف

کشته شدن ۷۹ کودک در جنگ اوکراین
دفتر دادستانی اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تهاجم روسیه، حداقل ۷۹ کودک کشته و نزدیک به ۱۰۰ کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند. دفتر دادستانی کل در بیانیه‌ای با بیان اینکه این اعداد قطعی نیستند و تعداد تلفات احتمالا بیشتر از این است افزود که اکثر قربانیان در مناطق کی یف، خارکیف، دونتسک، سومی، خرسون و ژیتومیر بودند.

رئیس منطقه دونتسک اوکراین: هزاران جنگجو برای مبارزه با اوکراین به ما می‌پیوندند 

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده شرق اوکراین می‌گوید انتظار دارد هزاران جنگجو برای نبرد با نیروهای اوکراینی به این منطقه بیایند. این اظهارات پوشیلین که از تلویزیون دولتی روسیه پخش می‌شد بعد از آن مطرح می‌شود که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه، مدعی شده بود بیش از ۱۶ هزار جنگجو در خاورمیانه درخواست کرده‌اند که به ارتش روسیه در جنگ با اوکراین بپیوندند.

دنیس پوشیلین

 سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) خواستار تامین گذرگاه امن در دریای سیاه شد

سازمان بین‌المللی دریانوردی یکی از ارگان‌های وابسته به سازمان ملل که بر قوانین و مقررات حاکم بر آب‌های بین‌المللی نظارت می‌کند خواستار بوجود آمدن یک کریدور  امن در حوزه دریای سیاه و دریای آزوف و تضمین عبور امن کشتی‌های تجاری شد که در آب‌های ساحلی اوکراین گرفتار شده اند.  آیمو در نشست اضطراری خود تصریح کرده که حمله نیروهای دریایی روسیه به کشتی‌های تجاری و توقیف آن‌ها از  جمله کشتی‌های تحقیقاتی و  امدادی، تهدیدی است بر سلامت کشتیرانی بین‌المللی.

دریای آزوف سواحل ماریوپل اوایل فوریه

اوکراین: مسجدی در ماریوپل که ۸۰ غیرنظامی در آن پناه گرفته بودند بمباران شد

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد مسجدی در شهر بندری ماریوپل بمباران شده است. این شهر در محاصره نیروهای روسی قرار دارد.
این وزارتخانه در توئیتی اعلام کرد: «مسجد سلطان سلیمان و همسرش رکولانا در ماریوپل از سوی مهاجمان روس بمباران شد.»
وی بدون اشاره از زمان وقوع این بمباران افزود: «بیش از ۸۰ نفر بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در آنجا پناه گرفته بودند.»
گزارشی از تلفات احتمالی این بمباران هنوز منتشر نشده است. 

تانک روسی در حومه ماریوپل

روسیه: تحریم‌ها می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور شد و هشدار داد که این موضوع می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود. 

به گفته وی، فعالیت کشتی‌های روسی تامین‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت تاثیر تحریم‌ها مختل می‌شود و بر این اساس بخش روسی ایستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به اصلاح مدار کمک می‌کنند. در نتیجه این موضوع می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی با وزن ۵۰۰ تن شود. 

ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت پنج آژانس فضایی و پانزده کشور از جمله ژاپن، روسیه و ایالات متحده ساخته و در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد. برای اینکه ایستگاه فضایی بین المللی کار کند، فضانوردان روسی و سایر فضانوردان باید به عنوان یک تیم با یکدیگر کار کنند.

بریتانیا: بخش زیادی از نیروهای زمینی روسیه در ۲۵ کیلومتری مرکز کی‌یف مستقرند

طبق آخرین گزارش‌های وزارت دفاع بریتانیا، نبرد در شمال غرب کی‌یف در حالی ادامه دارد که بخش زیادی از نیروهای زمینی روسیه اکنون در حدود ۲۵ کیلومتری مرکز پایتخت اوکراین قرار دارند.
در این گزارش همچنین آمده است که شهرهای خارکیف، چرنیهف، سومی و ماریوپل همچنان در محاصره قرار دارند و گلوله‌باران می‌شوند. 

امدادگران اجساد پنج نفر از جمله دو کودک را در خارکیف پیدا کردند 

سرویس اضطراری دولتی اوکراین در تلگرام اعلام کرد که امدادگران در شهر خارکیف جسد پنج نفر از جمله دو کودک را که بر اثر برخورد بمب به یک ساختمان مسکونی کشته شدند پیدا کردند.

این سازمان همچنین گفت که امدادگران از ۴۰ محل جداگانه برای خنثی کردن مهمات منفجر نشده بازدید کردند. 

این نهاد تاکید کرد که یک آتش‌سوزی در انبار مواد غذایی منجمد در کی‌یف پس از گلوله باران اوایل روز شنبه رخ داده که تلفات جانی نداشته است. 

ساختمانی در خارکیف

مقامات اوکراینی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در ماریوپل هشدار دادند 

مقامات اوکراینی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در شهر بندری ماریوپل که از سوی نیروهای روسیه محاصره و تحویل دارو و غذا به این شهر قطع شده است، هشدار دادند. 
مقامات ماریوپل روز جمعه گفتند که ۱۵۸۲ نفر در ۱۲ روز از آغاز محاصره کشته شده‌اند.
دفتر شهردار ماریوپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک فاجعه انسانی در شهر رخ داده است و کشته شدگان حتی دفن نمی‌شوند.»
مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه را به گلوله باران مسیرهای تخلیه و جلوگیری از خروج غیرنظامیان در این شهر ۴۳۰ هزار نفری متهم کرده‌اند. 

شهر ماریوپل

ولودیمیر زلنسکی اقدامات نیروهای روس را با داعش مقایسه کرد

رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به ربودن شهردار شهر میلتوپل متهم کرد و آن را با اقدامات «تروریست‌های داعش» یکی دانست. 

زلنسکی در یک ویدئو گفت: «آن‌ها وارد مرحله تازه‌ای از ترور شده‌اند که در آن تلاش می‌کنند نمایندگان مقامات محلی اوکراین را به‌طور فیزیکی حذف کنند.»

کریل تیموشنکو، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین ویدئویی را در تلگرام منتشر کرده‌اند که به گفته او گروهی از مردان مسلح را نشان می‌دهد که ایوان فدوروف شهردار را در یک میدان با خود حمل می‌کنند. 

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
کد خبر: 26113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha