مشروح مهم‌ترین اتفاقات روز شانزدهم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین

رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد، حملات مسکو به شهرهای دیگری از اوکراین آغاز شده است و حلقه محاصره کی‌یف نیز تنگ‌تر می‌شود.

مقامات محلی اوکراین گفته‌اند، حملات روسیه در نزدیکی فرودگاه‌های شهرهای ایوانو-فرانکیفسک و لوتسک در غرب اوکراین و دور از اهداف اصلی حمله در نقاط دیگر این کشور انجام گرفته‌ است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه، ۱۱ مارس، ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در شهر دنیپرو در مرکز اوکراین حملات آغاز شده است و دست کم یک غیرنظامی کشته شده است.

طبق گزارش اورژانس اوکراین، بمب‌ها در نزدیکی یک مهد کودک و یک ساختمان مسکونی فرود آمدند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ را در این گزارش پیگیری کنید.

۱۰:۵۱ PM

جلسه اضطراری وزرای بهداشت اتحادیه اروپا برای پذیرش مجروحان جنگی و بیماران اوکراینی

وزرای بهداشت ۲۷ عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای بررسی چگونگی پذیرش مجروحان جنگی و پناهجویان بیمار اوکراینی جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند. 

این تصمیم در پی افزایش شمار پناهجویان اوکراینی در کشورهای همسایه و احتمال بالای ناتوانی نظام درمانی این کشورها برای رسیدگی به وضعیت بیماران و مجروحان جنگی اتخاذ شده است. 

۱۰:۱۶ PM

ارتش روسیه بر کی‌یف و شرق اوکراین متمرکز شده است

ارتش اوکراین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای نظامی روسیه توان خود را برای پیشروی در کی‌یف، پایتخت و مناطق شرقی اوکراین متمرکز کرده‌اند. 

براساس این بیانیه، نیروهای روسیه تهاجم خود برای تصرف شهر نیپرو در شرق اوکراین را گسترش داده‌اند. همزمان ماریوپل در کناره دریای آزوف، کریفیی ریه، کرمنچوک، نیکوپل و زاپوریژیا مهم‌ترین شهرهای هدف حملات ارتش روسیه در این روز معرفی شده‌اند. 

ارتش روسیه در روزهای گذشته و دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در شرق، جنوب و بخش‌های از شمال این کشور پیشروی و مناطق گسترده‌ای را تصرف کرده است.

گلوله باران ماریوپل

۰۹:۴۳ PM

پس از ایالات متحده، اتحادیه اروپا هم صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع می‌کند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد صادرات کالاهای لوکس به روسیه به منظور ضربه زدن به طبقه حاکم این کشور و در چارچوب مجازات‌های اقتصادی جدید در هماهنگی با گروه ۷، ممنوع می‌شود. 

ساعاتی پیش وزرات بازرگانی ایالات متحده آمریکا همین تصمیم را اعلام کرده بود. 

خانم فن در لاین در زمان اعلام این تصمیم گفت: «آن‌هایی که از ماشین جنگی ولادیمیر پوتین حمایت می‌کنند، زمانی که بمب‌ها بر سر مردم بی‌گناه اوکراین می ریزد، نباید امکان بهره‌مندی از سبک زندگی تجملاتی و پرزرق و برق خود را داشته باشند.»

انتظار می‌رود تولیدکنندگان کالاهای لوکس در فرانسه و ایتالیا به‌شدت از این تصمیم متضرر شوند. 

۰۸:۲۹ PM

جو بایدن می‌خواهد روسیه را از نظام تجارت بین‌المللی محروم کند: ممنوعیت واردات غذاهای دریایی و الماس به ایالات متحده

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد برای مجازات روسیه به دلیل حمله به اوکراین می‌خواهد این کشور را از نظام عادی تجارت بین‌المللی خارج کند. این طرح که در همراهی با اتحادیه اروپا و گروه ۷ مطرح شده راه را برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر صادرات روسیه هموار می‌کند. امری که می‌تواند بیش از پیش مسکو را از منابع درآمد محروم کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد ورود کالاهای بخش مهم اقتصادی روسیه به‌ویژه محصولات دریایی، وودکا و الماس به ایالات متحده ممنوع است. 

وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا هم همزمان صادرات کالاهای لوکس از جمله خودرو، جواهرات، پوشاک و عتیقه به روسیه و بلاروس را ممنوع اعلام کرد. 

۰۸:۵۷ PM

ترکیه سفارت خود در اوکراین را به نزدیکی مرز رومانی منتقل کرد

ترکیه روز جمعه اعلام کرد سفارت خود را از کی‌یف پایتخت اوکراین به شهر چرنیفتچی در مرز این کشور با رومانی مننقل کرده است. 

ایالات متحده آمریکا پیش از آغاز حمله نظامی روسیه سفارت‌خانه خود را از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین منتقل کرده بود. 

ترکیه روابط نزدیکی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه میزبان نشست میان وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین بود. این تلاش برای میانجیگری هم عملا ناکام ماند.

۰۹:۲۳ PM

کانادا گروهی از الیگارش‌های روس از جمله آبراموویچ را تحریم کرد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه اعلام کرد شماری از الیگارش‌های روس، از جمله رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی را تحریم کرده است. 

کانادا پس از بریتانیا دومین کشوری است که آبراموویچ را تحریم می‌کند. به‌گفته آقای ترودو اشخاص تحریم شده از تجارت با کانادا منع و دارایی‌های آن‌ها در این کشور مسدود می‌شود. 

همزمان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد در صورت ادامه جنگ تحریم‌های وسیع دیگری در سطح جهانی علیه روسیه اعمال خواهد شد.

آبراموویچ

۰۷:۱۵ PM

سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی «جنگ بی‌معنی» از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه این کشور را ترک کرده‌اند از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت. سازمان ملل در بیانیه روز جمعه این جنگ را «بی‌معنی» توصیف کرد. 

براساس برآوردهای سازمان ملل دست‌کم ۲ میلیون نفر هم در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

روز جمعه فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم بریتانیا برای پذیرش پناهجویان اوکراینی از هفته آینده استقبال کردند. قرار است پناهجویان اوکراینی بدون پشت سر گذاشتن پروسه در بریتانیا پذیرش شوند. 

همزمان دولت سوئد برآورد کرد شمار پناهجویان اوکراینی که در هفته‌های آینده وارد این کشور می‌شوند از مرز ۲۰۰ هزار نفر بگذرد.

یک سالن اسکان پناهجویان اوکراینی در ورشو، پایتخت لهستان

۰۶:۳۲ PM

یک پهپاد احتمالا اوکراینی در نزدیکی پایتخت کرواسی سقوط کرد

آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی اعلام کرد یک پهپاد بزرگ نظامی ساخت شوروی سابق شامگاه پنچشنبه در نزدیکی زاگرب، پایتخت این کشور سقوط کرد. 

هیچ گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است. 

نخست وزیر کرواسی می‌گوید معلوم نیست این پهپاد به نیروهای اوکراینی تعلق داشته یا ارتش روسیه. با این حال کارشناسان نظامی مجله وار زون (WAR ZONE)می‌گویند به توجه به موشک  Tuk-۱۴۱ همراه این پهپاد، این هواپیمای بی‌سرنشین احتمالا متعلق به نیروهای اوکراین بوده است. 

این پهپاد پیش از رسیدن به زاگرب طبیعتا باید از آسمان مجارستان عبور کرده باشد.

محل سقوط پهپاد در نزدیکی زاگرب

۰۶:۱۴ PM

روسیه دسترسی به اینستاگرام را محدود کرد

دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینستاگرام را در این کشور محدود کرده است. مسکو این رسانه اجتماعی پرطرفدار را به انتشار محتوایی با هدف فراخوان به خشونت علیه مردم روسیه در به دلیل جنگ اوکراین متهم کرد.

روسکومتادزور، نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی و فن‌آوری اطلاعات روسیه اعلام کرد دسترسی به اینستاگرام در پی درخواست دادستانی کل روسیه محدود شده است. 

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
کد خبر: 26075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha