واکنش آمریکا به درخواست تضمین روسیه برای توافق با ایران

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران نداشته و نباید بر روی آن تاثیر بگذارد. وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «روسیه نیز منفعت عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ساعاتی پیش سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خبر داد که کشورش از آمریکا ضمانت کتبی خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، طبق توافق هسته‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، به ایران در پیش‌برد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌ها نخواهند داشت. او علاوه بر این گفت: هنوز موضوعات متعددی وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواستار شفافیت بیشتر آن‌ها هستند و این‌ها از نظر ما خواسته‌های منصفانه‌ای هستند. اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌های جهانی در عین کشمکش‌ها با روسیه بر سر حمله‌ به اوکراین، در طرف دیگر میز مذاکره با ایران قرار دارند تا با برطرف کردن موانع هسته‌ای و تحریمی، توافق هسته‌ای را که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، احیا کنند.

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 25893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha