رشد ارزش سبد سهام عدالت همراه با شاخص‌ها

شاخص‌های بورس در هفته نخست اسفند ۱۴۰۰ در حالی رشد داشتند که ارزش سبد دارندگان سهام عدالت نیز ۱.۲ درصد رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سهام در یکی و دو ماه گذشته متناسب با ارائه لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ از سوی دولت در آذرماه و گمانه زنی‌ها درخصوص نرخ گاز و خوراک پالایش و پتروشیمی‌ها، سیمانی و وفولادها همراه با نوسان‌هایی بود که همین موضوع علاوه بر کاهش ارزش شاخص‌های بورسی سبب کاهش ارزش سهام عدالت نیز شده بود، اما رشد شاخص‌های بازار سهام در هفته اول اسفند، افزایش ارزش سبد سهام دارندگان عدالت را نیز به همراه داشت.

اگرچه دارندگان سهام عدالت همچنان به‌ خاطر بسته بودن نمی‌توانند از دارایی خود استفاده کنند، اما در هفته‌های گذشته اخبار خوبی در خصوص تقسیم سود سهام عدالت شرکت‌های حاضر در سبد این سهام منتشر شده است.

طبق گفته مسوولان سازمان خصوصی‌سازی تا پایان اسفند ماه امسال سود این سهام در سال ۹۹ به حساب دارندگان واریز خواهد شد.

همچنان محمدرضا میرتاجدالدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در توضیح نشست کمیسیون تلفیق برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی درباره بودجه گفت: در خصوص جاماندگان سهام عدالت تصویب شد که به جاماندگان کمیته امداد و بهزیستی و سایر مردم سهام عدالت تعلق بگیرد.

فرهانیان، مدیر برنامه ریزی شرکت سپرده گذاری مرکزی هم درباره بیش از ۲ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت که سود سال ۹۸ خود را دریافت نکرده اند گفت: اگر امسال این افراد شماره شبای حساب فعال بانکی خود را در سامانه سهام عدالت یا سامانه سجام اعلام کنند، همزمان با سود سهام سال ۹۹ سودهای سال‌های قبل را هم دریافت خواهند کرد.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تاکنون حدود سه میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت کرده اند که با احتساب وراث و افراد تحت تکفلشان، سهام آن‌ها باید به حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر واگذار شود. محمد باغستانی گفت: طراحی سامانه برای واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث در دست انجام است و پیش بینی می‌کنیم تا حدود شش ماه دیگر این سامانه به سرانجام برسد.

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش مواجه شده است، این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در نیمه دوم بهمن ماه این روند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل بورس رشد کرد. در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است. برخی از کارشناسان علت افزایش ارزش سهام عدالت را نزدیک شدن به زمان واریز سود این سهام می‌دانند و معتقدند نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند.

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 25569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha