پیش بسوی سهام کامودیتی محور/ دو مسیر پیش روی بازار بورس

پس از مدتها ارزش معاملات بازار به رقمی قریب ۷ همت رسید که با توجه به بالا بودن ارزش معاملات خرد در آن می توان آن را نوید خوبی برای یک شروع پر قدرت در ابتدای هفته دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ طبق پیش بینی های هفته گذشته، سهام ریالی بازار بورس در پی اخبار مثبتی که از پایان مذاکرات برجام مخابره می شد، آغاز مثبتی داشتند و صعود سهام این گروه باعث شد کل بازار رشد خوبی را تجربه کند.

مهندس گودرزی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت فلزات و کامودیتی ها در بازارهای جهانی گفت، بالاخره موج افزایش قیمتی که منتظر آن بودیم به بازار ایران هم رسید و پس از دست به دست شدن و ایجاد تعادل در نیمه اول بازار، شاهد افزایش قیمت سهام در نیمه دوم بودیم و این رشد در پایان ساعت بازار باعث اختلاف خوب قیمت نهایی از قیمت پایانی این سهام شد .

وی افزود، پس از مدتها ارزش معاملات بازار به رقمی قریب ۷ همت رسید که با توجه به بالا بودن ارزش معاملات خرد در آن می توان آن را نوید خوبی برای یک شروع پر قدرت در ابتدای هفته دانست.

بالاخره نوبت نفتی ها رسید

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه علیرغم بالا رفتن قیمت نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی، قیمت سهام پتروپالایی طی روزهای گذشته توسط بازیگران این گروه کنترل می شد افزود، نهایتا فشار خریداران باعث افزایش قیمت گردید و استپی که در پی نشست خبری انرژی اتمی هم ایجاد شده بود در دقایق پایانی برداشته و عمده سهام این گروه هم کار خود را با صف خرید به پایان بردند.

یکشنبه خونین یا آغاز تغییر روند بازار؟
این تحلیلگر بازار بورس افزود، یکی از روش های تحلیلی برای یافتن سیکل های تغییر روند بازار گن مستقیم و گن دریورس است که با استفاده از آن می توان ابتدای این هفته منتظر یکی از سوئیچ های برگشتی شاخص بود و احتمال یک تغییر جهت در بازار وجود دارد. البته این امر مستلزم عبور شاخص کل از محدوده ی مقاومت تکنیکالی-روانی یک میلیون و سیصد هزار واحد است که پس از آن میتوانیم شاهد حرکت بعدی شاخص کل باشیم. فردا شاخص این محدوده ی مقاومتی را در پیش رو دارد که امیدواریم علیرغم روز دوم هفته موسوم به «یکشنبه های خونین» با کندل خوبی که امروز ثبت شد فردا از این محدوده بسلامت عبور کند .

مهندس گودرزی با اشاره به خبر خوب خودرویی ها که در روز چهارشنبه به بازار مخابره شد افزود، اخبار تقویت سهام ریالی هم مزید بر علت شد تا امروز لیدرهای سنتی بازار پیشرو شوند از همان ابتدای بازار اکثریت سهام خودرویی و قطعاتی توانستند خود را به صف خرید برسانند.

شیفت پول به سمت لیدرها
وی خاطرنشان کرد، همانطور که قبلا بیان کردیم شاخص هم وزن و به تبه آن سهام کوچک و متوسط بازار حرکت صعودی خود را قبل از لیدرها آغاز کرده بودند و به مین سبب گروه های کوچک بازار خیلی پر رونق ظاهر نشدند. این فاز تاخیری شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن و شیفت پول تریدرهای کوتاه مدت به سمت سهام بزرگتر پیش بینی شده بود.

روسیه-اوکراین و حالا چین؛ افزایش قیمت مواد غذایی در راه است؟
این فعال بازار سرمایه به صعود قیمت اوره جهانی که قیمت فوب خلیج فارس آن به حدود ۸۴۰ دلار رسیده اشاره کرد و این افزایش را عمدتا ناشی از ممنوعیت صادرات اوره ی روسیه دانست. همچنین با افزایش دامنه بحران اوکراین و محدودیت گاز روسیه قیمت این فرآورده همچنان بالاست. از طرفی واردات بیش از اندازه غلات توسط چین و بالا رفتن ظرفیت انباشت آن در این کشور باعث نگرانی های جهانی از افزایش قیمت مواد غذایی در کوتاه مدت شده است. معامله گران بازارهای جهانی و بورس ایران می توانند این موضوعات را در تحلیل های مرتبط با خرید و فروش های خود لحاظ کنند.

گامی در راستای شفافیت بازار
گودرزی در ادامه به خبری که بتازگی به اهالی بازار بورس رسیده پرداخت و گفت، ظاهرا قرار شده عمق مظنه در اختیار تمام معامله گران آنلاین بازار قرار گیرد که این خبر را در راستای افزایش شفافیت بازار بورس ایران به فال نیک می گیریم و امیدواریم این اخبار به همین ترتیب به بازار ارسال شود .

واچ لیستی از سهام بنیادی و نقدشونده
این مدرس بورس و بازارهای سرمایه در پایان خاطرنشان کرد، از اینجای بازار به بعد راه سهام ارزشمند بنیادی از سایر سهام جدا می شود و قطعا پول به سمت سهام فاندامنتال و خوش بنیاد می رود و هر سهمی خرید ندارد.

توصیه ایشان به سهامداران این است که هرگز با خبر خرید و فروش نکنید و با شناخت ارزش ذاتی و ضرایب و فاکتورهای بنیادی سهام به دنبال رصد کردن سهام سود ساز و سهامی که از ارزش ذاتی خود فاصله دارند باشند و در کنار مبحث «قیمت مناسب» که از طریق روش های تحلیل تکنیکال بدست می آید، نگاه جدی به مباحث فاندامنتال و نقدشوندگی هم داشته باشند. چه سهام ریالی و چه سهام دلاری.

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 25875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha