تداوم زیاده‌خواهی‌های آمریکا از مذاکرات/ روزهای سخت و چالش برانگیز وین

گفت‌وگو ها در وین همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر این مذاکرات به مراحل مهم و حساسی رسیده است. گفت‌وگوها در فرمت‌های مختلف ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ مذاکرات وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند که با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

همچنان موارد انگشت‌شمار اما مهمی روی میز مذاکرات باز مانده است که حل و بسته شدن آن‌ها در گرو تصمیم سیاسی آمریکایی‌هاست که آن‌ها هم به جای تصمیم‌گیری، به بازی‌های رسانه‌ای متوسل شده و تلاش می‌کنند که ایران را مقصر پیشرفت کُند گفت‌وگوها نشان دهند.

در همین راستا، علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان روز گذشته (پنج‌شنبه) در ادامه رایزنی ها و دیدارهای دیپلماتیک خود دو بار با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در هتل کوبورگ دیدار کرد.

ادامه زیاده‌خواهی‌های آمریکا از مذاکرات/ روزهای سخت و چالش برانگیز وین

مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی که وین را به مقصد پایتخت‌های خود ترک کردند، پس از گذشت یک هفته هنوز به محل مذاکرات بازنگشته‌اند. 

به رغم برخی ادعاها، همچنان برخی نقاط اختلافی میان طرف‌های مذاکره کننده در این بین وجود دارد که به نظر می‌رسد این نقاط اختلافی مربوط به موضوع رفع تحریم‌هاست.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات وین به دست آمده است و همچنان به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم و به تعداد کمی از مسائل حل نشده، رسیده‌ایم.

ادامه زیاده‌خواهی‌های آمریکا از مذاکرات/ روزهای سخت و چالش برانگیز وین

البته این مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به تاکتیک ضرب‌الاجل های ساختگی متوسل شده و گفت که زمان کمی باقی مانده است و آن هم به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در چند ماه و چند سال گذشته است.

جین ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهار نظری مشابه، گفت که مدتی است به توافق نزدیک شده‌ایم و پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است.

ادامه زیاده‌خواهی‌های آمریکا از مذاکرات/ روزهای سخت و چالش برانگیز وین

در حالی که آمریکا به عنوان طرف که برجام را ترک کرده است، باید اراده جدی خود را برای بازگشت به مذاکرات نشان بدهد، هر دو مقام آمریکایی تلاش می‌کنند ایران را به عنوان طرف مقصر در تطویل مذاکرات معرفی کنند و توپ را در زمین ایران بیندازند.

آمریکا در روزهای اخیر نیز تلاش کرده است در ازای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در همین زمینه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل هماهنگ کننده ارشد مذاکرات گفت که طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تأثیر زیاده‌خواهی طرف آمریکایی قرار بگیرد.

ادامه زیاده‌خواهی‌های آمریکا از مذاکرات/ روزهای سخت و چالش برانگیز وین

 میخائیل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن است در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند.

نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام با تاکید بر تعهد این نهاد اروپایی بر احیا و حفظ توافق هسته‌ای، درباره برخی اقدامات هسته‌ای ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق انجام شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخشی ضروری از توافق در وین است.

تیم مذاکره‌کننده کشورمان در این دوره از مذاکرات، دستاوردهایی فراتر از برجام را در دستور کار خود قرار داده و فقط به دنبال احیای توافقی است که دستاوردهایی در راستای تأمین منافع ملی در پی داشته باشد؛ رفع تحریم ها به صورت واقعی و گرفتن تضمین عملی از دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات، به ویژه آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده، است.

اما طرف غربی به جای اینکه با نشان دادن اراده جدی و گرفتن تصمیم سیاسی تلاش کند که مذاکرات ۱۱ ماهه را به نتیجه برساند، همواره تلاش کرده است که با بازی‌های رسانه‌ای، مذاکرات را با چالش و کندی مواجه کند. 

در این میان، خبرهای مختلفی توسط خبرنگاران از وین مخابره می‌شود و برخی ادعا می‌کنند که متن توافقات در وین نهایی شده است؛ اما به اذعان مذاکره‌کنندگان حاضر در وین، هنوز بخش‌های مهمی از متون باقی‌مانده است که حل و فصل آنها نیازمند تصمیم سیاسی واشنگتن است. با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
کد خبر: 26051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha