صادرات ۱/ ۱میلیارد دلار خشکبار ایرانی

ایران در ۱۰ماه سال‌جاری حدود ۱/ ۱میلیارد دلار در چند گروه صادرات خشکبار داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «اکسپورتنا»، بر اساس این گزارش در ۱۰ماه امسال در مجموع حدود ۵۱۵‌هزار تن به ارزش حدود ۱/ ۱میلیارد دلار برای چند گروه از اقلام خشکبار صادرات صورت گرفته است، البته این آمار تمامی اقلام را در برنمی‌گیرد. بر این اساس، ۶۱۲ کیلو به ارزش ۶۶۰ دلار بادام هندی، ۲۷۴۸ تن به ارزش بیش از ۲/ ۲۳میلیون دلار بادام با پوست، ۱۵تن به ارزش بیش از ۷/ ۵۴‌هزار دلار فندق، ۴۲۶تن به ارزش بیش از ۵/ ۲میلیون دلار گردو، ۳/ ۱۰۳‌هزار تن به ارزش بیش از ۵/ ۶۲۱میلیون دلار پسته با پوست، ۳/ ۱۵‌هزار تن به ارزش بیش از ۷/ ۱۷۰میلیون دلار مغز پسته و ۶۴۷ تن به ارزش بیش از ۱/ ۵میلیون دلار سایر پسته‌ها از ایران صادر شده است.

 صادرات 1/ 1میلیارد دلار  خشکبار ایرانی

در اقلام خشکباری دیگر نیز می‌توان به صادرات ۲/ ۱۱‌هزار تن انجیر خشک با ۹/ ۳۳میلیون دلار، ۵۴۶تن مویز به ارزش بیش از ۱/ ۱میلیون دلار و ۱/ ۱۲۱‌هزار تن انگور خشک و کشمش به ارزش ۶/ ۱۵میلیون دلار اشاره کرد.

همچنین در ۱۰ماه امسال در سایر اقلام ۵/ ۱۷‌هزار تن به ارزش ۸/ ۳میلیون دلار، ۶/ ۸‌هزار تن آلوخشک به ارزش بیش از ۶/ ۲۱میلیون دلار صادر شده است. در این دوره سایر خشکبار ۵۱تن به ارزش ۴۰‌هزار دلار و سایر مرکبات ۹۷تن به ارزش بیش از ۸/ ۵۵‌هزار دلار بوده است. صادرات خرما در ۱۰ماه امسال ۳/ ۲۴۸‌هزار تن به ارزش بیش از ۲۱۶میلیون و ۴۵۶‌هزار دلار ثبت شده‌ است.

قیمت صادراتی اقلام خشکبار ایرانی هم برای ۱۰ماه محاسبه شد که البته ارقام به‌دست آمده از سوی فعالان حوزه و مسوولان مربوطه قابل تحلیل و بررسی است. بر این اساس با توجه به میزان صادرات و ارزش آن می‌توان گفت متوسط قیمت صادرات در ۱۰ماه امسال برای هر کیلو خرما کمتر از یک‌دلار، بادام هندی حدود یک‌دلار، بادام با پوست ۴/ ۸دلار، گردو ۶دلار، فندق ۶/ ۳دلار، پسته با پوست ۶دلار، مغز پسته ۱۱دلار، انجیر خشک ۳دلار، مویز ۱/ ۲دلار، انگور خشک و کشمش کمتر از یک‌دلار، زردآلوی خشک ۲/ ۲دلار و آلوی خشک ۴/ ۲دلار بوده است. پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) نیز از صادرات ۱۹۲میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۱ خبر داد و آلمان را بزرگ‌ترین خریدار پسته ایران در میان کشورهای اروپایی معرفی کرد.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن تغییر محسوسی نداشته است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۱میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود. بر این اساس، آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۱ بوده و ایران کمتر از نصف آمریکا صادرات پسته به اروپا داشته است. آمریکا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۷۹میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده که البته این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۶درصدی داشته است.

صادرات پسته با پوست ایران به اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن رشد ۹درصدی داشته و به ۱۱۴میلیون یورو رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۰۴میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

ایران در صادرات مغز پسته به اروپا از آمریکا جلوتر بوده است. در حالی که آمریکا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۳میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده، رقم صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این دوره ۷۸ میلیون یورو گزارش شده است. البته صادرات مغز پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۱ با افت ۱۰درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و از ۸۷ میلیون یورو به ۷۸میلیون یورو رسیده است. آلمان با ۱۱۸میلیون یورو و اختصاص ۶۱‌درصد کل صادرات پسته ایران به خود بزرگ‌ترین خریدار پسته ایران در میان کشورهای اروپایی شناخته شده است و ایتالیا با ۴۷ میلیون یورو و اسپانیا با ۱۰ میلیون یورو از این نظر به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 25819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha