ماهواره‌های اسپیس‌ایکس جان فضانوردان را به خطر می‌اندازد

ناسا در نامه‌ای به کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا خواستار به تعویق افتادن ارسال ۳۰ هزار ماهواره استارلینک به فضا شده چون جان فضانوردان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ناسا نامه‌ای ۵ صفحه‌ای به کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا فرستاده و در آن به خطرات برنامه‌های اسپیس ایکس برای ارسال ماهواره‌های استارلینک پروژه Gen۲ اشاره کرده است. ناسا از کمیسیون فدرال ارتباطات خواسته تا برنامه‌های فضایی این شرکت برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره را به تعویق بیندازد.

ناسا در نامه خود اشاره می کند این روند در نهایت سبب می شود مدار زمین پر از ترافیک شود و در نتیجه آن نه تنها ماموریت های مختلف، بلکه فضانوران را به خطر بیندازد. علاوه بر آن با توجه به آنکه تعداد زیادی ماهواره در مدار زمین قرار دارد، به احتمال زیاد سیستم ردیابی سیارک ناسا تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی تواند صخره هایی که به سمت زمین حرکت می کنند را به درستی رصد کند.

در این نامه چند نگرانی درباره ماهواره های پروژه Gen2 فهرست شده است. نامه مذکور در تاریخ ۸ فوریه به کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا ارسال شده بود. این درحالی است که اسپیس ایکس ماه گذشته برنامه های خود برای ارسال نسل دوم ماهواره های اینترنتی اعلام کرد.

ناسا می خواهد ارسال ۳۰ هزار ماهواره اینترنتی به تعویق بیفتد تا اسپیس ایکس پاسخی اطمینان بخش در خصوص نگرانی هایش برای به خطر افتادن جان فضانوردان و برخورد احتمالی سیارک به زمین در نتیجه ارسال این ابزارها فراهم کند.

یکی از نگرانی های اصلی آن است که ترافیک در مدار زمین در حال افزایش است. ناسا ادعا می کند بیش از ۲۵ هزار شی (ماهواره) در مدار زمین ردیابی می کند. حدود ۶۱۰۰ ماهواره نقطه حضیضی کمتر از ۶۰۰ کیلومتر دارند. حضیص نقطه ای در مدار زمین است که با زمین کمترین فاصله را دارد.

از سوی دیگر باتوجه به آنکه بسیاری از ماهواره ها در محور مشابهی دور زمین مدار می زنند، احتمال دارد ترافیک زیادی ایجاد شود.

در بخشی از نامه ناسا آمده است: تخمین زده می شود در هر تصویری که سیستم دفاع سیاره ای ثبت می کند یک ماهواره استارلینک وجود داشته باشد. به این ترتیب تاثیرگذاری و دقت تحقیقات روی سیارک کاهش می یابد زیرا بخشی از تصویر غیرقابل استفاده خواهد بود.

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 25684
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha