انتظار افزایش P/E در بازار سرمایه

باتوجه به آمار و مستنداتی که از توافق برجام در اواسط دهه ۹۰ دردست است درصورت توافق و عقد قراردادی مبنی بر توافق در مذاکرات هسته‌ای p/e بازارسرمایه افزایش خواهدیافت.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ علی اسلامی بیدگلی کارشناس ارشد بازارسرمایه درمورد وضعیت بازارسهام تا پایان سال، اظهارکرد: ازآنجایی که سال مالی عمده شرکت‌ها در بازارسرمایه منتهی به ۲۹ اسفند است و از سوی دیگر نیز براساس رویه‌های افشای اطلاعات آن‌ها هرماه باید میزان تولید و فروش خود را اعلام کنند به همین خاطر اکنون براساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته اغلب شرکت‌ها با تحقق سودآوری قابل قبولی برای عملکرد ١٤٠٠ مواجه خواهند بود.

او افزود: در سال آینده مهم‌ترین ریسک‌های سیستماتیک به بحث برجام و مفروضات مندرج در بودجه ۱۴۰۱ مربوط می‌شود.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه گفت: باتوجه به مسائلی که طی دوسال اخیر در بازارسرمایه رخ داد، بسیاری از سیاستمداران و مسئولان کشور می‌دانند، درصورت تحمیل ریسک دیگری به بازارسرمایه، اوضاع غیر قابل کنترل خواهدبود.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: اکنون مسئولان مربوطه تصمیمات اقتصادی خود را مطابق صلاحدید سهامداران درنظر می‌گیرند، که چنین مسئله‌ای را می‌توان به فال نیک گرفت، از بعد بین‌المللی نیز اخبار مثبتی در خصوص برجام به گوش می‌رسد، که درصورت توافق و رفع تحریم‌ها، شاهد کاهش یکی از بزرگترین ریسک‌های سیستماتیک بازارسهام خواهیم بود.

او گفت: اینکه پس از کاهش ریسک برجام، سهام شرکت‌های ارز محور، چه واکنشی را از خود نشان دهند فعلاً به طور کامل مشخص نیست، زیرا با رفع محدودیت‌ها، انتظار افزایش ارز کاهش می‌یابد و از این منظر نمی‌توان همچون گذشته انتظار داشت بازار سرمایه به واسطه‌ی تضعیف پول ملی با افزایش ارزش جایگزینی ریال افزایش یابد و با مبلغ فروش آنها از این طریق روند صعودی به خود گیرند.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه بیان کرد: درمقابل ازآنجایی که بارفع تحریم‌ها برخی محدودیت‌های وارداتی و صادراتی شرکت‌ها ازجمله نقل ‌و انتقال منابع مالی، فروش صادراتی محصولات، دسترسی به مواد اولیه، تکنولوژی و سایر موارد کاهش می‌یابد، از این بُعد می‌توان گفت که حاشیه سودشرکت‌ها به مرور زمان زمان افزایش خواهدیافت.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: براساس مطالعات و تجربه‌ای که در اواسط دهه ۹۰ داشتیم به نظر می‌رسد طی سال آتی p/e بازارسهام افزایش یاید به گونه‌ای که شاهد بهبود وضعیت بازارسهام نسیت به سال های قبل خواهیم بود.

او درباره وضعیت سهم‌های ریالی محور درسال آینده، بیان کرد: قاعدتاً درصورت بهبود وضعیت اقتصادی به طور طبیعی پیش‌بینی این است که نرخ ارز افزایش نیابد و ارزش ریال تقویت شود، بنابراین شاید استراتژی درست برای کشوری که محصولات زیادی را برای صادرات دارد و خود نیز در برخی محصولات تولیدکننده به حساب می‌آید مدیریت درست نرخ ارز است به نحوی که هرساله نرخ ارز باید به اندازه‌ی تفاوت نرخ تورم داخلی با تورم خارجی افزایش باید.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه افزود: زیرا دراین صورت مزیت صادراتی کشور حفظ می‌شود و به مرور زمان این مسئله سبب افزایش میزان سرمابه گذاری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: بنابراین با ثبات وضعیت سیاسی در بین الملل و حذف برخی از ریسک‌ها انتظار می‌رود که مسئولان ذی‌صلاح بتوانند براساس سنجش میانگین تورم جهانی با مقدار تورمی که درسطح کشور وجوددارد، بخشی کوچکی از ارزش پول ملی را درجهت افزایش صادرات و حمایت از تولیدکننده تضعیف کنند.

او گفت: ازآنجایی که قیمت ارز در سال آینده به سبب قبول قراداد برجام افزایش چندانی نخواهد یافت واز سوی دیگر نیز موانع صادراتی کاهش می‌یابد، پس بنابراین شرکت‌های ریالی محور نیز به مرور برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهندشد، به نحوی که دراین باره می‌توان به سهام گروه خودرویی، بانکی، پالایشی، حتی برخی محصولات نظیر سیمان و اوره که مشمول مقررات قیمت گذاری هستند اشاره کرد.
این کارشناس ارشد بازارسرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران یا سهامداران خردی که آشنایی کمتری نسبت به بازارسهام دارند، به منظور کنترل ریسک بهتراست از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارسهام سرمایه‌گذاری کنند.

اسلامی بیدگلی بیان کرد: سهامداران باید دیدگاه‌شان نسبت به سرمایه‌گذاری دربازارسهام بلندمدت باشد، به همین خاطر اشخاص با سرمایه‌های مازاد خود و به صورت غیرمستقیم باید وارد این بازار شوند.

او تصریح کرد: باتوجه به پارامترهای اقتصادی به نظر می‌آید سال آینده بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب اعم از ارز، طلا و سکه، خودرو، ماشین و غیره داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه درپایان گفت: توصیه بنده به سهامداران این است که از هرگونه اقدام هیجانی بپرهیزند و اگر می‌خواهند به صورت مستقیم نیز سرمایه گذاری کنند، نگاه‌هشان معطوف به ۵۰ سهام بزرگ بازار باشد.

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 25572

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha