۳۰۰ هزار تن برنج خارجی تا ۲۰ روز دیگر در راه بازار

هم اکنون برنج های هندی و پاکستانی از بنادر این کشور بارگیری شده و به سمت ایران در حال حرکت هستند،‌امیدواریم با آمدن این محموله،قیمت ها نیز روند نزولی به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «ایران»، طی دو ماه گذشته بازار برنج با نوسانات قیمتی زیادی روبه‌رو شد که عمده این نوسان و افزایش قیمت برنج به حضور پررنگ‌تر دلالان در بازار برمی‌گردد چون شالیکاران نیز هیچ سهمی در این افزایش قیمت نداشته و عملاً سود به جیب دلالان و زیان آن به تولیدکننده و مصرف کننده می‌رسید. ولی با این حال ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی توانسته‌اند این بازار را نسبتاً آرام کنند. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که به این بازار کمک شایانی کرده تنظیم بازار برنج با توزیع گسترده برنج ایرانی فجر و شیرودی و برنج هندی، پاکستانی و تایلندی با قیمت مصوب در سایت عرضه کالاهای اساسی بازرگام است.
از طرف دیگر با تأمین برنج خارجی به میزان کافی و عرضه آن در سطح بازار و فروشگاه های زنجیره‌ای نیز شاهد آن هستیم که طی چند هفته اخیر قیمت برنج در بازار نسبتاً کاهشی بوده و این بازار تقریباً آرام شده و مردم نیز استقبال خوبی از برنج‌های ستاد تنطیم بازاری داشته‌اند.

قیمت برنج در سایت بازرگام
در حال حاضر برخی کالاهای اساسی سفره خانوار در سامانه بازرگام عرضه می‌شود که همین امر توانسته نوسانات بسیاری از بازار این کالاها را کنترل کند.
در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی شیرودی با قیمت ۴۲ هزار تومان، فجر ۳۲ هزار تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه بازرگام عرضه و به دست مصرف کننده می‌رسد.
قیمت‌های مصوب آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار
کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تثبیت برنج تایلندی در همان قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از تصمیماتی بود که این هفته توسط ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان گرفته شد، به همین دلیل به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده شاهد این باشیم که آرامش بر بازار برنج حکفرما باشد.

واردات ۳۰۰ هزار تن برنج خارجی در ۲۰ روز آینده
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردات برنج در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که انتظار می‌رود ۳۰۰ هزار تن دیگر نیز تا ۲۰ روز آینده وارد کشور شود. وی افزود: هم اکنون ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی در بنادر کشور وجود دارد که به‌دلیل ارزش افزوده بر کالاهای وارداتی ترخیص نشده و امیدواریم دولت، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مساعدت لازم را بکنند تا این برنج‌ها وارد کشور شده و بازار با مشکل کمبود روبه‌رو نشود.
دبیر انجمن واردات برنج خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنج ایرانی در بازار به ازای هر کیلوگرم به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد مردم به شدت به سمت برنج‌های تنظیم بازاری هندی، پاکستانی و تایلندی روی آورده‌اند تا این محصول از سفره خانوارشان حذف نشود.
کشاورز در ادامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌های برنج و عدم فشار به مردم برای خرید برنج روی به عرضه برنج ذخیره احتیاطی آورد که این امر توانست در بازار تأثیر گذاشته و مردم همچنان بتوانند برنج ارزانتری خریداری کنند.
وی تصریح کرد: برای بسیاری از مردم کشورمان تفاوت قیمتی ۵ هزار تومانی انواع برنج نیز مهم است به همین دلیل شاهد آن بودیم که استقبال زیادی از خرید برنج وارداتی هندی، پاکستانی و تایلندی شد و مردم همچنان خواهان خرید این محصولات در بازار هستند.
این مقام صنفی در ادامه افزود: اگر مشکلی در ثبت سفارش و روند تخصیص ارز نیمایی به وجود نیاید شاهد آن خواهیم بود که برنج خارجی مورد نیاز وارد کشور شود چون هم اکنون این کالاها در بنادر هند و پاکستان آماده بارگیری به مقصد ایران است و امیدواریم با همکاری کشتیرانی کشورمان این امر تسریع شود.
۱۰۰ هزار تن برنج تنظیم بازار وارد شبکه مصرف می‌شود
مدیرکل هماهنگی بازرگانی دولتی نیز می‌گوید طبق تصمیمات ستاد تنظیم بازار ۱۰۰ هزار تن انواع برنج خارجی با قیمت مصوب وارد شبکه‌های مصرف می‌شود.
حجت براتعلی گفت: بنابر آمار از ابتدای دی تاکنون ۱۶۰ هزار تن برنج از محل ذخایر راهبردی وارد شبکه‌های توزیع شده است. به گفته او، بنابر آمار از مجموع ۱۶۰ هزار تن برنج توزیعی حدود ۱۱۰ هزار تن وارد شبکه‌های مصرف شده و مابقی هم تا پایان سال عرضه می‌شود.
وی افزود: همه ساله نزدیک ایام پایانی سال توزیع کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری به خود می‌گیرد که تا پایان ماه رمضان طرح تنظیم بازار ادامه دارد.
 براتعلی گفت: بنابر برنامه ستاد تنظیم بازار ۱۰۰ هزار تن برنج دیگر تا ماه رمضان وارد شبکه توزیع می‌شود.

استقبال مردم از خرید برنج تنظیم بازاری
به نظر می‌رسد با توجه به گران شدن برنج ایرانی در بازار مردم تمایل زیادی به مصرف برنج‌های تنظیم بازاری دارند به طوری که قاسمعلی حسنی نیز در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص میزان استقبال از برنج‌های تنظیم بازاری و اینکه برنج‌های ۹۰ هزار تومانی چه سهمی از بازار دارند، اظهار داشت: اکنون مردم از برنج‌های تنظیم بازاری بویژه برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و برنج هندی و پاکستانی ۳۰ هزار تومانی استقبال کرده و می‌کنند و فروش خوبی دارد.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور افزود: پیش از تعیین نرخ دستوری برای برنج‌های خارجی و ایرانی ۵ نوع نرخ برنج داشتیم، به طوری که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج تایلندی را با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان در اختیار بنکداران قرار می‌داد و ما ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان به مغازه‌داران می‌فروختیم که قیمت برای مصرف‌کنندگان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی اضافه کرد: هر کیلوگرم برنج هندی دولتی با نرخ ۱۸ هزار تومان در اختیار ما قرار می‌گرفت و با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید و همچنین هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی بازار آزاد بر اساس میزان شکستگی و کیفیت از ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسید.
به گفته وی، درواقع پیش از قیمت‌گذاری مصوب برنج، هر کیلوگرم برنج ایرانی ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما با مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی نرخ هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان و برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان تعیین شده است.
 دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور قیمت‌های مصوب برنج با نرخ واقعی آن در شمال کشور را مغایر دانست و گفت: نرخ تعیین شده برای برنج ایرانی با نرخ خرید این محصول در شمال کشور همخوانی ندارد یعنی بنکدار نمی‌تواند برنج درجه یک طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را با قیمت ۷۴ هزار تا ۷۶ هزار تومان در شمال کشور خریداری و با نرخ مصوب ۶۵ هزارتومانی به فروش برساند.
وی با اشاره به اینکه قیمت برنج داخلی در شمال کشور نرخ‌گذاری می‌شود و ما فقط خریداریم اضافه کرد: وقتی برنج طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را ما به قیمت مصوب یا بیش از نرخ مصوب در شمال کشور می‌خریم چگونه می‌توانیم با نرخ مصوب ۶۵ هزار تومان در تهران به فروش برسانیم.
وی ادامه داد: برای اعمال قیمت مصوب باید دولت برنج را در بخش توزیع با قیمت پایین‌تر، با احتساب سود ۳ درصد و کرایه حمل‌ونقل در اختیار بنکدار قرار دهد تا با نرخ ۶۵ هزار تومان در بازار تهران به فروش برسد در غیر این صورت نمی‌توان برنجی که در شمال با قیمت ۶۵ هزار تومان خریداری کرده‌اید با همان نرخ در شهرهای بزرگ به فروش برسانید.
 وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری برنج پاسخگوی بازار نیست افزود: بنکدار نمی‌تواند با این قیمت‌ها برنج را بخرد و با نرخ مصوب بفروشد.
وی با بیان اینکه یک سوم برنج مصرفی کشور در داخل تولید و دوسوم وارداتی است افزود: اما با توجه به افزایش نرخ برنج ایرانی و خارجی در داخل کشور، اکنون برنج خارجی سهم دو سومی برنج مصرفی کشور را در بردارد.
گفتنی است از ابتدای سال قیمت برنج بارها افزایش یافت که در ماه‌های اخیر قیمت برنج ایرانی و خارجی جه

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
کد خبر: 25759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha