رئیس‌جمهور بعدی آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهد کرد | ما ۲۰۲۴ به کاخ سفید باز خواهیم گشت

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده است، می‌گوید که رئیس‌جمهور آتی آمریکا جمهوری‌خواه خواهد بود و توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» که شامگاه سه‌شنبه منتشر شده است، به برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

مایک پنس در این خصوص گفت: «باید هر کسی که بر سر میز مذاکره (در وین یا...) حاضر می‌شود، بداند که در سال ۲۰۲۵، زمانی که رئیس‌جمهور و دولت ما یک جمهوری‌خواه خواهد بود -چنانچه برنامه جامع اقدام مشترک احیا شود- ما در دولت جدید بخشی از یک گروه آمریکایی خواهیم بود که برای پایان دادن به توافق هسته‌ای اقدام خواهیم کرد».

معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به تازگی به اراضی اشغالی سفر کرده و روز گذشته نیز با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دیدار و گفت‌وگو کرد، در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: «من فکر می‌کنم که حزب‌ جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای در سال ۲۰۲۲ مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهد گرفت و بر این باورم که ما در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید باز خواهیم گشت».

بنابر گزارش کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی، مایک پنس در اظهاراتی دیگر در هتل «ملک داود» ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی همواره در رأس اولویت‌های آمریکا قرار دارد و پایبندی واشنگتن به امنیت این رژیم عمیق است، بیان کرده است: «زمانی که به قدرت بازگردیم، توافق کنونی با ایران را پاره خواهیم کرد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در تاریخ هیجدم اردیبهشت سال ۹۷ به‌صورت غیرقانونی و یک‌جانبه از توافق بین‌المللی برجام خارج شد؛ اقدامی که حتی با انتقاد متحدان اروپایی واشنگتن نیز مواجه شد.

سخنان مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره توافق احتمالی دولت بایدن با ایران با توجه به مذاکرات آتی در وین مطرح شده است. بایدن در زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ و پس از آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور همواره از خروج دولت ترامپ از توافق برجام به‌شدت انتقاد کرده است.

دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

با این حال، دولت جو بایدن نیز علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده است و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. 

مذاکره‌کنندگان کشورهای غربی در هشت دور گذشته با استفاده از تاکتیک‌های مقصرنمایی، تزریق اضطرارهای ساختگی به گفت‌وگوها و طرح خواسته‌های فرابرجامی سعی کرده‌اند توپ تصمیم‌گیری را به زمین ایران بیندازند. 

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 26014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha