شرکت ملی نفت ایران توانایی تامین نیاز کشورهای اروپایی را دارد /بازار جهانی به هر میزان که بخواهد می توانیم نفت تولید کنیم

محسن خجسته مهر گفت: رشد این روزهای قیمت نفت ناشی از اتفاقات سیاسی و بین المللی اخیر در خصوص تنش مابین روسیه و اوکراین و همچنین تحریم‌ها بوده و هر زمان که شرایط منطقه تغییر کند، این موضوع نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شرکت ملی نفت ایران توانایی تامین نیاز کشورهای اروپایی در کنار سایر متقاضیان نفت ایران را دارد. بازار جهانی به هر میزان که بخواهد می توانیم تولید کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم. 

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گوی اختصاصی با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: فارغ از اینکه نفت نیز مانند سایر محصولات از نظام عرضه و تقاضا تبعیت می کند و این مسئله بر میزان فروش و نرخ آن تاثیرگذار است، به هر میزان که عرضه کمتر بشود نرخ نفت در حرکت معکوسی با آن افزایش پیدا می کند. اگر تقاضا کمتر بشود قیمت‌ها اصطلاحا سرشکن می‌شود. البته فارغ از این مکانیزم عوامل دیگری همچون وضعیت منطقه ای، سیاسی و بین المللی می تواند تاثیر سرنوشت سازی بر این موضوع داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بیان بیان کرد: رشد این روزهای قیمت نفت ناشی از اتفاقات سیاسی و بین المللی اخیر در خصوص تنش مابین روسیه و اوکراین و همچنین تحریم‌ها بوده و هر زمان که شرایط منطقه تغییر کند، این موضوع نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

خجسته مهر تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران توانایی تامین نیاز کشورهای اروپایی در کنار سایر متقاضیان نفت ایران را دارد. بازار جهانی به هر میزان که بخواهد می توانیم تولید کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم. 

وی ابراز کرد: با اشاره به اینکه با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه قیمت نفت بیش از ۷ درصد رشد کرد، بیان کرد: یکی از دلایل ترغیب آمریکا به توافقات برجامی، ورود نفت ایران به بازار جهانی و به دنبال آن کنترل قیمت و مدیریت تنش‌های به وجود آمده به دنبال حمله روسیه و تحریم‌های مربوط به آن است. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه بازه نوسان قیمت نفت چه میزان است؟ گفت: واقعا نمی‌توان بازه مشخصی را برای آن مشخص کرد و بهتر است در عوض تمرکز بر روی نرخ آن تارگت‌ و برنامه‌های خود را بر روی یک قیمت منطقی پایه ریزی کنیم. به طور حتم تمام تولیدکنندگان نفت نسبت به فروش دارایی خود با قیمتی منطقی رضایت دارند.

خجسته مهر همچنین نسبت به گمانه‌زنی‌های مطرح شده نسبت به کاهش نرخ نفت پس از توافقات برجامی، گفت: در حال حاضر مذاکرات به طور موقت متوقف شده اما رفع تحریم لزوما منجر به کاهش نرخ نمی‌شود، بلکه بستری را برای ثبات قیمتی به وجود می‌آورد که این امر تاثیر مثبتی بر اقتصاد داخلی کشور دارد.


 

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
کد خبر: 26065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha