پایان نشست اوکراین و روسیه در آنتالیا/ آمادگی دو طرف برای دیپلماسی بدون دستیابی به توافق آتش‌بس

وزیران خارجه اوکراین، روسیه و ترکیه پنج‌شنبه نشست سه جانبه خود را در آنتالیای ترکیه به پایان رسانده و دو وزیر خارجه اوکراین و روسیه بعد از یک ساعت و نیم نشست کنفرانس خبری برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، دمیترو کولبا و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه اوکراین و روسیه امروز در اولین نشست در این سطح از زمان آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته دور یک میز نشستند.

پایان نشست اوکراین و روسیه در آنتالیا/ آمادگی دو طرف برای دیپلماسی بدون دستیابی به توافق آتش‌بس

سرگئی لاوروف پس از این نشست که حدودا یک ساعت و نیم به طول انجامید به خبرنگاران گفت: مسکو با هر ارتباطی که به رفع مشکلات مربوط به بحران اوکراین کمک کند، موافق است و در حال حاضر مشغول بررسی راه‌هایی برای رفع این بحران است.

وی افزود: این نشست با پیشنهاد ترکیه برگزار شد. ما با این پیشنهاد همتایان ترکیه‌ای‌مان موافقت کردیم و در اصل با این حقیقت جلو آمدیم که موافق هر گونه ارتباطی برای حل بحران کنونی اوکراین و مسائل پیرامون آن هستیم.

لاوروف تاکید کرد:‌ مذاکرات روسیه ـ اوکراین هیچ جایگزینی ندارد.

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری در ترکیه گفت که مسکو از اقدامات آمریکا در اوکراین مبنی بر آزمایشگاه‌های بیولوژیک خشمگین است.

لاوروف تصریح کرد: در جریان این نشست درباره احتمال نشست میان رهبران روسیه و اوکراین نیز صحبت شد و ما بار دیگر تاکید داریم که مسکو هرگز مخالف هیچ ارتباطی نیست.

وی افزود: به هر حال ما امروز این موضوع را نیز مطرح کردیم. من به کولبا خاطرنشان کردم که ما همیشه موافق مذاکره هستیم در صورتی که بتوانیم به نتایج ارزشمندی دست یابیم و یا مشکلات را حل کنیم.

لاوروف خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هرگز هیچ تماس و ارتباطی را رد نمی‌کند؛ اما مسکو می‌خواهد این ارتباطات نه تنها برای خودشان بلکه به منظور حل اختلافات ویژه برگزار شوند.

لاوروف همچنین گفت: افرادی که برای اوکراین سلاح تامین می‌کنند و یا مزدوران خارجی اعزام می‌کنند باید مسؤولیت این اقداماتشان را به خاطر بسپارند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد که مسکو می‌خواهد اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کند و آماده گفت‌وگو درباره تضمین‌های امنیت خود است.

لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لوهانسک نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی آمریکا در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بینجامد. ما نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی عملیات پنهانی آنها ببندیم.»

وزیر خارجه روسیه همچین تاکید کرد که اوکراین و «کشورهایی که از آن دفاع می‌کنند» باید «مسؤولیت اقدامات خود را بپذیرند.»

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل گفت: «روسیه در شورای امنیت با سند و مدرک نشان داد که چه حرکاتی باعث شد حمله کنیم، نشان دادیم که از چند روز پیش بیمارستان تخلیه و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.»

وی همچین در این خصوص افزود که زایشگاه ماریوپل به پایگاهی برای ملی‌گرایان اوکراینی تبدیل شده بود.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتهامات دال بر این که روسیه مردم در اوکراین را می‌رباید چیزی جز اطلاعات غلط نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای ربوده شدن یک قانون‌گذار محلی از منطقه زاپوریژیا، گفت: شما گفتید که   اینها حقیقت هستند؛ اما من فکر می‌کنم اینها کاملا اخبار جعلی هستند. به طور کلی اینترنت و رسانه‌ها پر از اخبار جعلی هستند و من هیچ اطلاعی در مورد این داستان و ادعای ربوده شدن یک قانون‌گذار محلی ندارم؛ اما می‌دانم که این موضوعی است که دولت کی‌یف به خاطر آن شهرت دارد.

لاوروف همچنین اعلام کرد که یک توافق درخصوص آتش بس در اوکراین در برنامه نشست کولبا قرار نداشت. تعجب نکردم که آقای کولبا گفت که ممکن نیست که درباره آتش بس به توافق برسیم. هیچ کس در آن نشست قرار نبود به توافق برسد. اینها مسائلی هستند که در جریان مذاکرات به میزبانی بلاروس درباره آنها بحث می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد:‌ مسکو در جریان این نشست سه جانبه در آنتالیا بار دیگر به ابتکار عمل خود درخصوص راهروهای انسانی در اوکراین اشاره کرد و تاکید داشت که این گزینه همچنان روی میز مذاکرات است.

لاوروف افزود: ما تایید کردیم که این ابتکار عملی که طرف روسی در خصوص گشایش راهروهای انسانی به صورت روزانه مطرح کرد همچنان روی میز است. مسیر چنین راهروها زمان باز بودنشان باید توسط آنهایی که آن منطقه را تحت کنترل دارند و بر اساس تحلیل اوضاع و نیاز انتخاب امن‌ترین و موثرترین راه خروج برای غیرنظامیان تعیین شود.

وی گفت : بدون شک ما خواستار یک اوکراین بی‌طرف هستیم. ما نمی‌خواهیم تدابیر امنیتی بر مردم اوکراین و یا کشور اوکراین اعمال کنیم. ما آماده هستیم تا در مورد ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین به همراه ضمانت‌های امنیتی برای کشورهای اروپایی و بدون شک امنیت روسیه گفت‌وگو کنیم.

سرگئی لاوروف ابراز امیدواری کرد که دیدار پوتین با زلنسکی در بلاروس انجام شود.

لاوروف گفت: "ما تائید کردیم که پوتین از دیدار با زلنسکی امتناع نمی‌کند، امیدوارم چنین روزی برسد؛ اما برای این کار لازم است کارهای مقدماتی که در مسیر بلاروس در حال انجام است انجام شود. سه نشست برگزار شده است. پیشنهادات ما به طرف اوکراینی خیلی مشخص است، قول دادند که جواب مشخص ارائه کنند. ما منتظریم.

لاوروف در کنفرانسی خبری که پس از این نشست برگزار شد، گفت: مسکو هرگز درباره احتمال یک جنگ جهنمی سوم اتمی صحبت نمی‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: روسیه هرگز از نفت و گاز و سایر منابع انرژی به عنوان یک سلاح استفاده نکرده است اگرچه ما همیشه به این موضوع متهم شده‌ایم.

لاوروف در پاسخ به سوالی دال بر اینکه آیا روسیه قصد حمله به کشورهای دیگر را دارد یا خیر، گفت: ما قصد حمله به کشورهای دیگر را نداریم. ما حتی به اوکراین نیز حمله نکردیم. در مورد اوکراین بارها توضیح دادیم که اوضاع به نوعی تهدیدی مستقیم برای امنیت روسیه بود. برخلاف تذکرات، نصیحت‌ها و درخواست‌های چندین ساله ما، هیچ‌کس به حرف ما گوش نداد.

وی همچنین اعلام کرد که روسیه درخواستی برای آمریکا ارسال کرده و از این کشور خواسته تا درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که اخیرا در اوکراین افشا شد و توسط آمریکا ساخته و تامین مالی شده است، توضیح دهد.

لاوروف افزود: ما درباره اطلاعاتی که افشا شده دال بر اینکه پنتاگون برخلاف کنوانسیون ممنوعیت تسلیحات سمی و بیولوژیکی، به عنوان بخشی از برنامه‌اش برای ایجاد آزمایشگاه‌های نظامی و بیولوژیکی در سراسر جهان ده‌ها آزمایشگاه این چنینی در خاک اوکراین تاسیس کرده است، نگران شده‌ایم. ما درخواست رسمی برای ارائه توضیحات ارسال کرده‌ایم و خواستار پاسخ هستیم.

در همین حال کولبا گفت: در این نشست با لاوروف درباره کمک‌های نظامی خارجی که کی‌یف دریافت کرده است و نیز درباره تدارکات نظامی برای اوکراین صحبتی نکرده‌ایم. بر اساس ابتکار عمل من ما اکثر زمان این نشست را به مذاکره درباره مشکلات انسانی اختصاص دادیم.

کولبا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه کی‌یف در حال حاضر پس از گفت‌وگو با لاوروف هیچ دورنمایی برای تحقق آتش بس نمی‌بیند. ما برای دیپلماسی آماده هستیم و به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک می‌گردیم؛ اما تاکنون چیزی پیدا نکرده‌ایم.

کولبا افزود: دیدار با لاوروف بسیار دشوار بود. جو این نشست دائما تغییر می‌کرد. از طرفی آسان بود چرا که لاوروف داستان‌های سنتی درباره اوکراین را دنبال می‌کرد؛ اما از طرفی دشوار بود چرا که هر کاری در توان داشتم انجام دادم تا یک راه حل دیپلماتیک برای این تراژدی انسانی که در اوکراین رخ داده پیدا کنم.

وی همچنین اشاره کرد:‌ اوکراین و روسیه به هیچ توافق آتش بسی دست نیافتند و همچنین مساله یک آتش بس برای ۲۴ ساعت به منظور حل بغرنج‌ترین مسائل انسانی را مطرح کردیم؛ اما در این خصوص به هیچ پیشرفتی دست نیافتیم چرا که به نظر می‌رسد در روسیه تصمیم گیرندگان دیگری وجود دارند.

دمیترو کولبا در این خصوص تاکید کرد که برای اهداف بشردوستانه و کمک به ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه شهروندان کشورش از مناطق نبرد در این نشست شرکت کرده؛ اما سرگئی لاوروف، همتای روس وی تعهد خاصی در این زمینه نداد و هرگونه تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط انسانی را به مقامات مسؤول در کشورش و در میادین نبرد ارجاع داد.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که در زمینه برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد و  لاوروف در این زمینه نیز تصمیم‌گیری را به مقامات ذی‌صلاح در مسکو ارجاع داد.

کولبا همچنین گفت: به لاوروف پیشنهاد دادم تا درباره امنیت تاسیسات اتمی در اوکراین با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رایزنی کند.

وی در کنفرانسی خبری پس از این نشست گفت: لاوروف موضوع امنیت اتمی را مطرح کرد. او موافقت خود را با برگزاری نشستی سه‌جانبه میان کارشناسان آژانس، دانشمندان هسته‌ای اوکراینی و دانشمندان هسته‌ای روسی مطرح کرد. من به او پاسخ دادم که تا پیش از ورود سربازان روسی به اوکراین همه چیز در تاسیسات اتمی‌مان مرتب بود.  

کولبا همچنین گفت: کی‌یف آماده است تا ضمانت‌هایی را در مورد راهروهای بشردوستانه در اوکراین بدهد.

وی افزود: می‌توانم هم اکنون با رهبری کشورم تماس بگیرم، آنها برای ارائه ضمانت در مورد کریدورهای بشردوستانه آماده هستند؛ اما سوال اینجاست که آیا روسیه برای این مساله آماده است؟

دمیترو کولبا در پایان یادآور شده که حاضر است برای تلاش در جهت پایان دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفت‌وگویی با همتای روس خود داشته باشد. 

سرگئی لاوروف همچنین در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت، صلح سرد بهتر از جنگ سرد است.

وی در ابتدای مذاکرات به هوای سرد ترکیه اشاره کرد.

چاووش‌اوغلو نیز پاسخ داد، هوا به شکل غیرعادی در آنتالیا سرد است، بسیار بسیا سرد. در حالیکه درجه دما در هفته گذشته بین ۱۸ - ۱۹ درجه بود.

چاووش اوغلو گفت: ترکیه به تلاش‌های خود برای حل اختلافات میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.
وی پس از این دیدار در توئیتی نوشت: ما عمیقا امیدواریم که صلح در منطقه پدیدار شود. به تلاشهای‌مان برای برقراری دیپلماسی میان روسیه و اوکراین ادامه خواهیم داد.

آغاز نشست سه جانبه اوکراین،‌ روسیه و ترکیه در آنتالیا

پیشتر وزارت امورخارجه ترکیه ابراز امیدواری کرده بود که نشست میان لاوروف و کولبا در آنتالیا صلح و ثبات را به روابط میان روسیه و اوکراین برگرداند.

آغاز نشست سه جانبه اوکراین،‌ روسیه و ترکیه در آنتالیا

این وزارتخانه در توییتی اعلام کرد: میز مذاکرات آماده است. امیدواریم این نشست که چاووش‌اوغلو نیز در آن شرکت دارد، منجر به صلح و ثبات شود.

آغاز نشست سه جانبه اوکراین،‌ روسیه و ترکیه در آنتالیا

در این راستا وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: کولبا در مذاکراتش با لاوروف به موضوعاتی چون برقراری یک آتش‌بس فوری، بهبود شرایط انسانی در ماریوپل، خارکیف، سومی، وولنوواخا و دیگر شهرهای اوکراینی و همچنین خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین اشاره کرد.

در ادامه این بیانیه آمده بود: کولبا از ترکیه خواست تا به همکاری‌اش با مسکو ادامه دهد تا درگیری‌های خونین در اوکراین را متوقف کند.

پایان نشست اوکراین و روسیه در آنتالیا/ آمادگی دو طرف برای دیپلماسی بدون دستیابی به توافق آتش‌بس

مسؤولان کی‌یف و مسکو تاکنون چندین دیدار داشته‌اند؛ اما این اولین دیداری است که روسیه وزیر خارجه خود را برای بررسی بحران اوکراین می‌فرستد. البته نسبت به دستیابی به راه‌حل‌های رضایت‌بخش نوعی بدبینی وجود دارد زیرا دو طرف به مواضع خود اصرار دارند.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد خبر: 26050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha