پرواز ۸ ساله گوشت قرمز از سفره مردم!

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌وگو با ایران می‌گوید: متأسفانه در وضعیت فعلی تقاضای مصرف گوشت قرمز در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است که با توجه به شیوع دوباره کرونا از نوع امیکرون این احتمال وجود دارد که میزان مصرف و تقاضای گوشت قرمز در بازار به‌شدت کاسته شود.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی رادار اقتصاد ؛روزنامه ایران از چرایی کاهش شدید سرانه مصرف گوشت قرمز گزارش داده است: طی چند سال اخیر قیمت گوشت قرمز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و هر سال نیز این افزایش قیمت ادامه دار بوده، این در حالی است که فعالان بازار می‌گویند با توجه به ثبات نرخ دام زنده باید ریشه‌های این افزایش قیمت را در عواملی با تأثیرگذاری موقت جست‌وجو کرد، همان مسائلی که دامداران و فروشندگان را دچار نگرانی و قدرت خرید مردم را همچون گذشته قربانی می‌کند. عدم بارندگی و خشکسالی، مشکلات سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و بی‌توجهی دولت دوازدهم به رفع ایرادات آن و همچنین افزایش قیمت و کمبود شدید نهاده‌های دامی در بازار در سال‌های گذشته بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بوده است؛ این در حالی است که هیچگاه دامدار از این افزایش قیمت منتفع نشده است و تمام سود دامداری از مرحله تأمین تا توزیع به جیب دلالان می‌رود.

با توجه به اینکه دامداران سود چندانی از دامداری نمی‌برند و عمدتاً در یکسال اخیر بخصوص بخاطر اشتباهات دولت قبل با ضررهای زیادی نیز روبه‌رو شدند، به همین دلیل روی به فروش دام‌های خود آورده‌اند، این در حالی است که در کشتارگاه‌ها مشخص شد بسیاری از این دام‌ها، دام مولد بوده است. طبیعتاً این امر سبب کاهش شدید دام در کشور خواهد شد که زمینه کاهش تولید گوشت قرمز در کشور، وابستگی به این محصول و واردات در سال آینده را فراهم می‌آورد.

 کارشناسان معتقدند، دولت قبل باید به دامداران توجه ویژه‌ای می‌داشت تا تولید پایدار در کشور صورت می‌گرفت به طوری که باید قیمت تمام شده تولیدکننده به علاوه سود حداقلی و ۱۰ درصدی برای دامدار قائل می شد تا زمینه ساز افزایش ضریب امنیت غذایی شود ولی با این حال به‌دلیل مدیریت نادرست بازار نهاده دامی دامداران در سال‌های گذشته به فروختن دام‌های مولد خود روی آورده و کشتارگاه میزان زیادی از دام‌های مولد را ذبح کرده است. بی‌شک این اقدام دولت دوازدهم در آینده‌ای نزدیک سبب خواهد شد کشورمان روی به واردات گوشت قرمز بیاورد که با توجه به تحریم‌های ارزی کشورمان شاهد از دست رفتن بخش زیادی از بودجه خواهیم بود.

از طرف دیگر وقتی مصرف‌کننده توانایی خرید گوشت قرمز را نداشته باشد باید دولت نقش حمایتی خود را انجام داده و سطح درآمد خانوار را افزایش دهد و به تولیدکنندگان و دامداران نیز نهاده مورد نیاز آنها را بدهد تا دامدار نهاده خود را با قیمت گران در بازار آزاد خریداری نکند.

کاهش سرانه مصرف با افزایش قیمت

در ابتدای دولت یازدهم قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب ۲۸ و ۳۰ هزار تومان بوده است ولی با این حال پس از ۸ سال قیمت این محصولات به ترتیب به ۱۶۵ و ۱۶۰ هزار تومان رسیده است که این امر نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی ۱۳۷ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله ۱۳۹ هزار تومان افزایش داشته است. از طرف دیگر میزان سرانه گوشت قرمز نیز در کشور در ابتدای دولت یازدهم ۱۱ کیلوگرم به ازای هر ایرانی بود که با پایان یافتن دولت دوازدهم این عدد با ۵ کیلوگرم کاهش به ۶ کیلوگرم به ازای هر فرد رسیده است.

کاهش ۵۰ درصدی تقاضای خرید گوشت قرمز در کشور

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌وگو با ایران می‌گوید: متأسفانه در وضعیت فعلی تقاضای مصرف گوشت قرمز در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است که با توجه به شیوع دوباره کرونا از نوع امیکرون این احتمال وجود دارد که میزان مصرف و تقاضای گوشت قرمز در بازار به‌شدت کاسته شود.

وی افزود: افرادی دنبال راه‌اندازی یک فضای تقاضای کاذب در بازار هستند، این در حالی است که اصلاً تقاضایی در بازار دام وجود ندارد. رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام اظهار کرد: قیمت‌های سرسام آور گوشت قرمز در بازار ربطی به دامدار و تولیدکننده ندارد و در نتیجه بازاربازی‌های دلالان است که با توجه به گرانی سایر محصولات و کالاهای اساسی قیمت گوشت قرمز در کشور را نیز افزایش داده‌اند. پوریان خاطرنشان کرد: با توجه به تورم افسارگسیخته‌ طی دو سال اخیر در کشور، رشد سایر کالاها و گران شدن روزانه نهاده‌های دامی طبیعتاً مشکلاتی را برای دامداران ایجاد کرده است و دامداران با زیان، دام‌های خود را به فروش می‌رسانند.

وزارت جهاد کشاورزی دولت قبل متهم شماره یک کاهش سرانه گوشت

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز در این‌باره به ایران گفت: قیمت مصوب خرید دام زنده توسط شرکت پشتیبانی امور دام از دامدار ۶۲ هزار تومان است، بنابراین کسانی که قیمت گوشت در بازار را تعیین می‌کنند دامدار نیستند و هیچ ارتباطی با این بخش ندارند. وی افزود: قیمت گوشت قرمز در بازار کشور از قیمت خرید دام زنده از دامدار تأثیر چندانی نمی‌پذیرد و نبض بازار گوشت قرمز در دستان دلالان یا مافیای بازار گوشت است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: متهم شماره یک حذف گوشت از سفره مردم وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم است چون با سیاست‌هایی که در زمینه تأمین نهاده‌های دام سبک و سنگین روستایی و پروار بندی‌ها در پیش گرفت به این امر دامن زد. صدر دادرس گفت: قیمت تمام شده دام زنده به ازای هرکیلوگرم ۱۳۰ هزار تومان است به همین دلیل دامداران دیگر توانایی تولید خود را از دست داده‌اند و دام‌های مولد خود را به کشتارگاه می‌دهند. وی در پایان گفت: حدود یک میلیون دامدار سبک در کشور وجود داشت که در حال حاضر به‌شدت کمتر شده و این امر به‌شدت به تولید گوشت قرمز ضربه وارد خواهد کرد و قطعاً سرانه مصرف گوشت قرمز از ۶ کیلوگرم کمتر خواهد شد.

نبض بازار گوشت در دست دلالان است

سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به ایران گفت: گوشتی که از دامداران در بازار ۵۹هزار تومان خریداری می‌شود به‌راحتی کیلویی ۱۷۰هزار تومان در قصابی به فروش می‌رسد که در این فاصله بین تولید و مصرف چند ده هزار تومان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

وی افزود: به طوری که چوبداران از دامدار گوشت را خریداری می‌کنند و آن را به کشتارگاه می‌برند که در کشتارگاه نیز سه چهار دست گوشت می‌چرخد و بعد لاشه نیز با چند دست به دست قصابان می‌رسد.

این مقام صنفی اظهار کرد: تولید کشورمان روز به روز افزایش یافته و از طرف دیگر صادرات دام نیز وجود نداشته است بنابراین گوشت تولیدی به مصرف مردم رسیده است به همین دلیل می‌توان گفت آمار مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور اشتباه است.

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 25609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha