چرا مذاکرات متوقف شد؟ مرندی: غربی ها وقت‌کشی کردند تا ایران را فریب دهند

تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا درباره مذاکرات وین گفت که اروپاییها و آمریکاییها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که خواستار رفع تحریم و دادن تضمین نیستند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، محمد مرندی تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا درباره مذاکرات وین برای لغو تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که پاسخ آمریکا به مطالبات ایران، به تعویق افتاده است.

مرندی به شبکه خبری المیادین گفت: «طرف آمریکایی تا به این لحظه، مخالف رفع همه تحریمهاست و ایران این مسئله را نمی‌پذیرد».

وی با بیان اینکه ربودن نفتکش ایرانی [توسط آمریکا] یک مسئله غیر قابل قبول برای ایران است، خاطر نشان کرد: «مشکلاتی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد، ولی مانع اصلی، مخالفت آمریکا با رفع همه تحریمهاست».

این تحلیلگر ارشد سیاسی با اشاره به اینکه، غربیها نیز نقش مثبتی در مذاکرات نداشتند، گفت که این کشورها، عمدا وقت‌کشی کردند تا ایران را فریب دهند.

وی با بیان اینکه طرف غربی پس از بحران اوکراین، برای حصول توافق، عجله دارد، تأکید کرد: «اروپاییها و آمریکاییها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که خواستار لغو تحریم و دادن تضمین نیستند».

در همین ارتباط، «استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات هسته ای وین از ایجاد وقفه در گفت وگوهای وین ابراز تاسف کرد. وی در پیامی توییتری نوشت: «عمیقا از وقفه در گفت‌وگوهای وین ناامید شدم. توافقی جامع و عادلانه روی میز، آماده برای نتیجه گیری قرار دارد».

نماینده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای اضافه کرد: «ایران و آمریکا سخت برای حل موضوعات نهایی کار کرده‌اند. تروئیکای اروپایی نیز هم اکنون آماده به سرانجام رساندن این توافق هستند عوامل خارجی باید طی روزهای آتی حل شوند در غیر این صورت احتمالا توافق از بین خواهد رفت».

در حالی که امروز (جمعه) ۲۰ اسفند ماه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در چارچوب دور هشتم رایزنی‌ها به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال مذاکره بودند، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز تلفنی با حسین امیرعبداللهیان نیز درباره این مذاکرات گفت‌وگو کرده بود از ضرورت وقفه در مذاکرات به دلیل آنچه عامل خارجی از آن نام برد خبر داد. 

این وقفه اعلام شده به پیشنهاد هماهنگ کننده گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و طرف‌ها بعد از این وقفه هم تصمیم دارند روند مذاکرات را ادامه دهند و در همین زمینه نیز رایزنی‌ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد یافت.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲
کد خبر: 26086

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha