بازی معکوس رفع تحریم: کاهش هزینه‌های صادراتی جبرانی بر کاهش نرخ دلار

رفع تحریم‌ها، هزینه‌های صادراتی شرکت‌ها کاهش‌یافته و اثر مثبت این اتفاق بر سودآوری شرکت‌ها، اثر منفی کاهش نرخ ارز را جبران خواهد کرد. علاوه بر این، تضعیف چشم‌انداز تورمی در اقتصاد کشور، تحرک بازارهای موازی مثل بازار خودرو و مسکن و ارز و طلا را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفع تحریم‌ها از دو کانال مشخص بر بازار سرمایه و فراتر از آن، صنایع کشور تاثیر مثبت دارد گفت: متاسفانه صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور در محیطی فعالیت می‌کنند که احاطه دولت به آنها بسیار بالا است و اقتصاد کشور کاملاً دولتی است.

نوید قدوسی افزود: در اقتصاد دولتی، شرکت‌ها هم در تامین نهاده‌ها و هم در بخش فروش محصول، ناچار به پذیرش سیاست‌هایی هستند که دولت برای آنها تعیین می‌کند. بنابراین، دولت یک موجودیت بسیار تاثیرگذار بر اقتصاد و فعالیت شرکت‌ها دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل تحریم، درآمدهای دولت کاهش یافته و دولت ناچار است برای جبران کسری بودجه خود و برای تقویت منابع درآمدی سراغ سودآوری شرکت‌ها برود. دولت برای اجرای سیاست‌های حمایتی خود، با گران کردن نهاده‌ها سودآوری شرکت‌ها را نشانه گرفته است.

قدوسی ادامه داد: در صورت رفع تحریم‌ها، درآمدهای حاصل از فروش نفت افزایش یافته و دولت محدودیت مالی کمتری خواهد داشت و کشور انتظار بیشتری از دولت برای حمایت شرکت‌ها دارد و همزمان فشار دولت بر شرکت‌ها کمتر شده و این تاثیر به شکل افزایش سودآوری شرکت‌ها دیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها، دغدغه شرکت‌های بزرگی که برای طرح‌های سرمایه‌ای خود نیازمند خرید کالای سرمایه‌ای از خارج کشور بودند، برطرف خواهد شد، اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ کشور برای طرح‌های توسعه‌ای خود نیازمند خرید کالای سرمایه‌ای از خارج هستند اما با مشکلات و محدودیت‌های زیادی برای اجرای پروژه‌های خود مواجه بوده و نمی توانند از منابع خارجی استفاده کنند.

به گفته این کارشناس؛ این مشکلات بیشتر در بخش قراردادها، خریدهای خارجی، انتقال تکنولوژی و غیره وجود دارد و این موضوع انگیزه سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری در کشور کاهش داده است.

قدوسی در ادامه بیان کرد: رفع تحریم‌ها کمک بزرگی برای اقتصاد کشور است به این معنا که اقتصاد را به سمت پیش‌بینی‌پذیر بودن حرکت داده و انگیزه سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری ارتقا می‌دهد.

وی تصریح کرد: با رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های مربوط به انتقال کالای سرمایه‌ای و همچنین انتقال تکنولوژی برطرف شده و نتیجه آن افزایش سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای خواهد بود و با این روند ظرفیت تولید صنایع افزایش یافته و اثر مثبتی بر سودآوری شرکت‌ها و قیمت سهام آنها دارد.

قدوسی تاکید کرد: تحریم‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل محموله‌های صادراتی را افزایش داده همین موضوع، نرخ فروش محصولات صادراتی شرکت‌ها را از نرخ‌های واقعی در بازارهای صادراتی کمتر کرده است. بنابراین با رفع تحریم‌ها، هزینه‌های صادراتی شرکت‌ها کاهش‌یافته و اثر مثبت این اتفاق بر سودآوری شرکت‌ها، اثر منفی کاهش نرخ ارز را جبران خواهد کرد. علاوه بر این، تضعیف چشم‌انداز تورمی در اقتصاد کشور، تحرک بازارهای موازی مثل بازار خودرو و مسکن و ارز و طلا را کاهش می‌دهد.

به گفته این کارشناس؛ در شرایطی که رشد اقتصادی کشور روند مثبتی داشته باشد، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار داخلی برای سرمایه‌گذاری است، زیرا شرکت‌ها به دلیل رشد تولید، فروش و سودآوری، فرصت‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند درنتیجه مزیت نسبی متوجه بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفع محدودیت‌ها پس از رفع تحریم شاید کمی زمان بر باشد، گفت: با رفع تحریم‌ها چشم انداز مثبتی بر اقتصاد کشور حاکم شده و شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و طرح های توسعه ای شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و افزایش ظرفیت تولید صنایع خواهیم بود.

قدوسی خاطر نشان کرد: به طور قطع، با افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت و مالیات میزان استقراض دولت از بانک مرکزی کاهش یافته و نرخ بهره افت پیدا کرده و فروش اوراق به منظور تامین کسری بودجه نخواهیم داشت و این به نفع سرمایه گذار و بازار سرمایه است.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 25731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha