زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است / جزئیات پنجمین روز جنگ در اوکراین + اخبار لحظه‌ای

همزمان با آغاز پنجمین روز از جنگ در اوکراین، سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد دوشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

تشویق شهروندان لتونی برای جنگ مقابل روسیه

اسپوتنیک: پارلمان جمهوری لتونی به شهروندان این کشور اجازه داد که در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.

مخالفت چین با تحریم روسیه

واکنش وزارت امور خارجه چین در خصوص اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه: پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی یک‌جانبه، مخالف است

ادعای رسانه انگلیسی: کرملین با نیروها مزدور قصد ترور زلنسکی را دارد

رسانه انگلیسی تایمز مدعی شد: کاخ کرملین ۴۰۰ نفر از شبه نظامیانش را با هدف ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به این کشور اعزام کرده است.

تایمز افزود برخی از این شبه نظامیان به مناطق دونتسک و لوگانتسک در شرق اوکراین اعزام شده اند.

پیام ارتش روسیه به ساکنان کی یف

ارتش روسیه به مردم غیرنظامی و ساکنان شهر کی یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که می توانند آزادانه این شهر را ترک کنند.

شب گذشته مقامات گفته بودند کی یف محاصره شده و کسی نمی تواند از شهر خارج شود.

بیش از هزار زیرساخت نظامی اوکراین هدف حملات روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روس از ابتدای عملیات در اوکراین، ۱۱۱۴ زیرساخت نظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تصرف شهر بردیانسک اوکراین توسط نیروهای این کشور را تایید کرده است. بردیانسک شهری بندری مهم در دریای آزوف است.

خبرگزاری فرانسه: اوکراین از کاهش اقدامات تهاجمی روسیه خبر داد

همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین، خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش این کشور اعلام کرد روسیه شدت اقدامات نظامی و حملات خود را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین در حالی از کاهش میزان اقدامات روسیه در پنجمین روز از جنگ خبر داده است که امروز قرار است هیات های مذاکره کننده دوکشور در بلاروس با هدف پایان دادن به جنگ گفت و گو کنند. این مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

روسیه از ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی در اتحادیه اروپا انتقاد کرد

دیمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی فضایی روسیه (روس کوسموس) از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسیه در این اتحادیه انتقاد کرد.

 راگوزین روز دوشنبه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: اتحادیه اروپا، پرواز و فرود هواپیماهای روسی در کشورهای عضو این اتحادیه را منع کرد. کلمه کلیدی در بیانیه اتحادیه اروپا در این رابطه ممنوعیت به پرواز در امدن هواپیماهای روسی است.  

صربستان: بلگراد در جنگ اوکراین به حفظ منافع خود ادامه می‌دهد

نخست ‌وزیر صربستان در باره بحران اوکراین و جنگ در این کشور گفت: صربستان بدون توجه به فشارهای پیش رو، در سیاست خارجی مطابق با قوانین بین‌المللی به حفظ منافع خود ادامه می‌دهد.

«آنا برنابیچ» روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد که هیچ‌کس صربستان را بخاطر مواضع اش در باره اوکراین سرزنش نمی‌کند.

نخست وزیر صربستان با تاکید بر اینکه نمی‌توان از صربستان خواست که به تمامیت ارضی خود احترام نگذارد، گفت: موضع ما آسان نیست، اما بطور اصولی از موضع خود دفاع خواهیم کرد.

سازمان جهانی بهداشت: بیمارستان‌های اوکراین با کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد از آنجا که جنگ خدمات بهداشتی را مختل کرده، ممکن است بیمارستان‌های اوکراین ظرف ۲۴ ساعت با کمبود اکسیژن مواجه شوند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیمارستان‌های اوکراین ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده با کمبود اکسیژن مواجه شوند زیرا حمله روسیه باعث اختلال در حمل‌ و نقل در سراسر کشور شده و جان هزاران نفر دیگر را در معرض خطر قرار داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت کامیون‌ها قادر به انتقال اکسیژن از کارخانه‌ها به بیمارستان‌های سراسر کشور از جمله پایتخت اوکراین که یک شبه با رگبار حملات موشکی روسیه مواجه شد، نیستند.

زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است

داونینگ استریت سخنگوی نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه اعلام کرد،  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.  

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای افزود: جانسون نیز اظهار داشت انگلیس و متحدانش هر کاری برای تضمین دریافت کمک‌های دفاعی توسط اوکراین انجام خواهند داد.  

بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در حمله روسیه نابود شد

شرکت تسلیحاتی اوکراین موسوم به "اوکروبورون پروم" اعلام کرد هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ ساخت این کشور در حمله روسیه به یک فرودگاه راهبردی در نزدیکی کی‌یف نابود شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای افزود: نیروهای روسیه مهمترین دستاورد صنعت هوایی اوکراین یعنی هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ میریا را نابود کردند. این اتفاق در فرودگاه آنتونوو در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه هیچگاه نمی‌تواند رویای اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک را نابود کند.  

شنیده شدن صدای انفجار و آژیر حمله هوایی در پایتخت اوکراین

 رسانه‌های اوکراین بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای یک انفجار بزرگ و آژیر حمله هوایی در شهر کی‌یف پایتخت این کشور خبر دادند.

به گفته این رسانه‌ها، مقامات اوکراین از شهروندان کی‌یف خواسته‌اند تا به پناهگاه‌ها پناه ببرند.  

اوکراین مدعی حمله موفق پهپادی علیه نیروهای روسیه شد

ارتش اوکراین مدعی حمله موفقیت آمیز با استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه علیه نیروهای روسیه شد.

نیروهای مسلح اوکراین یکشنبه شب تصاویری از انهدام خودروی زرهی توسط یک پهپاد را منتشر کردند و گفتند که این حمله علیه یک خودروی حامل سامانه موشکی زمین به هوای روسیه موسوم به "بوک" انجام شده است.  

والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که حمله پهپادی ارتش اوکراین در نزدیکی شهر مالین  در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب کی یف پایتخت این کشور رخ داده است.  

اوکراین سال گذشته پهپادهای موسوم به بایراکتر "تی بی‌۲" را از ترکیه دریافت کرد.

تجمع مخالفان جنگ در مقابل سازمان ملل / جنگ را متوقف کنید

مخالفان جنگ همزمان با نشست اضطراری عصر یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل تا پاسی از شب مقابل این نهاد بین المللی تجمع کردند و خواستار توقف جنگ در اوکراین شدند.

مخالفان جنگ و طرفداران اوکراین با در دست داشتن پرچم این کشور و نیز پلاکاردهایی، خواستار توقف جنگ در این کشور اروپایی شدند.

آنها شعارهایی در حمایت از مردم اوکراین سر می دادند و خواستار حمایت سازمان ملل از مردم این کشور شدند.

تجمع کنندگان در مقابل سازمان ملل فریاد می زدند «جنگ را متوقف کنید» و همچنین سرودهایی برای همدردی با کشته شدگان وقوع جنگ در اوکراین می خواندند.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل؛ روز دوشنبه درباره بحران اوکراین

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید رئیس این مجمع در پی رای مثبت شورای امنیت برای تشکیل آن درباره بحران اوکراین برگزار می شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که جلسه اضطراری این مجمع با موضوع بحران اوکراین روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برگزار خواهد شد.

عبدالله شهید افزود: پس از تصمیم شورای امنیت، فردا ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ در ساعت ۱۰ صبح ریاست جلسه ویژه اضطراری مجمع عمومی را بر عهده خواهم داشت.

کمک مالی اروپا به اوکراین برای خرید تسلیحات

اتحادیه اروپا اعلام کرد، برای خرید تسلیحات توسط اوکراین که در حال حاضر مقابل تهاجم روسیه ایستاده است، تامین مالی می‌کند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا یکشنبه شب گفت: اتحادیه اروپا برای نخستین بار  به منظور خرید تسلیحات و تجهیزات توسط کشوری که مورد حمله قرار گرفته تامین مالی می‌کند.

فون در لاین در ادامه افزود: اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه از جمله جت‌های خصوصی الیگارشی‌های روسی ببندد.

شهر بردیانسک اوکراین به تصرف نیروهای روسیه درآمد

الکساندر سویدلو سرپرست شهر بردیانسک در جنوب اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه وارد این شهر شده و کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

بردیانسک که در آن یک پایگاه کوچک نیروی دریایی اوکراین قرار دارد، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

سویدلو در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: چندی پیش سربازان مسلح وارد ساختمان کمیته اجرایی شهر شدند و خود را نیروی ارتش روسیه معرفی کردند و به ما اطلاع دادند که تمامی ساختمان‌های اداری تحت کنترل آن‌ها قرار گرفته است و آن‌ها به دنبال کنترل ساختمان کمیته اجرایی هستند.  

بورل: کشورهای اروپایی جنگنده در اختیار اوکراین قرار می‌دهند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، به درخواست اوکراین و برای کمک به کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی و زمینی روسیه، کشورهای این اتحادیه به اوکراین جنگنده ارسال خواهند کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما جنگنده در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. این کمک‌ها محدود به مهمات نخواهند شد. ما سلاح‌های مهم‌تری را فراهم خواهیم کرد. "

بورل ادامه داد: دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین به اتحادیه اروپا گفته است که آن‌ها به جنگنده‌های قابل استفاده در ارتش اوکراین نیاز دارند و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این نوع هواپیماها را در اختیار دارند.

آمریکا و فرانسه خواهان خروج شهروندان خود از روسیه شدند

آمریکا و فرانسه در هشدارهایی از شهروندان خود خواستند تا هرچه زودتر کشور روسیه را ترک کنند.

سفارت آمریکا در مسکو در بیانیه‌ای گفت: "شهروندان آمریکایی باید فوراً از طریق گزینه‌های تجاری که هنوز در دسترس است، روسیه را ترک کنند. " 

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "همه اتباع فرانسوی باید فورا روسیه را ترک کنند. "

فرانسه همچنین به شهروندان خود در مورد سفر به بلاروس هشدار داده است.  

یک شرکت هواپیمایی روسیه پروازهای خود به اروپا را تعلیق کرد

 شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه اعلام کرد که تمامی پروازهای خود را به سراسر اروپا تعلیق کرده است.

پس از آنکه اتحادیه اروپا در واکنش به حمله مسکو به کی‌یف حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بست، آئروفلوت شرکت هواپیمایی بزرگ روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که پروازهای خود به اروپا را به حالت تعلیق در می‌آورد.  

این شرکت در وب سایت خود اعلام کرد:   «آئروفلوت پروازهای مسیرهای اروپایی را از ۲۸ فوریه (۹ اسفند) ۲۰۲۲ تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آورد».

پیش از این، سازمان هواپیمایی روسیه (روس آویا) نیز در اقدام متقابل حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای کشورهای تحریم کننده خود بسته است.  

گفت وگوی رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد سعودی درباره بحران اوکراین

 منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی درباره بحران اوکراین تلفنی گفت وگو کرده‌ است.

در تماس تلفنی مکرون با ولیععهد عربستان دو طرف درباره اوضاع اوکراین و تأثیر این بحران بر بازار انرژی گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان بر توجه ریاض نسبت به ثبات و توازن در بازارهای نفت و تعهد این کشور بر توافق اوپک پلاس تأکید کرده است.

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کردند.

نشست فوق‌العاده امروز اتحادیه عرب درباره تحولات اوکراین

اتحادیه عرب تصمیم گرفته است امروز دوشنبه نشست فوق العاده ای در سطح نمایندگان دائم این اتحادیه درباره تحولات اوکراین برگزار کند.

بر اساس این گزارش، ریاست این نشست را «ناصر القحطانی» معاون وزیر خارجه کویت در امور عربی بر عهده خواهد داشت.

این گزارش می افزاید، درخواست برگزاری نشست فوق العاده از سوی مصر ارائه شده و با هدف بحث و رایزنی درباره تحولات جاری در اوکراین برگزار می‌شود.

اتحادیه اروپا "راشا تودی" و "اسپوتنیک" را تحریم می‌کند

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انتشار اخبار خبرگزاری اسپوتنیک و راشاتودی در کشورهای عضو این اتحادیه را منع کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه به خبرنگاران گفت: ما باید با انتشار اخبار نادرست و جعلی مبارزه کنیم. در این رابطه ما تصمیم به منع انتشار اخبار شبکه تلویزیونی راشاتودی و خبرگزاری اسپوتنیک در اتحادیه اروپا گرفتیم.

این تصمیم باید در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود و پس از آن اعتبار اجرایی خواهد یافت.

این اقدام اتحادیه اروپا بخشی از مجازات روسیه برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین است.  

جانسون: کمک ۴۰ میلیون پوندی انگلیس به اوکراین / لندن حامی کی‌یف است

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با تاکید براینکه لندن حامی کی‌یف است از ارسال کمک بشردوستانه ۴۰ میلیون پوندی مازاد بر کمک‌های در نظر گرفته شده سال جاری به اوکراین خبر داد.

این بودجه به آژانس‌های کمک‌رسانی کمک می‌کند تا دسترسی به تجهیزات پزشکی مانند دارو، سرنگ، پانسمان و بسته‌های مراقبت از زخم و سایر نیازهای اولیه را فراهم کنند.

جانسون نخست وزیر انگلیس در دیدار با جامعه اوکراینی در لندن گفت: در این روزها جهان شاهد نمایش‌های هیبت انگیز از شجاعت و قهرمانی از سوی مردم اوکراین در پاسخ به کسانی بوده است که به دنبال محو آزادی آنها با زور هستند.

جانسون در ادامه افزود: انگلیس در زمان مورد نیاز به اوکراین پشت نخواهد کرد و ما تمام حمایت اقتصادی و نظامی خود را برای کمک به اوکراینی‌هایی که برای محافظت از کشورشان همه چیز را به خطر می‌اندازند، ارائه می‌کنیم.

صندوق دولتی نروژ دارایی‌ها خود را در روسیه واگذار می‌کند  

نخست وزیر نروژ اعلام کرد، صندوق دارایی ۱.۳ تریلیون دلاری نروژ که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان است، پس از حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های خود را در روسیه واگذار خواهد کرد.

"یوناس گار استور" نخست وزیر نروژ یکشنببه شب در کنفرانس خبری گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های صندوق را مسدود کنیم و روند فروش (سهام خود در روسیه) را آغاز کرده‌ایم.

براساس داده‌های دولت نروژ، دارایی‌های صندوق این کشور در روسیه متشکل از سهام حدود ۴۷ شرکت و همچنین اوراق قرضه دولتی است که در پایان سال ۲۰۲۱ به ۲۵ میلیارد کرون نروژ (۲.۸۳ میلیارد دلار) ارزش گذاری شده است.

اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بست

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: ما توافق کردیم که حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی هواپیماهای روسیه بسته شود.

وی افزود: هیچ هواپیمای روسی نمی تواند در فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرود آمده یا از آنجا به پرواز در آید.  

این تصمیم اتحادیه اروپا پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا، اعتبار اجرایی می یابد.  

روایتی از یک نشست برای جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین

 سرانجام پس از چهار نشست اضطراری شورای امنیت در پی بحران اوکراین و به رغم ناکامی غرب در صدور قطعنامه ای در این شورا علیه مسکو، سرانجام این شورا به برگزاری نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی رای داد تا این موضوع را به رای همه اعضای سازمان ملل بگذارد.

آنچنان که دیپلمات ها می گویند برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک نشست فوری  و اضطراری در مجمع عمومی این نهاد بین المللی در نیویورک  شده است.

رای گیری در ابتدای چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد و آرا را  سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل، یعنی یکی از طرفین بحران اوکراین که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد، قرائت کرد.

۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به تشکیل جلسه فوری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین رای موافق دادند، ۳ کشور  شامل چین، هند و امارات هم  رای ممتنع  و  یک کشور یعنی خود روسیه رای مخالف.

شهردار کی‌یف: با وجود محاصره شهر از روحیه کامل جنگی برخورداریم

 ویتالی کلیچکو شهردار کی یف پایتخت اوکراین با یادآوری اینکه نیروهای حاضر در شهر دارای روحیه کامل جنگی هستند افزود که نیروهای روسی درحال نزدیک شدن به پایتخت هستند و این شهر محاصره شده است.

شهردار پایتخت اوکراین همچنین ادامه داد که اگر نیروهای روسیه کی یف را تصرف کنند، تخلیه غیر نظامیان از این شهر غیر ممکن خواهد شد.  

کلیچکو گفت: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم زیرا تمام راه‌ها مسدود شده‌اند. درحال حاضر مهمترین مساله دفاع از کشورمان است.  

روسیه و اوکراین امروز بدون هیچ پیش شرطی مذاکره می‌کنند

دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که هیات مذاکره کننده این کشور امروز دوشنبه بدون هیچ پیش شرطی در مرز بلاروس و در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل با هیات روسیه مذاکره می‌کند.

به گفته دفتر رئیس جمهور اوکراین، موافقت کی یف با این گفت وگو پس از تماس تلفنی ولودیمیر زلنسکی و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اتفاق افتاده است.  

در بیانیه دفتر رئیس جمهور اوکراین آمده است: سیاستمداران موافقت کردند هیات اوکراینی با هیات روسیه بدون هیچ پیش شرطی در مرز اوکراین و بلاروس، در نزدیکی رودخانه پریپات و نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دیدار کند.  

۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 25664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha