سردرگمی سهامداران مانع رشد بازار/ ارزندگی نمادها ملاک معاملات بورس نیست

در هفته گذشته با وجود اینکه قیمت نفت در بازار بیش از ۱۵ درصد رشد داشت و قیمت سایر فلزات هم روندی صعودی را تجربه کردند اما بازار بورس ایران واکنش مثبتی به این تغییرات نداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در هفته گذشته با وجود اینکه قیمت نفت در بازار جهانی تحت تاثیر تنش روسیه و اوکراین و اعمال تحریم هایی علیه روسیه بیش از ۱۵ درصد رشد داشت و قیمت سایر فلزات هم در بازار جهانی روندی صعودی را تجربه کردند اما بازار بورس ایران واکنش مثبتی به این تغییرات نداشت.

این مساله تحت تاثیر بلاتکلیفی برجام بود که با درگیری روسیه بیشتر نمایان شد، زیرا بسیاری از تحلیل گران بر این باور بودند که روسیه به عنوان یکی از طرف های مذاکره درگیر جنگ است و غیبت این کشور در مذاکرات و از طرف دیگر منافع این کشور در بازار نفت اجازه نمی دهد در این موقعیت مذاکرات به نتیجه برسد و همین مساله هم در بازار بورس ایران تاثیر گذار بود تا جایی که با رشد قیمت ها حتی پالایشی ها هم معاملات رنج را تجربه کردند، این در حالی بود که در روزهای گذشته بورس های آسیایی پرنوسان بوده اند.

این رنج بازار در شاخص محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد در حالی رخ داده که بسیاری از فعالان بازار معتقدند که شاخص کل در کف قیمت قرار داد و باید در این محدوده شاهد افزایش ارزش معاملات و ورود پول های جدید می بودیم اما این اتفاق نیفتاد است و می بینیم که همچنان ارزش معاملات در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان ثابت مانده است و اگر این روند ادامه داشته باشد امسال شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کار خود را به پایان می رساند.

در هفته های اخیر برخی از تحلیل گران بر مبنای نمودار شاخص کل بازار اعلام کرده بودند که نمادهای شاخص ساز پتانسیل بالاتری برای رشد دارند، اما عملا این اتفاق نیفتاد و در هفته گذشته شاخص سازها یک روز مثبت و یک روز منفی بودند و کاملا درجا زدند و از آنجایی که کندل های شاخص کل بورس به ابر ایچیموکو نزدیک شده است احتمالا در روزهای آینده با مقاومتی جدی روبرو می شود مگر اینکه حجم خوبی بخورد تا از این مقاومت عبور داده و وارد ابر قرمز شود.

دلایل افزایش عرضه در بورس
در روزهای پایانی هفته شاهد دو اتفاق عجیب بودیم؛ نخست پیچیده شدن مذاکرات برجام و برگشت به اختلافات قبلی باعث شد بسیاری از تحلیل گران اعلام کنند احتمالا مذاکرات برجام ادامه دار می شود یا حتی این احتمال وجود دارد که بدون نتیجه پایان یابد و این مساله باعث شد تا معاملات روز چهارشنبه در ابتدا که با کمی تقاضا آغاز شده بود در انتهای بازار به صورت منفی بسته شود و البته بعد از بازار برخی طرف های مذاکرات برجام از جمله نخست وزیر آلمان سیگنال های مثبتی درباره گام نهایی برجام اعلام کرد که اگر سایر طرف ها هم به این رویکرد پیوندند باید روز شنبه شاهد بازاری سراسر سبز باشیم.

عامل دیگر تثبیت قیمت ارز بود که با وجود نوسانات زیاد بازار جهانی و حتی سیگنال های متفاوت طرف های برجام همچنان در یک محدوده ثابت ماند و این مسئله حکایت از این دارد که دولت قصد ندارد که مذاکرات برجام را که هم اکنون به یک سطح قابل قبول رسیده را به حال خود رها کند. از طرف دیگر طرف های غربی هم به خوبی مطلع هستند که اگر مذاکرات برجام را ترک کنند ممکن است در این موقعیت کنونی جهان را به سمت تنش های سیاسی و حتی اقتصادی سوق دهند زیرا ایران در بازار انرژی یک وزنه است و نمی توان بدون حضور نفت و گاز انرژِ به تولیدات ایران بی توجه بود. بنابراین در مقطع کنونی بازار کاملا به یک تعادل نیاز دارد که تنها با توافق منطقی برجام می تواند محقق شود. از طرف دیگر جنگ بین روسیه و اوکراین به تورم مواد غذایی افزوده و از آنجایی که گرانی این بازار در سال های اخیر کنتر شده و نسبت به کالاهای دیگر کمتر تورم تجربه کرده اند احتمالا با یک جهش قیمت مواجه می شوند و می توانند تغییراتی را برای نمادهایی غذایی حاضر در بورس انتظار داشت.

ادامه تورم نقطه به نقطه در اقتصاد
نکته دیگری که درجا زدن بازار سرمایه را نمی تواند مورد تایید قرار دهد تورم های ۴۵ درصدی نقطه به نطقه است که نشان می دهد که حال بازار اصلا خوب نیست و با وجود اینکه اقتصاد کشور کاملا در تب و تاب است و از طرف دیگر اقلام غذایی هم به تازگی قله تورمی خود را پشت سر گذاشته و کاهش تورم آن در یک روند تدریجی و بلندمدت خواهد بود با این حال بورس و به ویژه گروه غذایی همچنان در یک محدوده بدون واکنش باقی مانده است. از طرف دیگر نمی توان به سیاست حذف ارز ترجیحی نمی توان بی توجه بود که قرار است مطابق بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی توان قیمت سهام گرو غذایی و ... را در این محدوده متصور بود

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 25843

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha