۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
کد خبر: 25754
نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید آب رفت!

از چهار میلیون واحد مسکونی که در طرح نهضت ملی مسکن هدفگذاری شده احداث ۷۰۰ هزار واحد بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید است که طبق اعلام جعفری، سرپرست این شرکت در صورت تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال آغاز می‌شود؛ این در حالی است که ماه گذشته او وعده کلنگ زنی ۲۳۰ هزار واحد تا پایان سال را داده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، سهم شرکت عمران شهرهای جدید از طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) طی چهار سال آینده ۷۰۰ هزار واحد است. آنطور که علیرضا جعفری ـ سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده تاکنون اراضی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تامین شده که از این میزان ۱۰۰ هزار واحد با انتشار فراخوان در حال تبدیل شدن به پروژه است. فراخوان انتخاب پیمانکار آنها آماده شده و در تلاش هستیم تا در هفته‌های جاری پیمانکار این تعداد واحد تعیین و کلنگ‌زنی واحدها تا پایان سال انجام شود.

جعفری در شرایطی وعده ساخت ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال را داده که روز ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ درباره این موضوع که آیا قبول دارید پروژه نهضت ملی مسکن کُند پیش می‌رود؟ گفته بود: وقتی پروژه وارد عرصه اجرایی شود تجربه نشان داده که متقاضیان انگیزه بیشتری برای ورود پیدا می‌کنند. طبق تکلیفی که وزیر به عهده ما گذاشته ۲۵۰ هزار واحد بر عهده ما قرار دارد که ۲۳۰ هزار واحد تا آخر امسال تعیین تکلیف می‌شود و پیمانکار مشخص خواهد شد که همین موضوع جذابیتی برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

او با اعلام برآورد قیمت ۴.۷ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن در پاسخ به این سوال که در قالب نهضت ملی مسکن چه تعداد واریز وجه کرده‌اند؟ بیان کرد: تعداد ۴۸۳۲ نفر تایید نهایی شدند که ۱۲۱۳ نفر افتتاح حساب کردند و ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان وجه اولیه را واریز کرده‌اند. البته ما شرایط اقتصادی و فشارهایی که به خانوارها هست را متوجهیم و به همین دلیل برای اینکه سرعت تکمیل پروژه‌ها را افزایش دهیم باید گام اول پروژه را محکم برداریم.

به هر ترتیب سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام استقبال متقاضیان نهضت ملی مسکن از سکونت در شهرهای جدید گفته است: شهرهای جدید مکلف هستند تا شرایط زیست مناسب را برای شهروندان به وجود بیاورند که در این زمینه با همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و همچنین بررسی وضعیت زمین‌هایی که قابلیت الحاق به محدوده را دارند، اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات باقیمانده اقدام ملی مسکن که از گذشته برای شهرهای جدید باقیمانده بود در طرح نهضت ملی مسکن ادغام شده است، ادامه داد: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی باقیمانده واحدهای طرح اقدام ملی مسکن شامل شرایط و تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن می‌شود. بر این اساس تعهد شهرهای جدید در احداث واحدهای مسکونی تحت‌عنوان طرح نهضت ملی مسکن ۷۰۰ هزار واحد است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: بر اساس رقم تعهدی شهرهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی مسکن (۷۰۰ هزار واحد)، ظرفیت‌سنجی و امکان‌سنجی برای شناسایی اراضی و فضاهای موردنیاز برای تامین این تعداد واحد در دستور کار قرار دارد.

بر اساس این گزارش، دولت تلاش خود را برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال به کار گرفته و آنطور که رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ می‌گوید تلاش این است که هر دو سال، دو میلیون واحد ساخته شود. او در ماههای گذشته وعده داد که تا پایان امسال ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا برسد. آنطور که مسئولان وزارتخانه می گویند تاکنون ۳۳۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده و باید منتظر بمانیم که آیا وزارت راه و شهرسازی قادر خواهد بود طی کمتر از سه هفته باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد واحدهای در حال ساخت را به ۸۰۰ هزار واحد برساند یا خیر.

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
کد خبر: 25754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha