مدیرعامل شرکت نفت :۸۰۰ چاه نفتی کم بازده  و متوقف داریم / تولید ۵۰ هزار متر مکعب گاز به ۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

فرضا اگر روزی توان تولید ۶ میلیون بشکه نفت هم داشته باشیم باز به اهداف خود دست پیدا نکرده‌ایم. در حقیقت باید نیاز اقتصادمان را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم و اقتصاد کلان به ما بگوید که چه میزان به تولید نیاز داریم. شاید در برهه ای لازم شود که تولیدی نداشته باشیم و تولید خود را با مدیریت صحیح به فروش برسانیم؛ این اقدام مربوط به توانمتدی اقتصاد است.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،زهرا فعله گری؛محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم افتتاحیه «اندیشکده نفت و انرژی، چالش‌های صنعت نفت و بخش انرژی؛ راهبردها و رهیافت‌ها»  در دانشگاه امام صادق(ع)اظهار کرد: صنعت نفت از ابتدای انقلاب اسلامی در ۴ دهه گذشته به کمک خبرگان جزء دست آوردهای انقلاب قلمداد شده و دوره تکاملی خود را با وجود مشکلات طی کرده است.

ترقی صنعت نفت مربوط به دهه چهارم انقلاب می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در تاریخ هر منطقه‌ای که دارای نفت بوده، منشا غارت و چپاول قرار گرفته است. ما نفت صادر کردیم اما سهم ایران از رسوب تکنولوژی تا پیش از انقلاب صفر بوده است‌. در سال ۱۳۲۹ صنعت نفت ملی و مالکیت ذخایر نفت و گاز به ایران منتقل شد.

وی افزود: پس از گذشت سال‌هایی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دچار مشکلات مربوط به هفت خواهران نفتی شدیم و برای مدت طولانی ( تا پیروزی انقلاب اسلامی) مالک ذخایر نفت و گاز ایران بودند. پیش از انقلاب مالکیت در عمل برای شرکت‌های نفتی بین المللی بود و ایران عاملیت نفت را بر عهده داشت.

خجسته اضافه کرد: در ۴ دهه نخست انقلاب اسلامی  تاکنون با اینکه شرایط دشواری همچون جنگ تحمیلی و شرایط نا آرام رو به رو بودیم اما با این حال توانستیم مدیریت نفت را برعهده بگیریم و شرکت‌های تخصصی بسیاری برای توسعه این صنعت نیز شکل گرفت و از تولید غیرمولد فاصله گرفتیم. به طور کلی در دهه نخست انقلاب بحث "استقرار ساختار نفت " در اولویت بود و متاسفانه در آن دوره به تکنولوژی دست پیدا نکرده بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی با شکل پیشرفته ای از ساختار نفت رو به رو بودیم و متناسب با نیاز کشور، فعالیت شرکت‌های تخصصی شکل‌گرفت. برخی از شرکت های خصوصی علی رغم اینکه اصل ۴۴ پایه گذاشته نشده بود به کمک حکومت آمدند و با برعهده گیری بخشی از نیازها تحت نظارت دولت ( به شکل پیمان کاری) در توسعه این صنعت گام برداشتند.

وی معتقد است؛ دهه چهارم مهمترین دهه در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی است که بیشترین افتخارات و پیشرفت ها نیز مربوط به این دهه می شود. طی این دهه ضمن ترقی صنعت توانستیم اصل مردمی سازی اقتصاد و استفاده از توان داخلی را مدنظر قرار بدهیم. ذکر این نکته ضروریست که در دهه‌های گذشته و در زمانی که درک صحیحی از این صنعت وجود نداشت، مقام معظم رهبری رهنمودهای دقیقی را مطرح کردند که اگر در آن زمان استفاده بیشتری از این رهنمودها داشتیم اکنون صنعت نفت در جایگاه بهتری قرار می گرفت.

هدفمندی یارانه‌ها دچار الگوهای قیمتی شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: در سال‌های گذشته توانستیم بحث هدفمندکردن یارانه‌ها و صیانت ذخایر نفت را عملیاتی کنیم. هرچند که عده‌ای صیانت از نفت را تنها مربوط به مسائل زیرزمینی و نحوه تولید آن با کمترین آسیب دیدگی مخزن و کمترین هرزروی می‌دانند اما صیانت از تولید (سطح العرض) نیز بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز است که توجه بیشتری به این مسئله شود. اگر نتوانیم تولید خود را با افزایش ارزش افزوده همراه کنیم در واقع دچار هرزروی شدیم و به خوبی از منابع موجود بهره نبرده‌ایم.

خجسته مهر ابراز کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها اقدامی پسندیده‌ای بود اما متاسفانه دچار الگوهای قیمتی شدیم و امروزه تمرکز کافی بر روی مسائل اصلی نداریم. تحولی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری امروز نیازمند آن هستیم مربوط به فناوری و ارتقاء صنعت می‌شود. علم و دانش اقتدار می آورد و فناوری باید ارتفاء پیدا کند .

شاید لازم باشد نفت تولید نکنیم!

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: فرضا اگر روزی توان تولید ۶ میلیون بشکه نفت هم داشته باشیم باز به اهداف خود دست پیدا نکرده‌ایم. در حقیقت باید نیاز اقتصادمان را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم و اقتصاد کلان به ما بگوید که چه میزان به تولید نیاز داریم. شاید در برهه ای لازم شود که تولیدی نداشته باشیم و تولید خود را با مدیریت صحیح به فروش برسانیم؛ این اقدام مربوط به توانمتدی اقتصاد است.

خجسته مهر بیان کرد: برای رفع خلاء‌های این صنعت باید جهادی اقدام کرد. نمی توان با کارهایی از روی عافیت و بدون اینکه اهتمام ویژه ای وجود داشته باشیم عمل کنیم و انتظار داشته باشیم به تمام اهداف خود برسیم.

وی افزود: اقتصادی کردن نفت و تولید ثروت از آن که در راستای ایجاد ارزش افزوده باشد راهی بجزء ایجاد فناوری در بخش‌های بزرگ ندارد. در بخش های کوچیک این صنعت دست آوردهایی بسیاری داشتیم اما در بخش‌های کلان هنوز به وضع مطلوبی نرسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در پارس جنوبی ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است اما این سوال مطرح است که سهم فناوری، انتقال فناوری و جذب فناوری در آن چه میزان است؟! در نتیجه این موضوع جزء تحولات مهمی است که باید با اراده و محکم آن را دنبال کنیم.

۸۰۰ چاه نفتی متوقف و کم بازده داریم

معاون وزیر نفت گفت: حددد ۷۰۰ الی ۸۰۰ چاه نفتی داریم که کم بازده و یا متوقف هستند. باید در شرایطی مناسب و مدیریت مخزنی صحیح و با بهره گیری از شرکت‌های سرویس دهنده بتوانیم از الگوهای شرکت های داخلی فناوری استفاده کنیم و ایده‌های آنها را با بستری کاربردی در اختیار آنها قرار بدهیم. در حقیقت فناوری را به مدد پیشرفت این صنعت قرار بدهیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در پارس جنوبی به تولید گاز هلیوم می‌پردازیم که تاکنون به این دست آورد نرسیده بودیم. این در حالی است که کشورهای همسایه سالهاست از تولید آن بهره‌مند می‌شود. این بستر مناسبی هست که شرکت های فناوری، ایده‌های خود را طرح کنند.

خجسته مهر ابراز کرد: ستاد تحول و پیشرفت صنایع شکل داده شده که آمادگی دارد به واسطه آن از زیست بوم فناوری و بخش‌های تشکیل دهنده استفاده کنیم.

وی بیان کرد: فکر میکنم در کشور ما پشتیبانی متمرکزی در صنایع در قالب کانون تفکر و اندیشکده های مرتبط وجود ندارد و جای دارد کرسی های نظریه پردازی که از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آید وجود داشته باشد.

به گفته معاون وزیر نفت؛ چالش‌هایی در صنعت نفت وجود دارد که بخشی ازآن مربوط به بحث حکمرانی مدیریت صنایع می‌شود.  نفت و گاز باید به نحوی تولید شود که علاوه بر صیانت از تولید،  ببشترین ارزش افزوده حاصل شود. رابطه مالی شرکت نفت با دولت موضوع مهمی است که در حکمرانی خود را نشان می دهد و باید در خصوص بهینه سازی مصرف‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

تولید ۵۰ هزار متر مکعب گاز به ۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برای تولید ۵۰ هزار متر مکعب گاز به ۶ میلیارد دلاری سرمایه نیاز داریم که متاسفانه بازگشت سرمایه‌ای ندارد چراکه اکنون تولید به دنبال مصرف می‌دَود و به درستی از تولید و مصرف صیانت نمی‌کنیم. در حال حاضر طبق مصارف به تولید می پردازیم. این یکی از چالش‌های اصلی ما بوده که ناشی از تفرق و عدم هماهنگی است.

خجسته مهر ادامه داد: اگر خواهان توسعه صنعت نفت هستیم باید در گام نخست نظر خبرنگان به طور حتم اعمال‌ کنیم. گاهی ایده‌های کارآمد به وجود می‌آید اما آن ایده خام بوده و مدل‌ و الگوها باید توسط خبرنگان صنعت تحلیل شود.

وی معتقد است؛ بومی سازی مدل‌ها نیز یکی از مواردی است که باید در توسعه این صنعت لحاظ کنیم. البته این به معنای کپی کردن آن فنون نیست بلکه باید آنها را متناسب با واقعیت‌های کشور دست‌خوش تغییرات قرار داده و در نهایت آنها را اعمال کنیم.

معاون وزیر گفت: از طرفی ضمن توسعه‌های ساختاری باید خنثی سازی تحریم ها را باید مدنظر قرار بدهیم. اگر در این امر موفق باشیم شاهد استقبال سرمایه گذارهای خارجی نیز خواهیم بود.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 26006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha