معامله ۴۰ میلیون تن فرآورده انرژی طی ۹ سال در بورس انرژی ‌

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: از ابتدای راه‌اندازی بورس انرژی در سال ۹۱ تاکنون بیش از ۴۰ میلیون تن فرآورده‌های انرژی در این بازار عرضه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس،علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران امروز در مراسم رونمایی از بازار معاملات قراردادهای معاملاتی آتی نفتا و متانول اعلام کرد: در ۹ سال گذشته از راه‌اندازی بورس انرژی تاکنون ۴۰ میلیون تن فرآورده‌های نفتی و انرژی معامله شده است که از این رقم ۲۷ میلیون تن کالای صادراتی بوده که از طریق بورس کالا انجام شده است.

وی افزود: امسال ۵ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای صادراتی و ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن کالاهای دیگر انرژی در بورس انرژی معامله شده است و از محل رقابت در این بازار ۸۴۶ میلیارد تومان مازاد ارزش برای این فرآورده‌ها ایجاد شده است.

نقوی این را هم گفت: با افزایش سرانه مصرف داخلی انرژی نیاز به ذخیره‌سازی حامل‌های انرژی و با مدیریت بهینه مصرف شاهد عرضه محصولات انرژی در بورس انرژی خواهیم بود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه قراردادهای آتی نفت خام و بنزین در خرداد سال گذشت در هیات مدیره بورس انرژی تصویب شد، اظهار داشت: این مصوبه در ۱۲ دی ماه سال جاری، به بورس انرژی ابلاغ شد.

وی افزود: از امروز قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی آغاز می‌شود.

نقوی همچنین در زمینه عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: ما آمادگی داریم که نفت خام از طریق بورس انرژی ارائه شود اما شرکت نفت تاکنون همکاری نکرده و هر وقت بخواهد نفت خام در بورس انرژی ارائه کند، این زیرساخت آن فراهم شده است.

وی همچنین در مورد مرجعیت بورس انرژی برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های انرژی تصریح کرد: ما در نفتا به عنوان یک مرجع قیمت‌گذاری محسوب می‌شویم و امیدواریم با عرضه بیشتر سایر حامل‌های انرژی ایران به عنوان مرجع‌ قیمت‌گذاری فرآورده‌ها در سطح منطقه شناخته شود.

به گفته نقوی در دو سال گذشته معیانات گازی در بورس انرژی برای احجام زمینی عرضه شد و سال آینده برای احجام دریایی نیز در بورس انرژی عرضه می‌شود.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 26007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha