حضور سرزده مأموران وادا در منزل وزنه‌برداران/بوی توطئه مــی‌آید!

۱۳ اسفند مأموران آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) با در دست داشتن لیست عجیب و غریب ۶۰ نفره، سرزده در خانه تعداد زیادی از ملی‌پوشان عنواندار جهانی و المپیکی حاضر شدند تا تست دوپینگ بگیرند.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  رضا عباس پور کارشناس وزنه برداری درباره حضور سرزده افسران ستاد جهانی مبارزه با دوپینگ نوشته است :

این اتفاق به حدی مبهم است که ناخودآگاه ما را یاد سال ۲۰۰۶ و اتفاق تلخ آن زمان می‌اندازد؛ همان اتفاقی که به مثبت شدن تست ۹ وزنه‌بردار حاضر در اردوی تیم ملی منجر شد.

۶۰ وزنه‌بردار در لیست کنترل دوپینگ جهانی

در سال ۲۰۰۶ علی مرادی بعد از مشکلات و درگیری‌های بسیاری که بین او، مسئولان وقت ورزش و اهالی وزنه‌برداری شکل گرفته و او از حضور در فدراسیون و پست ریاست منع شده بود، بی‌توجه به تصمیم اخذ شده از سوی سیستم کلان مدیریتی وقت ورزش کشور، کار و برنامه خودش را پیش می‌برد! درست مثل همین روزها که او بازنشسته اعلام شده اما همچنان به کارش ادامه می‌دهد.

 در شرایطی مشابه بود که مأموران وادا بدون اطلاع قبلی در اردوی تیم ملی – که برای رقابت‌های جهانی دومینیکن آماده می‌شد – حاضر شدند و از همه تست دوپنیگ گرفتند. تستی که نتیجه‌اش باعث محرومیت وزنه‌برداران شاخص آن زمان و وزنه‌برداری ایران شد.

حالا بعد از گذشت ۱۶ سال از آن اتفاق انگار تاریخ تکرار می‌شود. گفته می‌شود مأموران وادا، سرزده و بدون اطلاع قبلی با در دست داشتن لیست ۶۰ نفره‌ای به تهران آمده‌اند و برخلاف گذشته که فقط به حضور در کمپ تمرینی مجموعه ورزشی آزادی بسنده می‌کردند، به منزل بسیاری از ستاره‌های نامدار و مدال‌آور آسیایی، جهانی و المپیکی ایران، رفته و حتی باوجود غیبت این نفرات، تأکید زیادی برای گرفتن تست دوپینگ از این ستاره‌ها داشتند! البته طبق قانون فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و وادا، تمامی وزنه‌بردارانی که نامشان به‌عنوان ورزشکار «فعال» در حوضچه جهانی آنتی دوپینگ قرار دارد، بدون چون و چرا باید هر لحظه مهیای حضور افسران دوپینگ و دادن آزمایش و تست باشند. اما مسأله بودار این ماجرا آنجایی است که چنین اتفاق عجیبی (خصوصاً در حوزه ورزش وزنه‌برداری) که به ندرت ممکن است در این رشته ورزشی با این حجم از نفرات رخ دهد، چرا در شرایطی رخ داده که بین رئیس بازنشسته فدراسیون وزنه‌برداری، مجموعه مدیریتی و تصمیم‌ساز ورزش کشور، همین‌طور اهالی این رشته ورزشی حواشی زیادی وجود دارد.

پیش از این، اگر هم لیستی اعلام می‌شد هزار ترفند مختلف برای فرار ملی‌پوشانی که مشکوک بودند طراحی می‌شد تا آینده آنها و وزنه‌برداری به‌خاطر یک چنین مواردی نابود نشود. حالا اما دقیقاً زمانی که تلاش‌های صورت گرفته توسط تیم پیشین مدیریتی وزنه‌برداری برای ماندگاری به بار نشسته و بزودی قرار است سرپرست فدراسیون معرفی شود، به یکباره شاهد این حضور گسترده مأموران وادا هستیم.


وزنه‌برداری، لبه تیغ!

بی‌تردید هر اتفاق تلخی که برای وزنه‌برداری ایران در آینده‌ای نزدیک رخ دهد، مسئولان ورزش کشور نیز در آن سهیم هستند و مسئول، زیرا هر آنچه در طول این مدت (بلاتکلیفی ۲ ماهه فدراسیون وزنه‌برداری و تعلل در معرفی سرپرست) درخصوص خطرات بی‌شمار احتمالی برای وزنه‌برداری همچون تعلیق، محرومیت و لبه تیغ قرار داشتن وزنه‌برداری گفتیم و نوشتیم، هیچ ترتیب اثری بابت تسریع در پروسه معرفی سرپرست و خروج وزنه‌برداری از این بلاتکلیفی داده نشده است. بنابراین هر بحرانی در طول این مدت برای وزنه‌برداری ایران رخ دهد، حتماً مسئولان ورزش کشور هم در آن سهیم هستند.

با شرایط بحرانی که کمیته بین‌المللی المپیک و آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) برای مجموعه جهانی وزنه‌برداری به‌وجود آورده است (داشتن ۳ وزنه‌بردار دوپینگی به منزله محرومیت فدراسیون ملی از حضور در المپیک ۲۰۲۴) حال وزنه‌برداری ایران به هیچ وجه خوب نیست، زیرا ما تا به الان یک نمونه مثبت دوپینگ (رقابت‌های جهانی نوجوانان در عربستان) را در کارنامه خود داریم. بنابراین بدون تردید لبه تیغ قرار داریم و با این شرایط اگر سریع‌تر سکان مدیریت و هدایت وزنه‌برداری ایران را درست و حسابی در دست نگیریم، خیلی زودتر از انچه فکرش را کنیم باید منتظر اتفاق‌های تلخی باشیم. شاید امروز برخی از این وزنه‌برداران از تست دادن، فرار کردند اما معلوم نیست در مراحل بعدی با ادامه یافتن این شرایط چه اتفاقی می‌افتد؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 25885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      تنهاکسی که شانس اورد رضازاده بود