در حال حاضر بازار سهام متعادل است/ ورود سهام شرکتهای استارت‌آپی به بورس در سال آینده / روایت مجید عشقی از یکپارچه مثبت و منفی شدن بازار  

مجید عشقی گفت :در سال آینده شاهد ورود سهام استارت‌ آپ‌ها به بازار خواهیم بود و شرکت‌های خوب فعال در این حوزه به بازار ورود خواهند کرد. پیچیدگی این صنعت علت اصلی عدم ورود استارت آپی‌ها به بازار تاکنون بوده؛ از طرفی نیاز به استعلاماتی در خصوص خود شرکت‌ها بوده است که این موضوع نیز باعث کُند پیش رفتن روند پذیرش این شرکت‌ها شده است. اکنون در حال رایزنی برای حل مشکلات مربوط به استارت آپی‌ها و فراهم کردن شرایط ورود آنها به بازار سرمایه هستیم.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در گفت ‌و گوی اختصاصی با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه طی یک سال گذشته در بسیاری مواقع شاهد یکپارچه سبز و یا قرمز شدن کلیت بازار بودیم و یکی از دلایل آن مربوط به کامودیتی محور بودن بازار است از این رو با انتشار خبری مثبت و یا منفی در این خصوص کلیت بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چه تدابیری در مدیریت این موضوع اندیشیده‌اید؟ پاسخ داد: ماهیت بازار همین بوده و در بورس‌های جهانی نیز این امر مشهود است. امکان دارد یک روز بازار مثبت و روزی دیگر منفی باشد و نمی توان انتظار داشت که نوسانی در آن وجود رخ ندهد. تنها کاری که می توانیم انجام بدهیم متنوع سازی بازار و افزایش صنایع مختلف است.

رئیس سازمان بورس ابراز کرد: در حال حاضر بازار متعادل است و به وفور دیده می‌شود در روزی که بازار منفی است، تعدادی نماد مثبت هستند و یا بالعکس لذا نمی‌توان ادعا داشت که کلیت بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی درمورد گفته خبرنگار مبنی بر اینکه آیا منکر تحت تاثیر قرار گرفتن کلیت بازار نسبت به برخی از اخبار می‌شوید؟ گفت: خیر. این موضوع را انکار نمی‌کنم اما نمی توان گفت که تمامی بازار هم‌ جهت با اخبار قرار گرفته و حرکت می‌کند چراکه صنایع مختلفی در بازار وجود دارد؛ به طور مثال یکی از اخبار تاثیرگذار بر بازار، نرخ دلار است و در روزهایی که با افت آن مواجه‌شویم در کنار تاثیر پذیری تعدادی سهام، برخی از نمادها نیز رشد کرده و حرکتی خلاف آن را دارد.

عشقی تصریح کرد: البته هنوز شرایط مطلوبی حاصل نشده و باید بر روی زیرساخت‌های بازار کار کرد. در همین راستا متنوع سازی بازار را مدنظر قرار داده‌ایم و در سال آینده شاهد ورود سهام استارت‌ آپی به بازار خواهیم بود به طوری که شرکت‌های خوب فعال در این حوزه قابل معامله می‌شوند.

وی درخصوص عاملی که مانع از ورود استارت آپ‌ها به بازار شده، گفت: پیچیدگی این صنعت علت اصلی عدم ورود استارت آپی‌ها به بازار تاکنون بوده؛ از طرفی نیاز به استعلاماتی در خصوص خود شرکت‌ها بوده است که این موضوع نیز باعث کُند پیش رفتن روند پذیرش این شرکت‌ها شده است. اکنون در حال رایزنی برای حل مشکلات مربوط به استارت آپی‌ها و فراهم کردن شرایط ورود آنها به بازار سرمایه هستیم.

عشقی در خصوص این پرسش که گفته می‌شود شرکت‌های دانش بنیان تحلیل پذیر نیستند. آیا این ادعا را تایید می‌کنید؟ سازمان بورس مبنای به خصوصی برای آن در نظر دارد؟ گفت: عمدتا بله. شرکت‌های استارت آپی نیز همانند دیگر صنایع تحلیل‌ پذیر بوده اما دارای پیچیدگی‌های مربوط به خود هستند و همین امر در طولانی شدن فرآیند بررسی این شرکت‌ها دخیل بوده است.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 26106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha