در روسیه چه می‌گذرد؟/ از سانسور شدید تهاجم به اوکراین تا گرانی ناگهانی کالاها

علی‌رغم تلاش‌های پوتین برای مخفی ماندن حمله‌اش به اوکراین و استفاده از کلماتی مانند "عملیات ویژه نظامی"، آشفتگی‌های اجتماعی و اقتصادی در روسیه مشهودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  به نقل از نیویورک تایمز، "ولادیمیر" پوتین بحران بزرگ اقتصادی و هویتی را در روسیه شکل داده است.

کرملین واقعیت حمله به اوکراین را پنهان می‌کند و رسانه‌های مستقلی که از کلمات جنگ، حمله یا تهاجم استفاده می‌کنند را سرکوب می کند.

روز شنبه ۷ اسفند- مردم در میدان سرخ مسکو

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

با این حال پنهان کردن این خودکشی اقتصادی و آشفتگی اجتماعی برای پوتین آشکارا سخت و سخت تر می‌شود.

خطوط هوایی روسیه پروازهای خود به اروپا را لغو کرده اند.

بانک مرکزی تحویل اسکانس‌های روبل به بانک‌ها را افزایش داده زیرا تقاضا برای دریافت پول نقد و هجوم به خودپردازهای روسیه ۵۸ درصد افزایش یافته است.

اقتصاددانان نسبت به تورم بیشتر، فرار سرمایه و رشد اقتصادی کندتر هشدار داده اند. آژانس رتبه بندی و اعتباری "S&P" نیز جایگاه روسیه را به "نامطلوب" تنزل داد.

تاکید بر پنهان کردن گستره واقعی و خشن جنگ اوکراین نشانه نگرانی کرملین از مخالفت بسیاری از روس ها است. میلیون ها روس در اوکراین دوست و آشنا دارند.

با این حال این روزها چهره‌های شناخته شده بیشتری مانند یک نماینده پارلمان از "جنگ" سخن گفتند.

صاحبان مشاغل نیز تلاش دارند پیامدهای یک بحران اقتصادی را ارزیابی کنند. بحرانی که ظاهرا پیش از اعمال کامل تحریم ها شروع شده بود.

شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰- یک فروشگاه لوکس در مسکو/ عکس: نیویورک تایمز

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

ماشین تبلیغاتی کرملین اینک مخالفت با جنگ در روسیه را شدیدا کنترل می‌کند. این اتفاق احتمالا بزرگترین تلاش "تنظیم کننده ارتباطات روسیه" موسوم به "روزکومنادزور"  برای تغییر یا تحریف واقعیت در طول تاریخ این کشور است.

تحلیلگران می گویند هیچ نشانه‌ای در باره اینکه جنگ اوکراین قدرت پوتین را تضعیف کند، وجود ندارد. گروهی از  آنها بر این باورند که پیروزی سریع می تواند موقعیت و قدرت پوتین را تقویت کند.

با این حال خطرات عظیم جنگ همراه با فشار اقتصادی به صورت ناگهانی روسیه را تحت تاثیر قرار داده و  معضلات بزرگی را برای کرملین و روسیه ۱۴۵ میلیون نفری ایجاد کرده است.

روس‌ها از سرعت تاثیرات اقتصادی جنگ شگفت زده شده اند.

ارزش روبل به پائین تر حد خود در برابر دلار رسیده است. در روز شنبه هر دلار با ۸۴ روبل روسیه معامله شد. در چند هفته گذشته هر دلار امریکا  معادل ۷۴ روبل ارزش داشت.

این موضوع قیمت کالاهای وارداتی را افزایش داده است.

تحریم بزرگترین بانک‌های روسیه نیز ویرانی های بیشتر در بازارهای مالی ایجاد کرده و محدودیت‌های صادراتی جدید وعده به هم خوردن زنجیره تامین را می‌دهد.

"لالیا سادیکووا" صاحب یک سالن زیبایی زنجیره‌ای در سن پترزبورگ می‌گوید: کسانی که پیشتر فریاد می‌زدند "پوتین فوق‌العاده است" و به او "آفرین" می‌گفتند، دیگر از این فریادها نمی‌زنند.

مدیر اجرایی "DNS" یکی از بزرگترین خرده فروشی‌های الکترونیکی روسیه در روز پنجشنبه گفت که کمبود عرضه، آنها را مجبور کرده تا قیمت‌ها را ۳۰ درصد افزایش دهند.

"دیمیتری الکسیف" مدیر اجرایی این مجموعه در پست فیس بوکش نوشت: "هرگز نخوام فهمید که چرا روسیه به جنگ نیاز دارد".

او افزود: "دیدن قیمت ها در فروشگاه ها باعث ناامیدی می‌شود و من این را درک می‌کنم اما گرانی واقعیت است".

ارتش اوکراین روز جمعه در شهر "خارکف" اوکراین/ عکس: نیویرک تایمز

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

تمام پروازهای اروپایی "اس۷ ایرلاینز" دومین شرکت بزرگ هواپیمایی روسیه به دلیل بسته شدن حریم هوایی اروپا بر روی روسیه تعلیق شده است.

اولین نشانه تعلیق پروازهای روسیه، این است که سفر اکونومی و تقریبا ارزان طبقه متوسط روسیه به غرب به چیزی در گذشته تبدیل می‌شود. طبقه متوسط روسیه تقریبا به این سفرها عادت کرده بودند.

از طرفی تصاویر تغییر برچسب قیمت یا حذف آنها در خرده فروشی‌ها در رسانه‌های اجتماعی روسیه ترند شده است.

"آناستازیا بارانووا" با تشریح موجی از کنسلی در هتل تحت مدیریتش در سن پترزبورگ" گفت: "منتظر اتفاقات بعدی هستیم، انگار کشور متوقف شده است".

کرملین برای حفظ روایت خود از این تهاجم و جنگ خیز بلندتری برداشته است و این موضوع گواه مرحله جدید و خشنی از سرکوب طولانی مدت مخالفان است.

"روزکومنادزور" (تنظیم کننده ارتباطات دولت روسیه) دسترسی به فیس بوک را سخت و کندتر کرده و به ۱۰ رسانه و خبرگزاری روسیه هشدار داده که احتمال مسدود شدن وب‌سایت‌های خبری آنها وجود دارد.

جرم این رسانه‌ها انتشار گزارش‌هایی است که "اقدامات روسیه در اوکراین را حمله، تهاجم یا جنگ" می‌نامند.

در حالیکه از صبح جمعه یک نبرد شرورانه در کی‌یف پایتخت اوکراین آغاز شد، بیانیه وزارت دفاع روسیه هیچ اشاره ای به درگیری در پایتخت اوکراین یا تلفات روسیه نکرد. این وزارتخانه روسیه که در چند روز گذشته فیلم‌های تر وتمیز و فراوانی از عملیات روس‌ها منتشر کرده، هیچ ویدئویی از عملیات رزمی خود در پایتخت اوکراین را نشان نداد.

یک صرافی در مسکو- در روزهای گذشته ارزش روبل به پائین ترین حد خود در برابر دلار رسید

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

شبکه دولتی روسیه در روز شنبه تصاویر از کی‌یف را نشان داد که همه چیز در آن آرام و صلح‌آمیز است. این تصاویر برای مقابله با تصاویر منتشر شده در تلگرام پخش شد.

مجری این شبکه گفت: همان طور که می‌بینید همه چیز در شهرها آرام است. بدون بمباران و برخلاف آنچه کانال‌های تلگرامی نشان می‌دهند.

"میخائیل مات وییف" (Mikhail Matveyev) نماینده حزب کمونیست روسیه که به رسمیت شناختنِ مناطقِ جدایی طلب اوکراین رای داده بود، در توییترش نوشت که فریب خورده است.

او نوشت: "من برای صلح رای دادم، نه به جنگ، نه به بمباران کی‌یف.

این اتفاق در پارلمان روسیه نادر است. در سال‌های گذشته هیچ مخالفتی با سیاست‌های خارجی و کلیدی پوتین وجود نداشت.

"تاتیانا یوماشوا" دختر "بوریس یلتسین" اولین رئیس جمهور روسیه پیامی ضد جنگ در فیس‌بوکش منتشر کرد. پدر او در به قدرت رسیدن پوتین نقش داشت.

گاراژ، موزه هنرهای معاصر مسکو که یک نمایش شیک از روسیه غربگرا است و از سوی "رومن آبراممویچ" تاسیس شده، اعلام کرد که تا پایان "تراژدی انسانی و سیاسی" در اوکراین کار و نمایش را متوقف می‌کند.

روسای این موزه اعلام کردند: "ما نمی‌توانیم توهم عادی بودن را حفظ کنیم. ما خود را بخشی از دنیای بزرگتری می‌بینیم از جنگ جدا نشده است".

پاکسازی آوار پس از برخورد موشک به ساختمان مسکونی در جنوب کی‌یف در ۶ اسفند

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

عوامل کرملین از روز شنبه کار خود را در برابر مخالفان جنگ در روسیه شروع کردند.

آنها حدود ۱۵۰۰ نفر را در تظاهرات خودجوش ضد جنگ در شهرهای روسیه دستگیر کردند.

بسیاری از نخبگان و روشنفکران روسیه از حملات ابراز وحشت کردند و حصار روبه روی سفارت اوکراین در مسکو مملو از گل شد. شواهد کمی از موج‌های گسترده مخالفت وجود دارد.

دستگیری معترضان ضد جنگ  ضد جنگ در مسکو

در روسیه چه می‌گذرد؟/ سانسور تهاجم به اوکراین/ گرانی و افزایش تقاضا برای پول نقد

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
کد خبر: 25634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha