افزایش نرخ کامودیتی‌ها در پی جنگ روسیه و اوکراین/سود ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی افزایش می‌ یابد

کارشناس اقتصادی گفت: نرخ فروش ۶۰ درصد از شرکت‌ها با نرخ‌های جهانی افزایش می‌یابد که در نتیجه باعث رشد بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی گفت: روز گذشته شرکت‌های بورسی روسیه، تحریم را پیشخور کردند و شاخص بورس روسیه قبل از تحریم ۳۰ درصد افت کردند. در پی جنگ روسیه و اوکراین، نرخ گاز در اروپا به خصوص در کشور آلمان گران خواهد شد که این سبب افزایش تورم تولید کننده در اروپا، افزایش تورم جهانی و کندی در رشد اقتصاد جهانی خواهد شد. همچنین قیمت اقلام زیر مجموعه مانند محصولات نفتی و یا پتروشیمی و همچنین مس و فولاد نیز گران می‌شود. در ایران نیز، درآمدهای نفتی افزایش و نرخ اقلام زیر مجموعه محصولات پالایشی و پتروشیمی، گران خواهد شد.  

به گفته کارشناس اقتصادی، اروپا سالانه ۵۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز دارد که ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آن را روسیه تامین می‌کند. از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب، ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آن خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ است که در حال حاضر انتقال گاز از این خط لوله نورد استریم ۲ به اروپا تعلیق و تحریم شد. در این راستا صادرات گاز روسیه به آلمان کاهش می‌یابد و آلمان را با کمبود گاز مواجه می‌کند که نتیجه آن افزایش قیمت گاز است.

او می‌گوید: اقتصاد ما متصل به قیمت کامودیتی‌هاست. هم اکنون قیمت‌های جهانی مس، نفت، گاز و فولاد در حال افزایش است. همچنین نرخ فروش ۶۰ درصد از شرکت‌های کشور با نرخ جهانی افزایش می‌یابد و این سبب رشد بازار سرمایه می‌شود. در مقابل اما هزینه تولید برخی از شرکت‌ها به قیمت جهانی وابسته است، که اگر نرخ فروش آن‌ها افزایش نیابد در این صورت از این محل آسیب می‌بینند. به طور مثال در ایران افزایش تورم جهانی سبب افزایش بهای اوره و افزایش هزینه تولید متانول می‌شود (مگر اینکه سقفی برای فرمول گاز بگذارند و جلوی افزایش قیمت را بگیرند) در حال حاضر سقف ۵ هزار تومانی برای فرمول نرخ خوراک گاز صنایع بزرگ اعم از پتروشیمی‌ها لحاظ کرده‌اند، بنابراین تغییری در میزان سود متانول‌سازها و اوره‌سازها رخ نمی‌دهد.

همچنین روسیه و اوکراین هر دو یک سوم گندم جهان را تولید می‌کنند. ایران بخشی از گندم و جو را از اوکراین تهیه می‌کند در صورت ادامه جنگ این دو کشور شاهد کاهش واردات و گرانی گندم و جو و افزایش قیمت خواهیم بود. در صورتی که یک الی دو هفته آینده جنگ میان روسیه و اوکراین پایان یابد مشکلی برای صنایع وابسته به تولیدات جهانی پیش نمی‌آید، ولی در غیر این صورت، زنجیره تولید آن‌ها در ماه‌های آینده دچار مشکل می‌شود.

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 25577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha