دبیر کل ناتو: متحدان ناتو حمایت نظامی از اوکراین را افزایش می‌دهند

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه اعلام کرد شرکای این ائتلاف نظامی در حال تجهیز اوکراین به موشک های دفاع هوایی و تسلیحات ضد تانک هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛  وی همچنین تاکید کرد که یک بار دیگر با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت و گوی تلفنی داشته است.

ناتو و کشورهای غربی توافق کرده اند برای اوکراین کمک نظامی ارسال کنند در حالی که پنجمین روز حمله روسیه را پشت سر می گذارد.

در قالب این طرح کمکی قرار است کشورهای عضو ناتو هزاران قبضه تسلیحات ضد تانک و صدها موشک دفاع هوایی و مهمات دیگر را به اوکراین منتقل کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین با تدارکات تسلیحاتی به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو (۵۰۳ میلیون دلار) و تجهیزات محافظتی به ارزش ۵۰ میلیون یورو (۵۵ میلیون دلار) موافقت کرده اند.

تصمیم مهم دیگر اتحادیه اروپا پشتیبانی ارتش اوکراین با جت های جنگنده و سوخت است.

آمریکا اعلام کرده که تدارکات تسلیحاتی شامل تسلیحات ضد تانک به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار را در اختیار اوکراین قرار می دهد. با احتساب این رقم، میزان حمایت آمریکا از اوکراین در سال گذشته از یک میلیارد دلار فراتر رفته است.

انگلیس نیز موشک های ضد تانک در اختیار اوکراین قرار داده و قصد دارد یک بسته حمایت نظامی مضاعف که تسلیحات دفاعی از نوع مرگبار و غیرمرگبار را در بر می گیرد، به کی یف ارائه دهد.

دولت سوئد نیز علاوه بر سلاح سبک، ۱۳۵ هزار نظامی اوکراینی را به ۵ هزار تسلیحات ضد تانک AT۴، ۵ هزار جلیقه فولادی، ۵ هزار کلاه نظامی و غذا مجهز می کند.

سهم آلمان از این حمایت نظامی، اختصاص ۵ هزار موشک ضد تانک و ۵۰۰ موشک استینگر و همچنین ۵ هزار کلاه ایمنی است.

فرانسه نیز در زمینه سوخت به اوکراین کمک می کند و تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار می دهد. فرانسه به عنوان عضوی از ناتو ۵۰۰ نظامی و خودروهای زرهی به رومانی در همسایگی اوکراین اعزام می کند و چهار فروند هواپیمای جنگی مدل میراژ ۲۰۰۰ به استونی می فرستد. فرانسه همچنین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نظامی در استونی مستقر می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته و چند روز پس از به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد.

براساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از آن روز به بعد دستکم ۳۶۸ هزار اوکراینی به لهستان، مجارستان، رومانی، مولداوی و کشورهای دیگر گریخته اند.

به تبع این حمله، کشورهای غربی تحریم های مالی سختی را علیه مسکو اعمال کرده اند

۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 25678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha