نرخ تورم بهمن چه واقعیتی را نشان می‌دهد؟

اعلام نرخ تورم بهمن ۱۴۰۰ توسط مرکز آمار ایران نشان داد که تمامی شاخص ها کاهشی شده است؛ به طوری که تورم ماهانه ۲.۱ ، نقطه به نقطه ۳۵.۴ و سالانه ۴۱.۴ درصد ثبت شده است. این ارقام چه نکته‌ای را نشان می‌دهند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛براساس آمار مرکز آمار ایران، در بهمن نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و متوسط سالانه کاهش را نشان می‌دهند. گرچه کاهش قابل توجه نیست.

ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا تورم در مقابل کاهش مقاومت می‌کند و برخلاف دوره‌های قبلی متعاقب جهش تورمی، به کندی در حال کاهش است.

واقعیت آن است که که علاوه بر نیروی تورمی شکل گرفته از سال‌های قبل که به راحتی قابل وارونه کردن نیست، افزایش نرخ تورم تولیدکننده متاثر از جهش تورم جهانی از حدود یک سال پیش و نوعی شکننده بودن انتظارات تورمی متاثر از وضعیت مذاکرات، عوامل مهم مقاومت نرخ تورم در مقابل کاهش هستند.

لذا، کندی تورم در مقابل کاهش ربطی به سیاست‌های دولت در ماه‌های اخیر ندارد و عمدتا منشاء برونزایی برای مقاومت تورم در سطوح نسبتا بالا وجود داشته باشد.

انتظار می‌رود در صورت کنترل تورم جهانی و با حصول توافق که شکننده بودن انتظارات را مرتفع می‌کند، نرخ تورم سرعت بیشتری در جهت کاهش از خود نشان می‌دهد گرچه مدتی طول می‌کشد به متوسط بلندمدت برگردد.

منبع: صفحه اینستاگرام تیمور رحمانی، اقتصاددان

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 25696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha