اگر جنگ روسیه علیه اوکراین فرسایشی شود نفت به ۲۰۰ دلار هم می رسد! / سرنوشت روسیه در این جنگ وضعیت ایران را در بازار نفت  مشخص خواهد ساخت

محمد علی صادقی گفت: در صورتی که بحران اوکراین به درازا بکشد و درگیری و جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین در طی روزهای آینده به پایان نرسد و روند جنگ فرسایشی شود، نرخ نفت حتی به بیش از ۲۰۰ دلار می رسد. اگر درآینده روسیه تحت فشار مجامع بین المللی قرار بگیرد قطعا این موضوع مشمول حامیان روسیه نیز می شود. پاسخ تمام ابهامات ایجاد شده در آینده ای نه چندان دور روشن می شود. آن زمان می توان گفت وضعیت ایران در بازار نفت و گاز جهانی به چه شکل رقم می خورد.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛با آغاز حمله روسیه به بحران و شروع درگیری بین دو کشور قیمت نفت از مرز ۱۰۲ دلار عبور کرد. نفت در حالی از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد که رسیدن به چنین قیمت هایی رکوردی در هفت و نیم سال گذشته به شمار می رود. تشدید بحران بین روسیه و اوکراین و عمق نفوذ روسیه به داخل خاک اوکراین و نزدیک شدن به کیف، نگرانی ها را بابت آینده قیمت نفت و گاز و امنیت انرژی جهان به شدت افزایش داده است. کارشناس انرژی در این گفت و گو به چند پرسش پیرامون نرخ انرژی و آینده نفت ایران در بازارهای جهانی در حین بحران روسیه و اوکراین، پاسخ داده است.

محمد علی صادقی کارشناس بازار نفت و انرژی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع بحران اوکراین وتاثیر این مساله در افزایش قیمت جهانی انرژی پرداخت و در این باره گفت: با حمله روسیه به اوکراین و بالا گرفتن تنش بین دو کشور، قیمت نفت به شدت افزایش یافت. با اینکه به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن تفاضا و کاهش عرضه، قیمت نفت در هفته های گذشته افزایش یافته بود، اما بحران اوکراین نیز به افزایش قیمت نفت و گاز دامن زد.

صادقی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورتی که بحران اوکراین به درازا بکشد و درگیری و جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین در طی روزهای آینده به پایان نرسد، یعنی روند جنگ بین دو کشور فرسایشی شود، می توان انتظار افزایش نرخ نفت را حتی به بالای بیش از ۲۰۰ دلار را داشت.

محمد علی صادقی درادامه خاطر نشان کرد: اتمی بودن کشورهای مختلفی که در بحران اوکراین نقش بازی می کنند و تهدیدات وخطرات احتمالی که از جانب این کشورها، جهان را تهدید می کند موضوع مهمی است که قطعا اثرات زیان بخش آن روی بازار نفت و گاز جهان به شدت تاثیر می گذارد. در صورت تداوم بحران اوکراین و احتمال استفاده این کشورها از ظرفیت های دفاعی خود خطر جدی است، لذا کشورهای خریدار نفت، به شدت متقاضی خرید نفت و گاز بیشتری خواهند بود که این موضوع روی قیمت های نهایی در بازار جهانی تاثیر می گذارد.

محمد علی صادقی کارشناس بازار انرژی در ادامه خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوان درخصوص نوسانات قیمتی و همچنین میزان عرضه نفت و گاز در روزها و هفته های آتی به صورت دقیق اظهار نظری کرد باید منتظر اخبار بعدی و عمق بحران هایی باشیم که ممکن است سایر کشورهای جهان را نیز درگیر جنگ و تقابل های بیشتری کند. مشخص شدن عمق درگیری چشم انداز روشن تری از میزان عرضه و قیمت نفت و گاز را مشخص می کند.

صادقی در خصوص تاثیر گذاری سیاست های آمریکا بر بحران نفت و گاز جهانی گفت: با اینکه آمریکایی ها در عمل روسیه را تحریم انرژی نکردند اما باز گذاشتن مسیر جنگ و عدم کوشش آمریکا برای جلوگیری از جنگی که می تواند فرسایشی باشد به این معناست که ظرفیت توزیع نفت و گاز در جهان به شدت کاهش و یا در تداوم و بزرگتر شدن بحران حتی ممکن است متوقف یا جابجا شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سمت و سوی کشورهای مختلف در تعیین قیمت ها نیز بسیار مهم است. اینکه طرفداران روسیه و حامیان آمریکا یا اوکراین کدام کشورها هستند، کشورهای متقاضای یا عرضه کننده نفت در کدام سمت این ماجرا وبه نفع کدام یک از طرفین جنگ می ایستند نیز موضوع مهمی است که هر کدام از این موارد می تواند در میزان عرضه و قیمت نفت تاثیر گذار باشد.

محمد علی صادقی در خصوص عرضه نفت ایران و تداوم یا لغو تحریم های ایران و استفاده از فرصت ایجاد شده برای صادرات نفت کشور، گفت: برای این موضوع هم باید ببینیم سرنوشت روسیه در این موضوع چه می شود. جهان چه موضعی در برابر روسیه به عنوان آغاز کننده جنگ می گیرد و ایران در این موضوع چه نقشی ایفا می کند؟ موضع ایران دراین مساله بسیار تاثیر گذار است، چرا که اگر درآینده روسیه تحت فشار مجامع بین المللی قرار بگیرد قطعا این موضوع مشمول حامیان روسیه نیز می شود. پاسخ تمام ابهامات ایجاد شده در آینده ای نه چندان دور روشن می شود. آن زمان می توان گفت وضعیت ایران در بازار نفت و گاز جهانی به چه شکل رقم می خورد.

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 25562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha