توضیح بلینکن درباره رد تماس‌های بایدن توسط بن‌سلمان و بن زاید

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، ایالات متحده "منافع بسیار مهمی" با کشورهای خلیج فارس از جمله در زمینه تامین انرژی جهانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روسیا الیوم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، تماس‌های جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را رد کردند، گفت: همین دیروز، من زمان زیادی را برای گفت‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی خود (عبدالله بن زاید) صرف کردم و ما به طور مرتب با هم صحبت می‌کنیم.

بلینکن به حمایت اخیر امارات از افزایش تولید نفت کشورهای اوپک پلاس اشاره کرد و گفت: به نظر من رسیدن به ثبات در بازارهای جهانی انرژی جهت تضمین تداوم وجود منابع انرژی فراوان در سراسر جهان امری مهم است. من به طور منظم با همتای سعودی خود (شاهزاده فیصل بن فرحان) دیدار می‌کنم و چند هفته پیش در مونیخ با وی ملاقات داشتم.

وی با اشاره به اینکه بایدن در فوریه گذشته با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی "در گفت‌وگویی که دستور کار بسیار گسترده‌ای داشت" صحبت کرد، افزود: ما اکنون این دستور کار را با همتایان خود از مقامات ارشد سعودی دنبال می‌کنیم.

بلینکن افزود: ما می‌توانیم در کنار انجام همان چیزی که از ابتدا گفته‌ایم یعنی قرار دادن حقوق بشر در کانون سیاست خارجی خود، همه این کارها را نیز انجام دهیم.

پیش از این، روزنامه "وال استریت ژورنال" گفت، رهبران امارات و عربستان از مکالمه تلفنی با جو بایدن که خواستار گفت‌وگو درباره اوضاع اوکراین و امکان افزایش تولید نفت بود خودداری کردند.

در این راستا یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن در گفت‌وگو با روزنامه" فایننشال تایمز" آمریکا در مخالفت با موضع عربستان درباره تثبیت حجم تولید روزانه نفت در راستای پایبندی به توافق با روسیه گفت، امارات، کشورهای اوپک را به افزایش تولید نفت ترغیب خواهد کرد، زیرا حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت برنت را به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رساند.

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
کد خبر: 26046
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha