دو فیشه بودن دریافتی کارمندان تبعیض و ظلم آشکار است /چرا تامین اجتماعی مزایای بیشتری را به همکاران خود پرداخت می کند اما به سایر مستمری بگیران نه؟

کارشناس بازار کار و کارگری گفت: دولت به دنبال نهایی کردن و فرستادن طرح پرداخت هماهنگ به مجلس تا پایان سال است، با این حال برخی مدیران و مسئولان سازمان ها و نهادها حقوق کاملا متفاوتی می گیرند و از آنچه دولت تعیین کرده متفاوت تر به کارکنان خود می پردازند یا به عبارت دیگر آنها از ارزیابی حقوق دولت کاملا مستثنی هستند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تعیین دستمزد وحقوق وقتی به صورت دولتی است، یعنی دولت تصمیم گیرنده اصلی است به این معناست که کل کشور در دریافتی ها و پرداختی ها باید از یک قانون ومصوبه تبعیت کند، با این حال گزارش هایی مبنی بر تفاوت پرداختی ها موضوع امروز گفت وگوی رادار اقتصاد با کارشناس بازار کار و کارگری شده، ضمن اشاره به تبعیض آشکار حمایتی سازمان تامین اجتماعی از دو تعریف خودساخته ای به نام همکار و غیر همکار!

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تبعیض آشکار پرداختی حقوق و دستمزدها در کشور اشاره کرد و با انتقاد از این رویه در کشور گفت: دولت باید هر چه سریعتر به پرداخت ها و دستمزدهای متفاوت و تبعیض آمیزی که سال هاست به برخی حقوق بگیران داده می شود، ورود کند. سال هاست شاهد این رویه هستیم که وزارت خانه ها، سازمان ها و بخش های متعدد کشور پرداختی و دستمزد متفاوت را به حقوق بگیران، کارگران، کارمندان و مستمری بگیران خود اختصاص می دهند به گونه ای که در تفاوت ها پرداخت ها، تبعیض آشکاری وجود دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد:  در خیلی از موارد در سازمان ها و وزات خانه ها دو نفر برای کاری مشابه، حقوق متفاوتی دریافت می کنند، این موضوع تبعیض و ظلم آشکاری است، انتظار می رود دولت هر چه سریعتربه این کار پایان بدهد. دولت به دنبال نهایی کردن و فرستادن طرح پرداخت هماهنگ به مجلس تا پایان سال است، با این حال برخی مدیران و مسئولان سازمان ها و نهادها حقوق کاملا متفاوتی می گیرند و از آنچه دولت تعیین کرده متفاوت تر به کارکنان خود می پردازند یا به عبارت دیگر آنها از ارزیابی حقوق دولت کاملا مستثنی هستند.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: در حالی که  همه کسانی که کار می کنند و حقوق می گیرند، چه در قالب کارگر، کارمند سازمان های خاص و سازمان های عمومی و وزارت خانه ها و کسانی که از صندوق های لشکری و کشوری طبق روال قانونی بازنشسته ‌شده و حقوق دریافت می کنند، باید بتوانند براساس ضوابطی مشخص حقوق عادلانه ای دریافت کنند، چرا که روند تبعیض بین پرداختی ها بسیار آزار دهنده است و تفاوت حقوق، مزایا و پاداش برخی شرکت ها نشان دهنده ظلم آشکاری است در حالی که کارمندانی به مراتب حقوق بیشتری نسبت به کارگرانی می گیرند که در روز بیش از هشت ساعت زحمت می کشند، اما دریافتی هایی به مراتب کمتر از ۵ میلیون تومان دارند.

کارشناس بازار کار و کارگری با اشاره به وظیفه دولت در این موضوع خاطر نشان کرد: دولت باید به این موضوع خاتمه دهد و در کشور شرایطی فراهم‌ کند که مانع سوء استفاده ها شود تا مردم حقوق و دستمزدهای عادلانه دریافت کنند. این موضوع هم در خصوص کارمندان و کارگران  و مستمری بگیران صدق می کند.

حاج اسماعیلی در خصوص کارمندانی با دو فیش حقوقی گفت: بسیاری از افراد در بعضی سازمان های خاص دو نوع حقوق می گیرند و دو نوع فیش دارند، فیش سازمانی و داخلی. حال این سوال مطرح می شود دولت تا چه اندازه ای به این مساله اشراف دارد؟ آیا دولت نمی تواند استثنای برخی از  سازمان ها و وزارتخانه ها را بردارد تا کارمندان از دو محل دریافتی نداشته باشند، چرا که این افراد هم به طور مستقیم از طریق بودجه دولت حقوق می گیرندو هم به صورت داخلی سازمان یا به اندازه حقوق دولت یا در برخی موارد بیشتر از حقوق سازمانی و رسمی به آنها پرداخت می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  وقتی همه مردم زحمت می کشند، تلاش می کنند و با شرایط سخت کار می کنند تا هزینه های زندگی خود را با مرارت های بسیار تامین کنند، چرا برخی از سازمان ها به  خود اجازه می دهند که با دلایل متعدد از کارمندان خود حمایت کنند ولی در بقیه سازمان ها چنین شرایطی حاکم نیست؟ منظور ما عدم حمایت از کارمندان شرکت هایی که دو فیش یا حقوق های بیشتری دریافت می کند، نیست، بلکه تاکید بر این موضوع است که دولت موظف به فراهم سازی شرایط عادی برای همه کارمندان، کارگران و مستمری بگیران در سطوح مختلف است.

حاج اسماعیلی در خصوص تبعیض های پرداخت حقوق در سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: علی رغم انتقادت گسترده نسبت به پرداختی های سازمان تامین اجتماعی، شاهد هستیم این سازمان نیز دو مدل حقوق با عنوان، مجموعه همکار و غیر همکار پرداخت می کند. در حالی که سازمان تأمین اجتماعی، سازمان یکپارچه ای است که نباید بحث همکار و غیر همکار در آنجا مطرح باشد. همکار و غیر همکار واژه هایی است که در سازمان تأمین اجتماعی تبعیض و دو گانگی به وجود آورده است. وقتی اکثریت مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و اکثر واریز کنندگان حق بیمه به این سازمان، کسانی هستند که تحت عنوان شمول قانون کار فعالیت می کنند و مشمول قانون کار هستند اینکه سازمان تأمین اجتماعی از منابع سازمان مزایای بیشتری را به افرادی که تحت عنوان همکار تعریف کرده، پرداخت کند و بقیه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و مستمری بگیران و بازنشستگان را از این مزایا محروم می کند تبعیض و تخلف آشکاری رخ داده است.

کارشناس بازار کار و کارگری در این باره تصریح کرد: در حال حاضر علی رغم شرایط بسیار سخت معیشتی برای مستمری بگیران، سازمان تامین اجتماعی به مناسبت های مختلف، همکاران خود را در این سازمان مورد حمایت های مختلفی در مناسبت هایی چون روز زن، روز مرد، اعیاد و ... قرار می دهد در حالی که بازنشستگان از دریافت این مزایا محروم هستند، فعالیتی که به هیچ وجه  قانونی نیست.

حاج اسماعیلی در این باره افزود: بابت این موضوع به سازمان تامین اجتماعی معترض هستیم. اگر قرار است در پایان سال بن به خانوار پرداخت شود یا در ایامی مثل ماه مبارک رمضان حمایتی شود باید مشمول همه حتی بازنشستگان نیز شود. متاسفانه  مزایایی مثل حق مسکن، تاهل و... این مزایا برای همکار به مراتب بیشتر از غیر همکار است.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 26087

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      سلام ازمن که هیچگونه پارتی ویاآشناوکسی راندارم ازحق وحقوقم دفاع کند خداخیرتان بده دفاع کنید من درسال۶۴دراروندرودفاوشیمیائی شدم وجانبازامابنیادشهیدجانبازیم رابعدازبازنشستگی قبول کرده وهیچگونه مزایاوحقی که درزمان شاغلی به جانبازان تعلق میگرفت بمن تعلق نگرفته وحتی دربازنشستگی هم چیزی تعلق نمیگیره درصورتیکه حکم سازمانی من بعنوان مسئول ترابری امداداستان بودتمام کارهارامن انجام میدادم مسئولین قبلی حق مسئولیت میگرفتن حتی من رانیزمحروم کردن من با۷سرعائله وفرزندان بیکاردستم اززمین وآسمان کوتاه وکسی هم کاری نمیکندتامن به حق وحقوقم برسم حتی هلال احمربرای مصوبات نقدی ومعیشتی واعیاد به هیچ یک ازبازنشستگان خودش نمیدهد