محاسبه درآمدهای ارزی دولت در سال آینده با نرخ ETS

کمیسیون تلفیق هنوز درباره حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی و میزان یارانه نقدی تصمیم‌گیری نکرده است. اما دولت با استناد به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق باید تمامی درآمدهای ارزی را بر مبنای نرخ ETS محاسبه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت در لایحه بودجه سال آتی، پیش‌بینی کرده که ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی نیاز دارد. درحالی‌که در عمل امسال با احتساب واردات واکسن، دولت ۱۸ میلیارد دلار هزینه کرده است و هنوز مشخص نیست که مابه‌التفاوت این رقم چگونه به دست مردم خواهد رسید.

رحیم زارع در این باره افزود: دولت مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را برای یارانه دارو، گندم و نهاده‌های دامی در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده، اما مهم‌ترین نکته برای مجلس این است که دولت چگونه می‌خواهد در سیاست جبرانی این موارد را تفکیک کند؛ زیرا فقط رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای دارو و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم برای یارانه نان نیاز دارد.

وی عنوان کرد: هرچند هنوز کمیسیون تلفیق بودجه، تبصره ۶ لایحه بودجه را بررسی می‌کند و موضوع ارز ترجیحی و حذف یا ابقای آن به تبصره ۱۴ مربوط می‌شود، اما موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ آن‌قدر برای مجلس نگران‌کننده است که هنوز هیچ تصمیمی درباره هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ نشده است، بلکه مصوبه مهم‌تر کمیسیون تلفیق درباره محاسبه نرخ ارز است.

محاسبه ارز به نرخ ETS

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: آن چیزی که در کمیسیون تلفیق در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب شد این است که تا مبلغ ۹ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و برای گندم هم تقریبا ۳.۷ میلیارد دلار معادل ریالی ۷۱ هزار میلیارد تومان گذاشته شود و قیمتی که دولت پیشنهاد داده بود از ۷ هزار تومان به ۹.۵ هزار تومان برای تولیدات دارو و عدم وابستگی به واردات پیش‌بینی شد و تقریبا ۸ میلیون تن حداقل گندم برای سال آینده در کشور تولید شود.

وی عنوان کرد: این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شد و دوباره به کمیسیون تلفیق عودت داده شد و در حال بررسی است.

زارع درباره اینکه دولت با استناد به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق باید تمامی درآمدهای ارزی را بر مبنای نرخ ETS محاسبه کند، اظهار کرد: به دولت اختیار داده شده است تا نرخ ارز را دو درصد کمتر بفروشد تا بتواند بازار را کنترل کند. نرخ ETS همان نرخی است که از میانگین نرخ‌های دلار موجود در بازار به دست می‌آید و دولت از این نرخ مرجع می‌تواند برای تبدیل هزینه‌های دلاری‌ خود به ریال استفاده کند.

زارع همچنین از تشکیل کمیته مشترک دولت و کمیسیون تلفیق درباره ارز ۴۲۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به آنکه نمایندگان با راهکارهای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ توجیه نشده‌اند قرار است کارگروه مشترکی برای ابقا یا حذف ارز ترجیحی بررسی و درباره آن اعلام نظر کند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق هنوز درباره حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی و میزان یارانه نقدی تصمیم‌گیری نکرده است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 25738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha