بازگشت فشار تورمی به کم درآمدها

درحالی‌که آمارهای رسمی در سه‌ماه اخیر از تورم بیشتر دهک‌های پردرآمد نسبت به دهک‌های کم‌درآمدی حکایت داشت، اما این موضوع در دومین ماه زمستان وارونه شد؛ به‌صورتی‌که گروه‌های کم‌برخوردار تورم بیشتری را تجربه کردند. این موضوع در هر سه تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ماهه برقرار بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛مرکز آمار ایران در گزارشی اطلاعات مربوط به تورم دهکی در بهمن‌ماه را منتشر کرد. در این گزارش آمارهای تورم بهمن‌ماه در سه قالب تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ماهه ارائه شده است. بر این اساس تورم ماهانه بهمن برابر ۱/ ۲درصد برآورد شده که دهک اول درآمدی با تجربه کردن تورمی معادل ۴/ ۲‌درصد بیشترین تورم ماهانه را به ثبت رساند. دهک‌های دوم و سوم نیز در رده‌های بعدی تورم ماهانه قرار گرفتند. از طرفی کمترین میزان تورم ماهانه در دی‌ماه متعلق به دهک دهم درآمدی بود که عدد ۹/ ۱درصدی را به ثبت رساند. این موضوع خلاف روند تورم دهکی ماهانه سه ماه آبان، آذر و دی بود.در ماه‌های مذکور دهک دهم بالاترین تورم ماهانه را در بین دهک‌های درآمدی تجربه کرده بود.

علت این موضوع به‌دلیل بیشتر بودن تورم خوراکی‌ها نسبت به کالاهای بادوام، غیرخوراکی و خدمات است. بنا بر آمارهای رسمی تورم گروه خوراکی‌ها در بهمن ماه به میزان ۹/ ۳ درصد و تورم گروه غیرخوراکی‌ها برابر ۱/ ۱درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر به‌دلیل اینکه عمده سبد دهک‌های پایین درآمدی را کالاهای خوراکی تشکیل می‌دهند؛ فشار تورمی بر این دهک‌ها بیشتر خواهد بود. این موضوع در حالی است که سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در دهک‌های بالای درآمدی بیشتر است و این دهک‌ها از تورم بیشتر کالاهای بادوام بیشتر متاثر می‌شوند.

مورد بعدی؛ تورم نقطه‌ای است. بنا بر آمارهای رسمی تورم نقطه‌ای بهمن ماه برابر ۴/ ۳۵درصد برآورد شده است که دهک اول و دهم با یک‌دهم درصد اختلاف تورم در حدود ۳۶درصد را تجربه کردند؛ ولی درخصوص دهک‌های دوم و سوم این اختلاف تورمی نسبت به دهک‌های هشتم و نهم محسوس‌تر است. مورد دیگر در این خصوص اینکه تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در ماه مذکور برابر ۷/ ۴۰درصد و تورم غیرخوراکی‌ها برابر ۵/ ۳۲درصد گزارش شده است.

مورد آخر اینکه درخصوص تورم ۱۲ ماهه نیز اگر بخواهیم به روایت تورم دهک‌های مختلف بپردازیم، باید بگوییم که از بهمن سال ۱۳۹۹ تا شهریور ماه سال جاری دهک‌های پردرآمد، تورم بالاتری را نسبت به دهک‌ها کم‌درآمد تجربه کردند. با شروع پاییز این روند معکوس شد؛ به‌نحوی‌که دهک‌ اول تورم بیشتری از دهک دهم به ثبت رسانده است. این موضوع بیشتر به‌دلیل ثبات ارزی در ادامه سال بوده‌است. بنا بر آمارهای رسمی در ماه مذکور نرخ تورم ۱۲ماهه برای دهک اول برابر ۴۴درصد و برای دهک دهم به میزان ۵/ ۴۰درصد گزارش شده است. بنابراین می‌توان گفت در هر سه تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ماهه، دهک‌های پایین درآمدی، تورم بیشتری را نسبت به دهک‌های بالای درآمدی تجربه کردند.

نرخ تورم سال منتهی به هر ماه، از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در ۱۲ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به‌دست می‌آید. بدیهی است چنانچه ماه مورد نظر اسفند باشد، به آن نرخ تورم سال مورد نظر نسبت به سال قبل می‌گویند. مورد آخر اینکه دهک دهم درآمدی در هر دو گروه عمده کالاهای خوراکی و کالاهای غیرخوراکی و خدمات بالاترین تورم را به ثبت رسانده است؛ به‌نحوی‌که در ارتباط با کالاهای خوراکی‌ در ماه مذکور تورم نقطه‌ای دهک اول برابر ۷/ ۴۰درصد و تورم دهک دهم برابر ۱/ ۴۲درصد محاسبه شده است. علاوه بر این درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز تورم دهک اول برابر ۲/ ۳۱درصد و تورم دهک دهم معادل ۹/ ۳۴درصد برآورد شده است.

17 copy

سهم کالاها در تورم دهکی

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار به بررسی سهم هریک از گروه‌های کالایی و خدماتی را در تورم ماهانه دهک‌های هزینه‌ای پرداخته است. به‌طور کلی در این دسته‌بندی کالاها به دو دسته کالاهای خوراکی و کالاها و خدمات غیرخوراکی تقسیم‌بندی شده‌اند. با توجه به ضریب اهمیت متفاوت گروه‌های کالایی و خدماتی در دهک‌های مختلف، اصولا سهم کالاهای خوراکی در دهک‌های کم‌درآمد و سهم کالاهای غیرخوراکی در دهک‌های پردرآمد بیشتر است. این موضوع را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد، اگر یک خانوار کم‌درآمد ۱۰۰ واحد منابع در اختیار داشته باشد، ۳/ ۴۳ واحد از آن را صرف تامین نیاز خود از کالاهای خوراکی و آشامیدنی می‌کند. این در حالی است که در دهک پردرآمد از ۱۰۰واحد منابع فقط ۲۲/ ۱۷واحد از منابع در اختیار خانوار، صرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌شود. درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات عکس این موضوع صادق است؛ به‌نحوی‌که خانوار کم‌برخوردار از ۱۰۰واحد منابع درآمدی خود ۷/ ۵۶واحد منابع خود را به کالاهای بادوام اختصاص می‌دهد؛ حال اینکه خانوار برخوردار به میزان ۷۸/ ۸۲واحد از آن را به این امر تخصیص می‌دهد.

 منظور از گروه خوراکی‌ها، کالاهای گوشت، لبنیات، نان، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها است. از طرف دیگر کالاها و خدماتی مانند پوشاک، مسکن، مبلمان، بهداشت، ارتباطات، حمل‌ونقل، هتلداری و آموزش نیز در گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی طبقه‌بندی می‌شود. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از ۱۱/ ۲درصد تورم ماهانه بهمن ماه، سهم گروه خوراکی‌ها برابر ۴/ ۱درصد و سهم غیرخوراکی‌ها و خدمات معادل ۷۱/ ۰درصد برآورد شده است. بنابراین می‌توان گفت چون تورم خوراکی‌ها سهم بیشتری در تورم ماهانه داشته است، گروه‌های کم‌درآمدی تورم بیشتری را تجربه کردند.

به عبارت دیگر محور تورم در این ماه، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی بوده است. در نهایت اینکه در گروه خوراکی‌ها «نان و غلات» با سهم ۵۶/ ۰درصدی و «میوه و خشکبار» با سهمی برابر منفی ۰۱/ ۰درصدی به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از تورم ماهانه را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دومین ماه زمستان به خود اختصاص داده‌اند. درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز بیشترین و کمترین سهم به ترتیب متعلق به «پوشاک و کفش» با سهم ۱۵/ ۰درصدی و «ارتباطات» با سهم صفردرصدی است.

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 25554

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha