هزینه خانه‌تکانی امسال چقدر است؟

خانه‌تکانی شامل تعداد موارد زیادی می‌شود که از آن جمله می‌توان به شستن و نظافت وسایل خانه مثل انوع فرش و روفرشی‌ها، پرده‌ها، مبل‌ها، دیوارها، شیرآلات بهداشتی، تختخواب، رنگ‌آمیزی دیوارها و غیره اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای‌اقتصاد : تحول برای بسیاری از انسان‌ها موضوعی مهم و اساسی به‌شمار می‌رود. این اتفاق گاهی به رفتار و شخصیت و در برخی مواقع نیز به محیط پیرامون آنها مربوط می‌شود. یکی از تحول‌های محیطی که برای بیشتر ایرانی‌ها بسیار بااهمیت است در همین روزهای اخیر انجام می‌شود. «خانه‌تکانی» یکی از این تحول‌های محیطی است که ریشه در تاریخ داشته و ماحصل آن خلق زیبایی و تازه‌شدن است. این رسم به این شیوه شاید به جز ایران، در یکی دو کشور دیگر از جمله تاجیکستان هر سال‌برگزار می‌شود، بنابراین هرسال، نیمه دوم اسفندماه برای خانواده‌های ایرانی، روزهای خاصی است. برخی پژوهشگران، خانه‌تکانی را از دستورات آئین زرتشت می‌دانند.

هزینه خانه‌تکانی امسال چقدر است؟

آنها معتقدند ایرانیان قدیم بر این باور بودند که شیاطین، پلیدی و اهریمن‌ها در گوشه‌های تاریک و دور از دسترس خانه لانه می‌کنند و باید قبل از تحویل سال‌جدید آنها را بیرون کرد، از این‌رو برای زدودن آلودگی و سیاهی و بیرون‌کردن پلشتی‌ها از فضای خانه، گرد و غبار را از هر گوشه خانه پاک می‌کردند.  مردم لباس‌های مختص بهار و تابستان را از صندوق‌ها بیرون می‌آوردند و همراه رختخواب‌ها در آفتاب پهن می‌کردند. جالب اینکه در زمان‌های قدیم برخی از خانواده‌ها حتی در خانه‌تکانی، ظرف‌های سفالین مستعمل و خراب خود مانند کوزه‌ها را هم می‌شکستند و ظرف‌های نو را جایگزین می‌کردند. این کارها به آن سبب بود که اعتقادی وجود داشت که با پشت‌سر گذاشتن سال‌کهنه، برای داشتن زندگی بهتر و شادتر، همزمان با ورود به فصل بهار که سرآغاز تحول طبیعت هم هست، انسان‌ها نیز باید خود و محیط اطراف را دگرگون کنند، اما شاید بزرگ‌ترین پیام خانه‌تکانی، یادآوری رعایت و پیگیری اصل نظافت برای انسان‌ها است.

 توصیه‌های مهم

برای انجام خانه‌تکانی برخی توصیه‌ها جهت افزایش ایجاد ایمنی تاکید می‌شود. مهم‌ترین آنها این است که هنگام استفاده از مواد شوینده، حتما از ماسک و تهویه مناسب استفاده و از مخلوط‌کردن مواد شوینده مختلف (پودرهای شستشو، وایتکس، جرم‌گیر و...) اکیدا خودداری شود. این کار موجب آزاد شدن بخارهای سمی از جمله گاز کلر شده و به ریه، چشم و پوستتان آسیب جبران‌ناپذیری خواهد رساند.

 هزینه‌های خانه‌تکانی

خانه‌تکانی شامل تعداد موارد زیادی می‌شود که از آن جمله می‌توان به شستن و نظافت وسایل خانه مثل انوع فرش و روفرشی‌ها، پرده‌ها، مبل‌ها، دیوارها، شیرآلات بهداشتی، تختخواب، رنگ‌آمیزی دیوارها و غیره اشاره کرد. ما در ادامه این مطلب هزینه خانه‌تکانی امسال در سه بخش مهم‌تر که شامل شست‌وشوی فرش و روفرشی، پرده‌ها و به‌صورت کلی مواد شوینده‌ای که برای تمیزی مبل‌ها و سطوح مختلف استفاده می‌شوند را بررسی می‌کنیم و به یک عدد میانگین برای این منظور اشاره می‌کنیم.

 هزینه شستن فرش

شاید یکی از مهم‌ترین موردهای خانه‌تکانی به شستن فرش‌ها مربوط می‌شود. در گذشته بیشتر مردم در منازل اقدام به شستن فرش می‌کردند اما امروزه یا زندگی شهری این اجازه را نمی‌دهد یا در حوصله و توان خیلی‌ها نیست، به‌همین‌دلیل هزینه شست‌وشوی آنها در خارج از منزل و توسط شرکت‌های قالی‌شویی را پرداخت می‌کنند. اخیرا رئیس اتحادیه قالی‌شویان با اعلام اینکه نرخ‌های قالی‌شویی در مقایسه با سال‌گذشته افزایش ۲۰ الی ۲۵‌درصدی داشته، در مورد هزینه‌های شستشو نیز گفت: «انواع فرش ماشینی معمولی هر مترمربع ۱۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان است که ۳‌هزار و ۵۰۰‌تومان هزینه کاور و ۲‌هزار ‌تومان نیز هزینه ایاب و ذهاب بوده که جمعا ۲۲‌هزارتومان می‌شود. فرش‌ماشینی مدرن، فانتزی و گل‌ابریشم نیز هر مترمربع جمعا ۲۸‌هزارتومان می‌شود. ‌ قیمت شست‌وشوی فرش دستباف معمولی نیز هر مترمربع به همراه کاور و هزینه ایاب و ذهاب ۳۳‌هزار و ۸۰۰‌تومان است. قیمت شست‌وشوی فرش دستباف روشن اعلا، با هزینه ایاب و ذهاب ۴۵‌هزار و ۱۰۰‌تومان است. قیمت شست‌وشوی انواع موکت‌های معمولی هر مترمربع به همراه کاور و هزینه ایاب و ذهاب ۱۱‌هزار و ۷۰۰‌تومان است و شست‌وشوی موکت‌های پرزدار و گل‌برجسته هر مترمربع به همراه کاور و هزینه ایاب و ذهاب ۱۴‌هزار و ۱۰۰‌تومان است.‌»

 هزینه شستن پرده، پتو و روفرشی

شست‌وشوی پرده و روفرشی‌ها نیز بخش دیگری از خانه‌تکانی را تشکیل می‌دهد. با توضیح اینکه شست‌وشوی این دو توسط خشکشویی‌ها بر اساس درجه‌بندی آنها، تخصص کاری، ماشین‌آلات، کیفیت کار و البته شهرهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد به بررسی هزینه این بخش می‌پردازیم. جنس پارچه پرده بسیار بر روی قیمت شست‌وشوی آن تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال در مناطق پایین‌دست تهران پرده توری هر مترمربع ۵‌هزارتومان است و پرده مخمل هر متر ۱۰‌هزارتومان، اما در مناطق بالاتر پایتخت این قیمت‌ها به ۱۵ و ۳۰‌هزارتومان می‌رسد. برای پتو نیز نوع گلبافت یک نفره ۵۰ و دو نفره ۷۰‌هزارتومان است. البته قیمت شستن پرده بستگی به یک یا دو لایه بودن آن نیز دارد. روفرشی نیز برای ۱۲ متری ۱۵۰، ۹ متری ۱۲۰ و ۶متری ۱۰۰‌هزارتومان است.

 هزینه مواد شوینده

مواد شوینده برای خانه‌تکانی نیز موارد مختلفی دارد اما در اینجا به پرمصرف‌ترین آنها اشاره‌شده است. مایع سفیدکننده یک لیتری ۸‌هزار، اسپری ۷۰۰میلی‌لیتر تمیزکننده چند منظوره ۲۵‌هزار، اسپری ۵۰۰میلی‌لیتر فوم پاک‌کننده فرش و موکت و مبل ۲۷‌هزار، مایع سفیدکننده وایتکس ۴ لیتری ۳۸‌هزار، اسپری ۳۰۰ میلی‌لیتر چربی‌زدای نانوسان ۴۸‌هزار، تمیزکننده ۱۵۰‌گرمی سطوح ۵۱‌هزار و لکه‌بر۵۰۰ میلی‌لیتری فرش و سطوح ۱۴۰‌هزارتومان است.

 هزینه متوسط خانه‌تکانی

بنابر توضیحات بالا و با لحاظ متوسط هزینه‌ای که یک خانه‌تکانی نیاز دارد اگر دو فرش ماشینی ۱۲ و ۹ متری، ۱۲ مترمربع موکت، ۳۰ مترمربع پرده، ۲ عدد پتو، روفرشی یک ۱۲ متری و یک ۹ متری و برخی مواد شوینده پرمصرف به رقم یک میلیون و ۸۰۵ هزار و ۲۰۰تومان می‌رسیم که جدیدترین نرخ نظافت آخر سال ‌است. البته اگر شست‌وشوی این موارد همگی در منزل انجام شود طبیعتا هزینه‌های دیگری خواهد داشت. این موضوع را هم در نظر بگیرید که در این میان برخی هزینه‌ها ممکن است نادیده گرفته شده باشد. مثلا برخی قالی‌شویی‌ها به بهانه کثیف‌بودن، معمولا هزینه دو مرحله شست‌وشو  را می‌گیرند.

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 25821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha