۲ ریسک و یک شانس بازار سهام / چه عاملی تعیین کننده حرکت نقدینگی در بازار است؟

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: مهمترین ابهام مربط به موضوع برجام و مذاکرات وین می‌شود و نتیجه آن تعیین کننده حرکت نقدینگی به سوی سهام دلاری و یا ریالی محور است. طی معاملات امروز نیز شاهد افزایش تقاضا در سهام ریالی همانند گروه‌های یارانه‌ای، حمل و نقل، زراعت، فراکاب‌ها، سیمانی‌ها و غیره بودیم که علت این موضوع مربوط به قوت گرفتن مذاکرات وین بوده است. به طور کلی در کنار چالش‌ها و ریسک‌های مهمی همچون اخبار سیاسی و بین الملل و همچنین تسویه اعتبارات، تقاضا برای شرکت‌های p/s محور تا پایان سال وجود دارد و همین عوامل موجب شد تا بازار را تاکنون متعادل دنبال کنیم و عرضه‌ها عمدتا تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار می‌گیرد.

محمد ابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر و کارشناس بازار سرمایه در گفت ‌وگو با زهرا فعله‌گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به اینکه در پایان سال دو موضوع تسویه اعتباری و گزارش‌های بهمن‌ماه مورد توجه سهامداران قرار دارد، اظهار کرد: هرچند که در مصوبه اخیر سازمان بورس میزان اعتبارات افزایش یافته و شرایط برای سهامداران کمی تسهیل شده اما با این حال امکان افزایش عرضه‌ها و فشار فروش در روزهای آینده وجود دارد. برخی از نمادها در زیان هستند و سهامداران اعتبار خود را تسویه نکرده‌اند، ناچار به حفظ شرایط با اعتبارات فعلی هستند. عمده پرتفوهایی که از سال ۹۸ به بعد نسبت به بازار سهام متمایل شدند، زیان‌ده هستند و این موضوع سایه بر بازار سهام افکنده است.

سماوی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌هایی که جریان نقدی ایجاد می‌کنند (به خصوص شرکت‌های کامودیتی محور) کاهش قیمت قابل توجهی را در ماه های گذشته تجربه کرده‌اند و در همین راستا نسبت p/e یا p/s آنها بسیار کاهش یافته و جذاب شده است و از آنجایی که گزارش‌های بهمن ماه نیز منتشر شده و این شرکت‌ها سود تقسیمی بالایی را انجام می‌دهند، سهامداران نسبت به خرید این نمادها متمایل می‌شوند؛ بنابراین امکان دارد تا پایان سال شاهد تقاضا برای شرکت‌های p/s محور باشیم.

وی با اشاره به ریسک اصلی بازار سرمایه، مطرح کرد: مهمترین ابهام مربط به موضوع برجام و مذاکرات وین می‌شود و نتیجه آن تعیین کننده حرکت نقدینگی به سوی سهام دلاری و یا ریالی محور است. طی معاملات دیروز نیز شاهد افزایش تقاضا در سهام ریالی همانند گروه‌های یارانه‌ای، حمل و نقل، زراعت، فراکاب‌ها، سیمانی‌ها و غیره بودیم که علت این موضوع مربوط به قوت گرفتن مذاکرات وین بوده است.

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر ابراز کرد: به طور کلی در کنار چالش‌ها و ریسک‌های مهمی همچون اخبار سیاسی و بین الملل و همچنین تسویه اعتبارات، تقاضا برای شرکت‌های p/s محور تا پایان سال وجود دارد و همین عوامل موجب شد تا بازار را تاکنون متعادل دنبال کنیم و عرضه‌ها عمدتا تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار می‌گیرد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا جنگ مابین روسیه و اوکراین و بحرانی که برای اتحادیه اروپا به وجود آمده می تواند باعث تعویق فرآیند مذاکرات و ثمردهی آن شود؟ پاسخ داد: در روزهای نخست شکل گیری جنگ یعنی روز پنجشنبه، برآوردها مبنی بر این بود که امکان به تعویق افتادن مذاکرات وجود داشته چراکه اولویت دوم کشورهای غربی است اما باید این نکته را مدنظر داشت که ایران پتانسیل قوی برای جایگزینی نفت و گاز روسیه را دارد. البته در تامین گاز زمان‌بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری است اما می تواند نفت را بدون محدودیت به فروش برساند و نقش مهمی در تامین مایحتاج کشورهای اروپایی داشته باشد.

سماوی در تکمیل سخنان خود گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند به صورت جنگ نرم و غیر مستقیم با روسیه مقابله کنند و نیروهای خود را به طور جدی به اوکراین وارد نکنند که همین موضوع سبب شد تا کمی از تنش‌ها کاهش پیدا کند و ابزار تحریم تعیین کننده باشد. ایران نیز تمایل به تامین نیاز نفت و گاز اروپا را دارد و همین موضوع می تواند محرکی باشد که توافق‌ها زودتر رقم بخورد.

۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 25631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha