پایتخت اوکراین در یک قدمی سقوط

گمان می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در پی کنترل سرتاسر اوکراین باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایندیپندنت یک مقام امنیتی اروپایی می‌گوید نیروهای نظامی روسیه ممکن است ظرف چند ساعت آینده کی‌یف، پایتخت اوکراین، را تصرف کنند، چرا که دفاع هوایی اوکراین به کلی نابود شده است. 

به گزارش بلومبرگ این مقام امنیتی اروپایی افزود اکنون سربازان روسی از هر دو سوی رودخانه دنی‌یپر به سوی پایتخت اوکراین در حال پیشروی هستند. ارتش روسیه همچنین چند فرودگاه این کشور را در کنترل خود دارد و می‌تواند نیروهای بیشتری را نیز وارد این کشور کند.

به گفته این مقام امنیتی گمان می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پی کنترل سرتاسر اوکراین باشد. با این‌ حال عملیات‌ نظامی تاکنون عمدتا متمرکز بر شرق، جنوب و مرکز اوکراین بوده است.

به نظر می‌رسد قصد ولادیمیر پوتین برکناری دولت کنونی اوکراین و روی کار آوردن یک دولت دست‌نشانده باشد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، گفت: «احتمال فرود نیروهای هوابرد بالا است و ممکن است ساختمان‌های دولتی تصرف شوند.» او افزود: «یکی از اهداف حذف مقام‌های بلندپایه دولت است. این یک جنگ نابرابر است.»

صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، کمی پیش از ساعت شش صبح، پوتین در یک بیانیه که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «من تصمیم گرفتم که یک عملیات نظامی ویژه آغاز شود.» کمی پس از این سخنان صدای انفجارها در کی‌یف، پایتخت اوکراین، و برخی شهرهای دیگر این کشور شنیده شد و تهاجم همه جانبه ارتش روسیه به اوکراین آغاز شد. برخی منابع آمریکایی می‌گویند دستکم صد موشک به سوی اهدافی در اوکراین شلیک شده است نیروهای نظامی روسیه در جنوب و شرق و شمال اوکراین مناطقی را تصرف کردند.

در ساعت‌های گذشته رهبران دولت‌های غربی تحریم‌های بی‌سابقه و گسترده‌ای را علیه روسیه اعلام کردند. با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تآکید کرد نیروهای آمریکایی در خاک اوکراین وارد جنگ با روسیه نخواهند شد.

۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 25531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha