قیمت بیت کوین چگونه تحت‌تأثیر اخبار قرار می‌گیرد؟‌

اینکه در میانه اخبار و وقایع ، بازارهای مالی از جمله صنعت رمز ارز چگونه اثرپذیری می کند موضوع مهمی است که قابل بررسی و تحلیل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ،قیمت هر دارایی همیشه تحت‌تأثیر ترکیبی از عوامل است. برخلاف دارایی‌های مالی سنتی، بیت‌کوین در طول تاریخ مجموعه‌ای از عوامل خاص خود را دارد که بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند. آیا در حال حاضر همه چیز متفاوت به نظر می‌رسد؟ بیایید بررسی کنیم.

عوامل اساسی

- عرضه و تقاضا

قیمت بیتکوین مانند سایر دارایی‌ها به شدت به نوسانات عرضه و تقاضا وابسته است. با این حال، برخلاف معیارهای پول فیات، عرضه بیتکوین همیشه مشخص است و سقف آن ۲۱ میلیون کوین تعیین شده است.

تقاضا برای بیتکوین همیشه در صدر دیگر رمزارزها قرار دارد - به همین دلیل است که درباره پذیرش بیتکوین بسیار صحبت می‌شود. تقاضای بیشتر منجر به افزایش قیمت آن می‌شود، به ویژه زمانی که سرمایه‌گذاران نهادی درگیر شوند.

به‌عنوان‌مثال، زمانی که شرکت‌ها و مؤسسات خرید و نگهداری بیتکوین را در اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز کردند، قیمت آن به طور قابل‌توجهی افزایش یافت زیرا تقاضا از نرخ عرضه کوین‌های جدید در بازار برای فروش پیشی گرفت و منجر به کاهش کل عرضه موجود بیتکوین شد. با این حال، اگر افراد بیشتری بخواهند آن را بفروشند، قیمت آن کاهش می‌یابد.

- پذیرش نهادی

اخبار به طور عمده بر درک سرمایه‌گذاران در مورد بیتکوین تأثیر می‌گذارد.

علی‌رغم نوسانات شدید قیمت بیتکوین، سال ۲۰۲۱ به دلیل پذیرش بی‌سابقه آن توسط مؤسسات و شرکت‌ها متمایز بود.

به‌عنوان‌مثال، Grayscale Bitcoin Trust دارای میانگین AUM 31 میلیارد دلار و میانگین نگهداری ۶۵۰ هزار بیتکوین در سال ۲۰۲۱ بود.

- قانون‌گذاری

قیمت بیتکوین نیز تحت‌تأثیر تحولات نظارتی و قانون‌گذاری است. تغییرات در مقررات می‌تواند سرمایه‌گذاری در بیتکوین یا استفاده از آن را تشویق یا منع کند که به نوبه خود منجر به افزایش یا کاهش قیمت آن می‌شود.

قیمت بیتکوین با رویدادهای نظارتی در سال ۲۰۲۱ چگونه به نظر می‌رسد:

- اخبار مرتبط غیرمستقیم با بیتکوین

بیایید نمونه‌ای را در نظر بگیریم که چگونه رویدادهای خبری غیرمستقیم، مانند گزارش‌های مربوط به یک وضعیت سیاسی در یک کشور در جهان، می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر قیمت بیتکوین تأثیر بگذارند.

در ۲ ژانویه ۲۰۲۲، قیام یک‌هفته‌ای در قزاقستان آغاز شد. بیشتر مردم اهمیت این رویداد را برای بازار رمزارزها درک نکرده بودند. در سال‌های اخیر، قزاقستان بر اساس نرخ هش، رتبه دوم استخراج بیتکوین در جهان را به خود اختصاص داده است. حدود ۱۸ درصد از نرخ هش جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از ایالات متحده قرار دارد.

بنابراین، با خبر یک تظاهرات، حدود ۲۴ ساعت طول کشید تا بازار کریپتو واکنش نشان دهد و قیمت در مجموع ۱۳٫۱ درصد از ۲ ژانویه تا ۸ ژانویه سقوط کرد.

- بیتکوین به طور فزاینده‌ای شبیه دارایی‌های سنتی است

در تئوری، اخبار سنتی مرتبط با بازار مانند گزارش‌های مربوط به اقتصاد کلان یا تصمیم‌گیری‌های سیاست پولی بانک‌های مرکزی نباید به دلیل ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها تأثیر بگذارد. با این حال، روند فعلی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

بر اساس تحقیقات بانک جهانی، احساسات جهانی تاثیر زیادی بر بازده سهام در سراسر جهان دارد. این اثر در کوتاه‌مدت برگشت‌پذیر نیست، و نشان‌دهنده یک منبع اساسی از نوسانات قیمت دارایی‌های مبتنی بر احساسات است.

در زیر شاخص احساسات روزانه اخبار توسط بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو آمده است که با تجزیه و تحلیل مقالات خبری، یک معیار کلی از احساسات اقتصادی ارائه می‌دهد:

اگرچه بیتکوین یک دارایی سنتی نیست، به نظر می‌رسد که احساسات عمومی اخبار بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد.

در اینجا نمودار قیمت بیتکوین در ترکیب با شاخص احساسات خبری برای همان دوره ترسیم شده است:

داده‌های اخیر در مورد بیتکوین و همبستگی شاخص‌های اصلی سهام نیز این را نشان می‌دهد.

از لحاظ تاریخی، دارایی‌های کریپتو همبستگی قوی با شاخص‌های اصلی سهام نشان نمی‌دهند. با این حال، در آخرین داده‌های Coinmetrics، همبستگی روزانه بین بیت‌کوین و S&P 500 در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ به ۰٫۴۷ رسید که نشان‌دهنده همبستگی نزدیک است.

سخن آخر

با بلوغ بازار کریپتو، روندهای جدیدی در حال ظهور است که قبلاً مشاهده نکرده بودیم. بیتکوین که در ابتدا یک دارایی حاشیه‌ای بود، اکنون به طور فزاینده‌ای مانند یک دارایی سنتی عمل می‌کند که به همان نیروهای بازاری که بر آن بازارها تأثیر می‌گذارد حساس است. علاوه بر اخبار مربوط به مقررات کریپتو و پذیرش سازمانی، قیمت بیتکوین تحت‌تأثیر تغییرات در شرایط عمومی اقتصادی و رویدادهای جهانی است که بر بازارهای سنتی تأثیر می‌گذارد.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 25943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha