چهاردهمین روز حمله به اوکراین/ روسیه امروز را آتش بس اعلام کرد

چهارشنبه هجدهم اسفندماه، چهاردهمین روز حمله روسیه به اوکراین، مسکو از ۹ مارس(چهارشنبه) ساعت ۱۰ به وقت روسیه آتش‌بس اعلام کرده و آماده ایجاد کریدورهای بشردوستانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، در عین حال آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در بین غیرنظامیان رو به افزایش است و بامداد چهارشنبه آژیر بمباران هوایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به‌صدا درآمد. ارتش اوکراین شامگاه سه‌شنبه در پاسخ به اطلاعیه جدید روسیه در باره آتش‌بس، در اطلاعیه کوتاهی گفت: «دشوار بتوان به اشغالگر اعتماد کرد.»

ارتش اوکراین در یک پست تلگرامی نوشت: «طرف روس اعلام کرده است که برای باز کردن مسیر عبور انسان‌دوستانه از نهم مارس، از ساعت نه صبح به وقت کی‌یف، آرامش برقرار شود.»

با فرمان جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا برای تحریم نفت و گاز روسیه آغاز شد. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین که ساعاتی قبل از اعلام این تصمیم در مجلس عوام بریتانیا سخنرانی می‌کرد، اقدام آمریکا را شلیک به قلب ماشین جنگی پوتین توصیف کرد. او با نقل قول از وینستون چرچیل و یادآوری جنگ با نازی‌ها از بریتانیا خواست ضمن تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور را تروریست اعلام کند.

مسکو برای پایان جنگ چهار شرط شامل توقف اقدامات نظامی از سوی اوکراین، تغییر قانون اساسی اوکراین، به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک و به پذیرش کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه، تعیین کرده است.

سیا: پوتین به دستاورد سیاسی پایداری نمی‌رسد/عزم چین درباره تایوان را دست‌کم نگیرید

مدیر سازمان سیا اعلام کرد، رئیس جمهوری روسیه در مقابل مقاومت شدید اوکراینی‌ها به "هیچ دستاورد سیاسی پایداری" از حمله‌اش به اوکراین نخواهد رسید.

جایزه «آزادی رونالد ریگان» به زلنسکی اهدا می‌شود

بنیاد و موسسه رونالد ریگان همان جایزه‌ای را که یک بار به میخاییل گورباچف، رهبر شوروی سابق و مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، داده بود، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعطا خواهد کرد. طبق بیانیه‌ این بنیاد، زلنسکی به پاس«مبارزه دلیرانه‌ با ستمگری و موضع‌گیری سرسختانه‌اش برای پاسداری از آزادی و دموکراسی»، یازدهمین رهبر جهان خواهد بود که جایزه آزادی رونالد ریگان را دریافت می‌کند.

ترامپ: هنوز دلتان برایم تنگ نشده است؟!

دونالد ترامپ در واکنش به افزایش شدید قیمت سوخت در آمریکا، جو بایدن را به باد انتقاد گرفت و در بیانیه‌ای کوتاه عنوان داشت: «هنوز دلتان برایم تنگ نشده است؟!»

هشدار سفیر سوریه در مسکو نسبت به تبدیل اوکراین به «ادلب بزرگ اروپا»

سفیر سوریه در مسکو هشدار داد، تصمیم مقامات اوکراین درخصوص «تشکیل سپاه بین‌المللی»، می‌تواند این کشور را به «ادلب بزرگ اروپا» تبدیل کند. ضروری است که جهان این خطر آشکار و واضح را درک کند که به دنبال تبدیل اوکراین به «ادلب بزرگ اروپا» است که امنیت روسیه، اروپا و حتی جهان را تهدید خواهد کرد.

واتیکان خطاب به روسیه: حملات در اوکراین باید متوقف شوند

وزیر امور خارجه واتیکان در تماسی تلفنی با همتای روس خود گفت، واتیکان می‌خواهد حملات در اوکراین متوقف شده و کریدورهای بشردوستانه نیز تضمین شوند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تمامی مشارکت‌های روسیه و بلاروس را تعلیق کرد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یکی از بررگ‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اقتصادی چندجانبه جهان است که اکثر اعضای آن کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته هستند. حذف روسیه و بلاروس بدان معناست که آنها از شرکت در مذاکرات پیرامون مسائلی چون وضع مالیات، مقررات تجارت بین‌المللی و تجارت منع خواهند شد.

۳۸ کشور روسیه و بلاروس را تحریم ورزشی کردند

ایالات متحده به همراه ۳۷ کشور دیگر، تحریم‌های همه‌جانبه ورزشی را علیه روسیه و بلاروس اجرایی کردند.

روسیه از جام جهانی ٢٠٢٢ حذف شد

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا با صدور بیانه‌ای روسیه را از رقابت برای حضور در جام جهانی قطر محروم کرد.

مک‌دونالد، پپسی، کوکاکولا و استارباکس هم فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند

شرکت مک‌دونالد اعلام کرد تمامی ۸۴۷ رستوران‌ خود را در روسیه از جمله "مکان نمادین میدان پوشکین" به دلیل افزایش فشار علیه سایر برندهای جهانی جهت توقف فعالیت خود درخصوص حمله روسیه به اوکراین، به طور موقت تعطیل می‌کند.

هم‌زمان فعالیت کوکاکولا و استارباکس هم در روسیه متوقف می‌شود..

زلنسکی خواهان مذاکرات "شفاف" با روسیه شد

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی که شامگاه سه‌شنبه توسط دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در تلگرام منتشر شد، گفت: جنگ باید پایان یابد، ما باید دور میز مذاکره بنشینیم به شرطی که مذاکرات شفاف و حرفه‌ای و به نفع مردم باشد.

انگلیس ورود هواپیماهای روسی به این کشور را "جرم جنایی" قلمداد می‌کند

وزیر حمل و نقل انگلیس اعلام کرد که ورود هواپیماهای روسی به آسمان انگلیس یک "جرم جنایی" قلمداد می‌شود.انگلیس می‌تواند "این جت‌ها را توقیف کند.

وال استریت ژورنال: عربستان و امارات درخواست بایدن برای گفتگوی تلفنی را رد کردند

وزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در این باره نوشت: رهبران عربستان و امارات از برقراری تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو در مورد بحران اوکراین و بحران قیمت نفت خودداری کردند.

آمریکا: چین نمی‌تواند در مناقشه اوکراین و روسیه بی‌طرف باشد / نورد استریم ۲ مرده است

معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا در استماع کنگره این کشور "نورد استریم ۲" را "مرده" توصیف کرده و افزود، واشنگتن و متحدانش در تلاش هستند تا به پکن تفهیم کنند نمی‌تواند در مناقشه اوکراین و روسیه بی‌طرف باشد.  ویکتوریا نولاند، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفت: طرف چینی می‌خواهد بگوید که در مناقشه اوکراین و روسیه بی‌طرف است.

گفتگوی ماکرون و بلینکن درباره راه‌های توقف جنگ در اوکراین

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان دیداری در پاریس توافق کردند که به فشار علیه روسیه برای توقف جنگ در اوکراین ادامه دهند.

لهستان: آماده‌ایم تمام جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را فورا به آمریکا بفرستیم

لهستان اعلام کرد که همه جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را به آمریکا خواهد داد؛ انتظار می‌رود آمریکا سپس این جنگنده‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد.

پنتاگون طرح لهستان برای اعزام میگ-۲۹ به اوکراین را رد کرد

وزارت دفاع آمریکا طرح لهستان برای قرار دادن جنگنده‌های میگ ۲۹ خود در اختیار اوکراین را "توجیه‌ناپذیر" توصیف کرد.

مسکو: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به شهروندان این اتحادیه آسیب می‌زند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، خسارات شدیدی به شهروندان این اتحادیه وارد خواهد کرد.

مسکو: اوکراین در نزدیکی مرزهای ما قطعات سلاح‌های بیولوژیکی ساخته است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین برای تولید قطعات سلاح های بیولوژیکی در نزدیکی مرزهای ما اقدام کرده است.

در این باره، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما از طریق حقایقی که در جریان عملیات نظامی ویژه در اوکراین کشف شد، تأیید می‌کنیم که رژیم کیف فوراً برای از بین بردن آثار برنامه‌های بیولوژیکی نظامی‌اش که با حمایت مالی پنتاگون اجرا کرده است، اقدام کرد».

گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع ترکیه و روسیه در خصوص تحولات اوکراین

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خلوصی آکار، وزیر دفاع کشور در تماس تلفنی با سرگئی شویگو، همتای روس خود آخرین تحولات در اوکراین را مورد ارزیابی قرار داده و با توجه به شرایط فعلی، انتظار حمایت از ورود امن کشتی‌های تجاری در حال انتظار در بنادر روسیه به ترکیه را ابراز کرد.

جانسون حمله روسیه به اوکراین را «وحشیانه» خواند

نخست وزیر انگلیس گفت که مردم اوکراین از کشور خود در برابر یک «حمله وحشیانه» دفاع می‌کنند و با شجاعت خود الهام‌بخش میلیون‌ها نفر هستند. بریتانیا و دیگران برای ارائه کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین هزینه خواهند کرد.

انگلیس تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت روسیه را متوقف می‌کند

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا در توئیتی گفت که بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۲ در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد. 

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 25995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha