دامنه نمادهای بازار پایه افزایش پیدا نمی‌کند/ افزایش دامنه نوسان به خودی خود بازار را متعادل نمی‌کند

عشقی گفت: زمانی که بحث‌های مربوط به لایحه بودجه سال آینده به نتیجه برسد و بحث ریسک های مربوط به آن و تنش‌های سیاسی فروکش کند، دامنه نوسان افزایش پیدا می‌کند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون عملکرد این سازمان و برنامه‌های مدیریتی در سال آینده گفت:  درخصوص بهبود ریزساختارهای بازار سرمایه و کارکردهای تامین مالی اقداماتی همچون افزایش عمق مظنه انجام شد که پیش از آن عده‌ای بیان کردند که نبود دسترسی کامل‌ به عمق بازار باعث رعایت عدم انصاف در معاملات می شود. 

 عشقی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده و با همکاری شرکت‌های خدمات‌ دهنده او ام اس ها از ۱۵ فروردین ماه عمق مظنه بازار برای عموم نمایش داده می شود. 

وی همچنین درخصوص سیاست‌های مربوط به حذف دامنه نوسان، تصریح کرد: زمانی که بحث‌های مربوط به لایحه بودجه سال آینده به نتیجه برسد و بحث ریسک های مربوط به آن و تنش‌های سیاسی فروکش کند، دامنه نوسان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان بورس مطرح کرد: به طور حتم افزایش دامنه نوسان به صورت نامتقارن نخواهد بود و به صورت متقارن در بورس و فرابورس اجرایی خواهد شد. همچنین باید گفت که برنامه‌ای برای اجرای این سیاست در بازارهای پایه نداریم.

عشقی گفت: افزایش دامنه نوسان به خودی خود نمی‌تواند منجر به تعادل بازار سهام بشود و عواملی همچون فعالیت‌های سهامداران خُرد، اثر صندوق‌های سرمایه گذاری، ریسک‌های سیاسی و غیره در بازار اثرگذار است. باید عوامل موثر بر جو کلی بازار را مدنظرقرار بدهیم.

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان امروز
در سال گذشته به طور تقریبی ۱۲۳ نماد اقدام به پرداخت سود ۲۵ میلیون سهامدار از طریق سامانه سجام کردند و در سال جاری نیز این مقدار به ۲۸۶ شرکت رسیده است و تا آخر هفته پرداخت سود ها به سرانجام می رسد. 
عشقی درخصوص پرداخت سود سهام عدالت بیان کرد: حدود ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۲۱ دارنده سهام عدالت وجود دارد که در سجام ثبت نام و یا شماره شبای خود را به واسطه سامانه سهام عدالت ثبت کرده اند. پرداخت سود این افراد از شب گذشته آغاز شده است.
امیدواریم با همکاری شبکه بانکی بتوانیم تا پایان امروز سود دارندگان سهام عدالت واریز شود. برای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی ۵،۳۲۰،۳۹۹ ریال، برای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی ۵،۷۵۲،۹۴۴ ریال و برای پرتفوی یک میلیون تومانی ۱۰،۸۱۳،۸۷۱ ریال سود واریز خواهد شد. البته عده ای اقدام به فروش دارایی و یا کم‌ و ‌زیاد کردن پرتفوی خود کرده‌اند که به طور طبع مقدار سود آنها نیز به تناسب تغییر خواهد کرد.

صدور مجوزها الکترونیکی می‌شود

وی ادامه داد: گسترش قراردادهای آتی در دستور کار قرار دارد و اکنون تابلوی معاملات نفتا و متانول در بورس انرژی راه‌اندازی شده است.

عشقی با بیان اینکه جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای استارت‌آپ‌ها در بازار سرملایه از اقدامات ما در ماه‌های اخیر است گفت: همچنین سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه‌های متعددی راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها سامانه یکپارچه مدیریت نهادهای مالی با رویکرد الکترونیکی کردن صدور مجوز است.

پیگیر واریز منابع به صندوق تثبیت بازار هستیم

وی تصریح کرد: الکترونیکی شدن برگزاری مجامع شرکت‌ها به خوبی عملیاتی شد. تقویت صندوق تثبیت بازار هم از مواردی بود که در بودجه دیده شد و ما همواره پیگیریم تا مبالغ درنظر گرفته شده واریز و به کمک بازار بیاید. آموزش و ترویج سواد مالی برای ارتقا وضعیت بازار سرمایه بسیار مهم است که ما نیز به آن توجه ویژه داریم. توسعه مراکز آموزش و آزمون در شهرهای مختلف و راه اندازی پلتفرم آموزشی تبسم در همین راستا در دستور کار قرار گرفت.

انتشار مشخصات دارندگان اطلاعات نهانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اگر مشکل نرخ گاز حل نمی شد مشکلات زیادی را در آینده تجربه می‌کردیم تاکید کرد: هسته معاملات آماده شده و در حال حاضر ماژول‌هایی که باید به سامانه های پس از معاملات، محاسبه شاخص و نظارتی متصل سود در حال آزمایش است.

وی در ادامه تصریح کرد: در فرایندی منطقی سامانه بومی معاملات وارد مدار شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. پذیرش نخستین معدن طلا در بازار سرمایه از طریق فرابورس انجام شده است. اتاق امنی که تمام اطلاعات معاملات را منتشر خواهد کرد درنظر گرفته شده که در این اتاق امن بدون مشخص بودن مشخصات معامله‌گر، تمام جزییات معاملات مشخص خواهد بود.

عشقی افزود: این بخش هم برای کارهای پژوهشی و هم برای رصد عمومی معاملات مفید خواهد بود. راه اندازی دیتا سنتر بازار سرمایه در بورس ایران انجام شده است. ارتقاء جایگاه سند باکس بازار سرمایه انجام شده است. زیر ساخت لازم جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی فراهم شده است.

نمی توان گفت چه زمانی ضرر سهامداران جبران می شود

وی با اشاره به اینکه هیچ کس نمیتواند بگوید چه زمانی ضرر سهام داران جبران خواهد شد تصریح کرد: در همین بازار افراد مختلفی هستند با سهام مختلف و پرتفوی مختلف و وضعیت آنان کاملا متفاوت است. در هیچ جای دنیا شاخص بورس را نمی‌توانند پیش بینی کنند پس نمی‌توان گفت که چه زمانی ضرر سهام داران جبران خواهد شد.

عشقی در ادامه تاکید کرد: قانون تجارت بسیار قدیمی است و آن زمان سامانه‌های الکترونیکی وجود نداشته است بنابراین قدیمی بودن قوانین مانع اقدامات فوری جهت تسهیل پرداخت سود یا ارسال حق تقدم است که نیازمند اصلاح می‌باشد.

ارکان بازار سرمایه نباید توصیه به خرید سهام کنند

در ادامه عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در خصوص هیچ سهمی چه استقلال و پرسپولیس و چه دیگر سهم‌ها و هیچ شرکتی، توصیه به خرید یا عدم خرید نمی‌کنیم. ارکان بازار قطعا نباید به این حوزه ورود پیدا کنند و اگر موردی باشد برخورد خواهیم کرد. در خصوص هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نداریم و رویکرد ما بحث شفاف سازی است.

وی ادامه داد: عرضه سرخابی ها، روند مثبت و خوبی بوده و انتشار صورت‌های مالی و رویدادهای مالی که در سایت کدال منتشر می‌شود به شفاف سازی این باشگاه‌ها کمک خواهد کرد. فاز دوم بحث پرداخت سود این است که سودهای رسوب کرده در شرکت‌ها را از طریق سجام پرداخت خواهیم کرد.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در مورد هیچ سهمی، چه سهامی که پذیرش شده باشد و چه سهامی مانند پرسپولیس و استقلال که پذیرش نشده و فقط نمادشان در بازار پایه بازگشایی شده است، توصیه به خرید و فروش نمیکند و هیچ یک از ارکان بازار سرمایه یعنی سازمان، بورس و فرابورس هم به این قضیه ورود نخواهند کرد. ما در مورد هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نداریم و رویکرد سازمان، شفاف سازی و انتشار اطلاعات استاندارد است. اگر خارج از این چارچوب توصیه‌ای رخ بدهد قطعا رسیدگی خواهیم کرد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 26089

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha