دو روایت متفاوت ایرانی و اروپایی از علت وقفه ناگهانی در مذاکرات وین | پای پوتین در میان است؟

در حالی که مذاکرات وین در آستانه توفق نهایی ، بار دیگر با وقفه مواجه شد ، خبرهای متفاوتی از علت این وقفه منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ یک منبع آگاه برخی علتهای اصلی عدم پیشرفت مذاکرات در وین را اعلام کرد. کارشکنی آمریکا در لغو برخی تحریمهای اقتصادی علت اصلی است.

یک منبع مطلع به خبرنگار تسنیم گفت که اصلی ترین مسئله در مذاکرات وین مربوط به تحریم افراد و شرکت‌ها و نهادهایی است که در انتفاع اقتصادی ایران از هر گونه توافقی نقش موثری ایفاء می‌کنند. 

وی افزود: از ابتدای مذاکرات ایران خواستار حذف این افراد و نهادها و شرکت‌ها از لیست موسوم به قرمز بوده و طرف آمریکایی با استفاده از حربه‌های مختلف مرتباً این کار را یا به تعویق انداخته و یا دبه کرده و رفع آنها را به مسائل فرابرجامی گره زده است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: هم در مواضع رسمی علنی و هم در مذاکره با طرفهای ۴+۱ به غربیها و امریکاییها اعلام شده است که بدون لغو این تحریمها توافق در کار نخواهد بود. 

وی همچنین با بیان اینکه ظاهراً آمریکا به جای تمرکز برای اتخاذ تصمیم سیاسی لازم در جهت توافق، فرصتش را مصروف عملیات روانی کرده، اظهار داشت: آمریکا میداند که بیش از هر کدام از طرفهای دیگر برجام به توافق نیاز دارد؛ لذا این کارشکنیها و عملیات روانی بیشتر به ضرر آنها خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین ، از سوی دیگر ، به گزارش فارس ، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر امروز از ضرورت وقفه در مذاکرات به دلیل آنچه عامل خارجی از آن نام برد خبر داد و  در توئیتی نوشت: «به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.»

پیش تر، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی غیرمنتظره ، شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشته بود.

درپی این تحول ،  علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران، وین را به مقصد تهران ترک کرد.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
کد خبر: 26080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha