در مورد کیف پول سخت افزاری چه می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با آن مواجه‌اند، احتمال نقض داده‌ها و به خطر افتادن سرمایه آن‌ها است. در سال‌های اخیر کیف پول‌های نرم‌افزاری بارها مورد حملات سایبری قرار گرفتند و در برخی از این حملات، بخشی از دارایی دیجیتال کاربران به سرقت رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، کیف پول‌های سخت‌افزاری همواره در برابر انواع حملات مقاوم بوده و از همین رو گزینه محبوب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند. اگر شما در حال مطالعه راهنمای خرید کیف پول سخت‌افزاری هستید، به این معناست که به خوبی از اهمیت امنیت داده‌های خود آگاهید.

در این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم، مراحل خرید کیف پول سخت‌افزاری را برای شما شرح دهیم. اگر قصد خرید بهترین کیف پول سخت‌افزاری برای خود را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راهنمای خرید کیف پول سخت افزاری

با افزایش محبوبیت دنیای ارزهای دیجیتال، تنوع کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز روز به روز بیشتر می‌شود. اما بر خلاف تصور برخی کاربران، تمام این محصولات به یک اندازه کاربردی و ایمن نیستند! برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری علاوه بر تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری ارز دیجیتال، خدمات امنیتی بهتری را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهند. در سمت دیگر تعدادی از محصولات بر روی قابلیت حمل یا حتی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر خود تمرکز کرده‌اند. در ادامه این مقاله، قصد داریم تا راهنمای خرید کیف پول سخت‌افزاری را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح دهیم.

قدم اول: تعیین معیار های خرید کیف پول سخت افزاری

اولین قدم در خرید کیف پول سخت‌افزاری آشنایی کامل با معیارهای شخصی کاربر است. پیش از خرید یک کیف پول دیجیتال، شما باید به خوبی از هدف و نیازهای خود آگاه باشید؛ اما اگر تاکنون در مورد این نیازها فکر نکرده‌اید، به هیچ وجه جای نگرانی نیست. تنها با پاسخ دادن به چند سوال پایه‌ای، تمام معیارهای شما برای انتخاب یک کیف پول سخت‌افزاری مشخص خواهند شد. در ادامه برخی از این سوالات را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

قصد سرمایه‌گذاری بر روی کدام ارزهای دیجیتال را دارید؟

هر یک از کیف پول‌های سخت‌افزاری فهرستی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هرچند که اغلب کیف پول‌های دیجیتال قادر به ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال محبوب و معتبر نظیر بیت کوین، اتریوم و ... هستند؛ اما اگر قصد مدیریت طیف گسترده‌تری از دارایی‌های دیجیتال را داشته باشید، نیازمند کیف پول سخت‌افزاری خاصی خواهید بود. به عنوان مثال کیف پول ترزور وان (Trezor One) علی‌رغم کاربردی بودن و امنیت بسیار بالای خود، برخی ارزهای دیجیتال نظیر ریپل و EOS را پشتیبانی نمی‌کند.

قصد سرمایه‌گذاری بر روی کدام ارزهای دیجیتال را دارید؟

پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید کیف پول سخت‌افزاری در مورد ارزهای تحت پوشش آن به خوبی تحقیق کنید. برای مثال در صورتی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های دیجیتال مختلف هستید، کیف پول‌ های سخت‌افزاری لجر (Ledger) می‌توانند امکان مدیریت طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال را برای شما فراهم کنند.

ارزش دارایی ‌های دیجیتال شما چقدر است؟

خرید کیف پول سخت‌افزاری علی‌رغم امنیت بالای خود، مستلزم پرداخت هزینه است. در نتیجه استفاده از این نوع کیف پول به سرمایه‌گذارانی توصیه می‌شود که ارزش دارایی‌های دیجیتال آن‌ها به اندازه قابل توجهی بالا است. در صورتی که در حوزه ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید و مبلغ کمی را در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، استفاده از کیف پول‌های دیجیتال نرم‌افزاری گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شما است. همچنین در خرید کیف پول سخت‌افزاری باید به این نکته توجه کنید که خرید چنین محصولاتی، برای کسانی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در این حوزه را دارند.

به عبارت دیگر اگر از حضور طولانی مدت خود در این بازار اطمینان ندارید، ممکن است کیف پول سخت‌افزاری گزینه مطلوبی برای شما نباشد. در حال حاضر کیف‌های نرم‌افزاری مختلفی بر روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارند و امکان ورود آزمایشی و سرمایه‌گذاری‌های کوچک را به صورت رایگان برای کاربران مبتدی فراهم کرده‌اند. با این حال اگر از حضور طولانی ‌مدت خود در این بازار اطمینان داشته و قصد سرمایه‌گذاری مبلغ قابل توجهی بر روی ارزهای دیجیتال را دارید، خرید کیف پول سخت‌افزاری مناسب‌ترین گزینه برای شما است.

آیا قصد خرید ارز های دیجیتال بیشتر در آینده را دارید؟

اگر قصد افزایش سرمایه خود در آینده را دارید، بهتر است از همین حالا به فکر یک روش امن برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال خود باشید. همان‌طور که اشاره شد، دارایی‌های دیجیتال ذخیره شده در کیف پول‌های نرم‌افزاری و صرافی‌ها همواره در معرض خطر هک و از دست رفتن هستند. در نتیجه اگر فکر می‌کنید که در آینده قصد سرمایه‌گذاری بر روی این دسته از ارزهای دیجیتال را خواهید داشت، بهتر است به فکر خرید کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری و مدیریت آن‌ها باشید.

از چه دستگاهی برای مدیریت دارایی ‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنید؟

اغلب کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) امکان اتصال مستقیم به گوشی همراه از طریق بلوتوث را دارند. در نتیجه شما می‌توانید از این کیف پول هم بر روی گوشی همراه و هم بر روی رایانه استفاده کرده و دارایی‌های دیجیتال خود را کنترل و مدیریت کنید. با این حال برخی از کیف پول‌ها نظیر کول ولت اس (CoolWallet S) تنها قابلیت استفاده بر روی دستگاه‌های خاص را دارند. پس اگر مدیریت ارزهای دیجیتال خود بر روی دستگاه خاصی (نظیر گوشی یا رایانه) را ترجیح می‌دهید، پیش از خرید در مورد امکان اتصال کیف سخت‌افزاری مورد نظر خود به این دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

قدم دوم: بررسی گزینه ‌های جایگزین

در دومین بخش از راهنمای خرید کیف پول سخت‌افزاری به بررسی گزینه‌های جایگزین می‌پردازیم. همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر کیف پول‌های نرم‌افزاری متعددی بر روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها در دسترس و قابل استفاده هستند. با توجه به جدول زیر، می‌توانید از اطلاعات کلی هر یک از این کیف‌ها آگاه شوید:

قدم دوم: بررسی گزینه ‌های جایگزین

در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از این کیف‌ها خواهیم پرداخت.

کیف پول‌ های سخت ‌افزاری

در دنیای ارزهای دیجیتال، یک قانون مهم وجود دارد: اگر اختیار کلیدهای خصوصی خود را ندارید، پس اختیار دارایی دیجیتال موجود در حساب کاربری خود را نیز نخواهید داشت! کیف پول‌های سخت‌افزاری دقیقاً طبق همین قانون، در تلاش‌اند تا اختیار کامل دارایی‌های دیجیتال را به خود کاربران واگذار کنند. به عبارت دیگر با خرید کیف پول سخت‌افزاری مدیریت تمام ارزهای دیجیتال در اختیار خود شما قرار می‌گیرند و هیچ شرکت و صرافی شخص ثالثی در این میان حضور نخواهد داشت.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به صورت کاملاً قانونی ساخته شده و هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند کلیدهای خصوصی شما را شناسایی کند. در نتیجه به لطف این محصولات، دارایی‌های دیجیتال از بالاترین سطح امنیت برخورداراند. در این روش به عنوان مالک کیف پول، کنترل کلیدهای خصوصی به صورت کامل در اختیار شما است.

کیف پول‌ های آنلاین (تحت وب)

با استفاده از کیف پول‌های تحت وب می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را با استفاده از یک مرورگر یا افزونه بر روی مرورگر مدیریت کنید. این کیف پول‌ها اغلب رایگان بوده و به سادگی با استفاده از رایانه قابل دسترس هستند؛ اما در عوض امنیت کیف پول‌های آنلاین در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار کمتر است.

در حال حاضر برخی از کیف پول‌های تحت وب هستند که ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین و بر روی دستگاه مورد استفاده کاربر را امکان‌پذیر کردند. با این حال برای ارسال، دریافت و مدیریت دارایی‌های دیجیتال خود، نیازمند وارد کردن این کلیدهای خصوصی به یک محیط آنلاین هستید که همواره خطرات خاصی را برای شما به همراه دارد.

کیف پول‌ تحت وب گزینه‌ مناسبی برای افرادی است که سرمایه‌گذاری اندکی را بر روی ارزهای دیجیتال انجام دادند و خواستار دسترسی سریع و آسان به ارزهای دیجیتال خود هستند. کیف‌هایی نظیر Blockchain Wallet و همچنین MyEtherWallet به عنوان محبوب‌ترین کیف پول‌های دیجیتال آنلاین شناخته می‌شوند.

کیف پول‌ های موبایلی

کیف پول‌های موبایلی امکان ارسال، دریافت، ذخیره و مدیریت دارایی‌های دیجیتال را با استفاده از یک نرم‌افزار بر روی گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کنند. اغلب این کیف پول‌ها به صورت رایگان در دسترس هستند و امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های آنلاین دارند. با این حال امنیت آن‌ها همچنان کمتر از کیف پول‌های سخت‌افزاری است.

این دسته از کیف پول‌ها با استفاده از برخی قابلیت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند، روش‌های مختلفی نظیر احراز هویت دو مرحله‌ای، احراز هویت بیومتریک با استفاده از اثر انگشت و همچنین ایجاد لایه‌های امنیتی بیشتر برای دسترسی به ارزهای دیجیتال همواره در تلاشند تا از سرمایه شما در فضایی امن محافظت کنند. 

این دسته از کیف پول‌ها برای کاربرانی که همیشه به رایانه شخصی دسترسی ندارند یا ترجیح می‌دهند در هر زمان و مکانی به سادگی دارایی‌های دیجیتال خود را مدیریت کنند، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. در صورتی که مبلغ دارایی دیجیتال شما زیاد نیست و ترجیح می‌دهید به سرعت و سادگی به این سرمایه دسترسی داشته باشید، استفاده از کیف پول‌های موبایلی برای شما مناسب‌تر است. نرم‌افزارهایی نظیر اتمیک ولت (Atomic Wallet)، کوینومی (Coinomi)، کوینبیس ولت (Coinbase Wallet) و سایر محصولات مشابه، جزو محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی به شمار می‌روند.

کیف پول های موبایلی

قدم سوم: آشنایی با متدهای امنیتی کیف پول سخت ‌افزاری

در این قسمت از راهنمای خرید کیف پول سخت‌افزاری قصد داریم به طور مختصر شما را با مباحث امنیتی مرتبط با این نوع کیف پول‌ها بیشتر آشنا کنیم. برخلاف باور عموم مردم، خرید کیف پول سخت‌افزاری آخرین قدم برای حفاظت کامل از دارایی‌های دیجیتال شما نیست! بلکه حتی در صورت داشتن یک کیف پول سخت‌افزاری نیز باید با برخی نکات امنیتی را رعایت کنید که در ادامه به صورت مختصر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
به همین منظور، بهتر است این موارد مهم درباره حفظ ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول سخت‌افزاری را به خاطر داشته باشید:

  • عبارت بازیابی (یا همان Seed) خود را بر روی دستگاه‌های دیجیتالی مانند گوشی یا رایانه ذخیره نکنید. به ویژه در صورتی که دستگاه شما قابلیت اتصال به اینترت را داشته باشد چرا که در این صورت احتمال دسترسی هکرها به عبارت بازیابی مهم و حیاتی شما افزایش می‌یابد.
  • در صورت امکان عبارت بازیابی خود را به صورت فیزیکی و در چند نسخه متفاوت و مجزا یادداشت کرده و در مکانی امن آن‌ها را نگهداری کنید. 
  • فراموش نکنید که تنها روش دسترسی به ارزهای دیجیتال در صورت سرقت، مفقود شدن یا از بین رفتن کیف پول شما عبارت بازیابی است.
  • آدرس وب‌سایت مدیریت دارایی‌های دیجیتال کیف پول سخت‌افزاری را بر روی مرورگر خود ذخیره کنید تا از ورود ناخواسته به وب‌سایت‌های مشابه و قلابی جلوگیری نمایید. با توجه به راهکارهای امنیتی هوشمندانه بکار رفته در کیف پول‌های سخت‌افزاری، تنها راه هکرها برای دسترسی به داده‌های شما آگاهی از عبارت بازیابی با روش‌هایی نظیر ایجاد وب‌سایت‌های قلابی است.
  • به منظور افزایش امنیت، کیف پول‌های خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. برخی افراد سودجو با دست‌کاری فیزیکی کیف پول‌های سخت‌افزاری، قادر به سرقت اطلاعات شما خواهند بود. 
  • هرگز عبارت بازیابی کیف پول دیجیتال را از طریق پیام یا ایمیل برای کسی ارسال نکنید. هیچ فروشگاه یا حتی شرکت سازنده کیف پولی از این طریق رمز بازیابی شما را نمی‌خواهد. پس تمام پیام‌های مرتبط با ارسال رمز بازیابی، کلاه‌برداری هستند.

قدم چهارم: آشنایی با انواع کیف پول سخت افزاری

در حال حاضر کیف پول‌های سخت‌افزاری مختلفی در بازار وجود دارند. با این حال هر یک از این محصولات در نوع خود دارای نقاط قوت و ضعف هستند. به عنوان مثال ممکن است برخی کیف پول‌های سخت‌افزاری از لحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه بوده و قابلیت حمل و نقل و استفاده ساده‌تری داشته باشند؛ از سوی دیگر برخی کیف ‌پول‌های دیجیتال سخت‌افزاری امکان مدیریت طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال و توکن‌ها را به شما ارائه می‌دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته در حال حاضر تعدادی از برندهای کیف پول دیجیتال نظیر لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و همچنین کول ولت (Cool wallet) نسبت به رقبای خود پیشتاز بوده و محصولات با کیفیت‌تری را به کاربران ارائه می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله راهنمای خرید کیف پول سخت‌افزاری را به صورت قدم به قدم برای شما شرح دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، با تعیین اولویت‌ها برای استفاده از کیف پول و همچنین آشنایی با برخی از مفاهیم پایه‌ای درباره این محصولات، می‌توانید انتخاب دقیق و هوشمندانه‌ای برای حفاظت از ارزهای دیجیتال خود داشته باشید. 

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 25564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha