ارزش شرکتهای دارویی در بورس به چه مسائلی بستگی دارد؟ /ارزش دانـــش فنــــی شاهـــرگ تحلیل داروســازهــا/حاشیه سود ۴۰۰ درصدی برخی محصولات دارویی

کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش دانش فنی تاثیر بسیاری در سودآوری شرکت‌های دارویی دارد و سودآوری شرکت‌ها را به طور محسوسی تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی تولید یک مولکول خاص حاشیه سود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی را به جای می گذارد. در حوزه جهانی تولید دارو برای اینکه یک مولکول هایتک در یک نوع بیماری به مصرف کننده برسد به طور تقریبی ۱۰ میلیارد دلار هزینه می شود . هزینه ای که برای تولید صرف شده و منجر به حق امتیاز (Patent) دارو می شود به طور حتم در کمترین زمان باز می گردد.

ابوالقاسم نوری فعال حوزه دارویی و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‎گو با رادار اقتصاد اظهار کرد: ارزش دانش فنی در حوزه دارو یکی از کلیدی ترین مسائل است. به طور نمونه دارویی که نخستین بار در کشور تولید می شود (به خصوص در داروهای هایتک) ، حاشیه سود بالایی را برای تولیدکننده به جای میگذارد و تا زمانی که رقبا جایگزین شوند یک بازه ۳ الی ۴ ساله به طول می‌انجامد که این فرصت زمانی مناسبی برای بهره بردن تولیدکننده‌ای که مبدع آن دارو بوده، است.

نوری ادامه داد: ارزش دانش فنی تاثیر بسیاری در سودآوری شرکت‌های دارویی دارد و سودآوری شرکت‌ها را به طور محسوسی تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی تولید یک مولکول خاص حاشیه سود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی را به جای می گذارد. 

وی تشریح کرد: در حوزه جهانی تولید دارو برای اینکه یک مولکول هایتک در یک نوع بیماری به مصرف کننده برسد به طور تقریبی ۱۰ میلیارد دلار هزینه می شود . هزینه ای که برای تولید صرف شده و منجر به حق امتیاز (Patent) دارو می شود به طور حتم در کمترین زمان باز می گردد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بسیاری از داروهای تولیدی در داخل کشور یک پنجم قیمت مشابه خارجی را دارد و شرکت‌ها از این مزیت بهره مند می‌شوند. در شرکت های تولیدی به هر میزان که سرمایه گذاری و هزینه ای برای تحقیق و توسعه های فنی شکل بگیرد در کمترین زمان اصل سرمایه باز گشته و سودآوری مطلوبی را برای مبدع و تولیدکننده دارو به جای می گذارد.

نوری ابراز کرد: تولید در ایران معمولا با همکاری شرکت های دانش بنیان به وجود می آیند چراکه شرکت‌های دارویی درصد کمی از درآمد خود را صرف واحد تحقیق و توسعه (R&D) می کنند و بدیهیست در چنین شرایطی احتمال به نتیجه رسیدن درمورد محصولات هایتک کم نتیجه است اما شرکت های دانش بنیان متشکل از افراد نخبه‌ و فعال بخش خصوصی هستند که از ابتدا می دانند در چه مولکولی تمرکز کنند و پس از به نتیجه رسیدن در تولید آن دچار مشکل می شوند که در نهایت با سایت های تولیدی شرکت های دارویی که دارای تجهیزات و ماشین آلات خاصی هستند آن را به بهره برداری می رسانند. 

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ارزش گذاری دانش فنی شرکت ها بر اساس سودآوری که مولکول های دارویی برای شرکت ایجاد می کند، محاسبه می شود. به طور مثال اگر با سرمایه گذاری در بازه ۴ الی ۵ ساله یک محصول و مولکول حاصل شود، اصطلاحا گفته می شود که آن سرمایه گذاری (feasible) به آسانی به دست می آید. 

نوری با تاکید بر اینکه انتفاعی که در آینده از محصول به دست می آید مبنای محاسبه ارزش دانش فنی است، گفت: شیوه و روش های متفاوتی برای برآورد و به دست آوردن ارزش دانش فنی شرکت های دارویی وجود دارد اما به طور کلی ارزش سود آتی شرکت ها ملاک قرار می گیرد و اگر بهای خالص فعلی (Net Present Value)  آن برسد به عدد ۴ الی ۵ برسد، می گویند ارزش این مولکول معادل سرمایه گذاری است و هر چه سرمایه گذاری در آن مولکول کمتر از ۵ سال باشد، ارزش سرمایه گذاری در آن محصول افزایش پیدا می کند.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 25994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha