«دینامیت»، «قهرمان» و «گشت ارشاد» ۳ فیلم پرفروش ۱۴۰۰ شدند

نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمایی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، نشان می‌دهد «دینامیت»، «گشت ارشاد۳» و «قهرمان» سه فیلم پرفروش سال ۱۴۰۰ هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار سینمایی ایرنا، هر چند یک هفته تا سال سینمایی باقی مانده است و عملا از هفته آینده فیلم‌های جدید اکران نوروز رنگ پرده نقره‌ای را تغییر خواهند داد اما با این وضعیت گیشه قطعا جدول پرفروش‌های سال ۱۴۰۰ تغییر نخواهد کرد.

بنابراین فیلم‌های دینامیت ساخته مسعود اطیابی با فروش بالای ۵۴ میلیاردی، گشت ارشاد ۳ به کارگردانی سعید سهیلی با فروش ۴۰ میلیارد و قهرمان ساخته اصغر فرهادی با ۱۲ میلیارد به ترتیب عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های سال کرونازده ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

«دینامیت» در صدر

فیلم سینمایی دینامیت که از ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ نمایش خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده و از همان زمان هم صدر گیشه را قرق کرده بود همچنان با فروشی معادل ۵۴ میلیارد و ۱۴۶ میلیون پرفروش‌ترین فیلم  سال است.

در فیلم سینمایی دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی هنرمندانی چون پژمان جمشیدی، محسن کیایی، احمد مهرانفر، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، زیبا کرمعلی و میرطاهر مظلومی ایفای نقش‌ کرده‌اند.

این داستان آپارتمانی را روایت می‌کند که افرادی از اقشار مختلف جامعه، چون ساقی و طلبه در آن ساکن هستند که با توجه به تضادهای فکریشان موقعیت‌های طنزی را می‌سازند.

«گشت ارشاد ۳» دوم شد

بر توجه به اختلاف ۱۴ میلیاردی رقم فروش گشت ارشاد ۳ با دینامیت، این فیلم را هم باید دومین فیلم پرفروش سینما در سال جاری تلقی کرد.

گشت ارشاد ۳ که از ۲۶ آبان ۱۴۰۰ اکران شد، توانست تا به امروز به فروش ۴۰ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومانی برسد و در جایگاه دومین فیلم پرفروش سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

این فیلم سومین قسمت از سری پرطرفدار گشت ارشاد است. این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید سهیلی و با بازی امیر جعفری، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی و بهنام بانی ساخته شده است.

فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ در تهران فیلمبرداری شده و نویسندگی این کار بر عهده حسام سامری‌زاده است.

در خلاصه این فیلم آمده است: حسن و عطا پس از سالها به ایران برمیگردند. آنها به اجبار برای امرار معاش به نوازندگی در خیابان‌ها می‌پردازند، پس از مدتی سودای خوانندگی آنها را رها نمیکند تا این که تصمیم به انتشار آلبوم موسیقی میگیرند. اما به لحاظ مالی در تنگنا هستند پس تصمیم میگیرند به سراغ یک زمین دار بزرگ در لواسان که نقش او را بهنام بانی بازی میکند رفته و او را بدزدند. اما پس از مدتی با او دوست میشوند و زمین دار بزرگ تصمیم میگیرد از حسن و عطا حمایت کرده و تمام هزینه تولید آلبوم موسیقی آنها را تقبل کند. در این مسیر ناگهان اتفاقات عجیبی روی میدهد که هر سه آنها را دچار دردسرهای بزرگی می‌کند …

«قهرمان» سوم جدول

فیلم سینمایی قهرمان به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی که از ۵ آبان ۱۴۰۰ در سرار کشور منتشر شد، تاکنون به فروشی ۱۲ میلیاردی دست پیدا کرده است. اگرچه اختلاف فروش قهرمان از صدر جدول و فیلم های گشت ارشاد ۳ و دینامیت بسیار زیاد است اما تا اطلاع ثانوی (و ظاهر در پایان سال ۱۴۰۰) پله سوم فروش از آن قهرمان خواهد بود.

در فیلم قهرمان امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی ایفای نقش میکنند.

این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۱ حضور داشت و توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص دهد.

در خلاصه داستان قهرمان آمده است: رحیم که به دلیل بدهی، زندانی بند مالی‌ست برای دو روز به مرخصی می‌آید تا شاید بتواند طلبکارش را متقاعد کند که رضایت دهد او آزاد شود اما او در این دو روز با ماجرایی روبه رو می‌شود که هیچگاه پیش بینی‌اش را نکرده بود.

«بی‌همه چیز» چهارم شد

فیلم سینمایی بی‌همه چیز سومین تجربه کارگردانی محسن قرایی است که از ۲۴ آذر ۱۴۰۰ روی پرده رفته و توانست در زمانی کمتر از سه ماه، به فروشی حدود ۹ میلیاردی دست پیدا کند.

این فیلم در سی و نهمین جشنواره‌ی فیلم فجر در پانزده رشته کاندید شد و در پنج شاخه از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه‌ی ویژه هیئت داوران و تدوین موفق به کسب سیمرغ بلورین شد

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، لاله مرزبان، بابک کریمی و پدرام شریفی بازیگران بی همه چیز هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: روستایی دور افتاده سالهاست که رونقِ پیشین را ندارد. ساکنین یا کوچِ اجباری کرده اند یا اگر مانده اند در فقر و بدبختی به سر میبرند. روستا اما مهمانی دارد که خود در همین جا متولد شده و از کوچش بیست سالی میگذرد، او متمول است و اهالی در خیالِ اینکه او آمده تا روستا را از این فلاکت نجات دهد رویا پردازی میکنند.

درام عاشقانه «آتابای» پنجمین فیلم پرفروش

فیلم سینمایی آتابای درامی عاشقانه به کارگردانی و تهیه کنندگی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازی فر است که در سال ۱۳۹۸ به زبان ترکی آذری و با زیرنویس فارسی ساخته شد.

آتابای از ۳ آذر ۱۴۰۰ به نمایش عمومی درآمد و در مدت سه ماه به فروشی معادل ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دست یافت.

آتابای در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش و همچنین فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفندماه ۱۳۹۸ شده‌است.

در این فیلم هادی حجازی فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و معصومه ربانی‌نیا ایفای نقش میکنند.

انتهای جدول فروش در چنگال گربه‌ها

رده‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم جدول فروش به ترتیب به فیلم‌های شهرگربه‌ها، درخت گردو، منصور و گربه سیاه تعلق دارد.

فیلم سینمایی شهر گربه‌ها به کارگردانی و نویسندگی سیدجواد هاشمی که از چهارشنبه سوم آذرماه روانه پرده سینماهای سراسر کشور شده توانسته است در این مدت به فروشی نزدیک ۵ میلیارد دست پیدا کرده و جای درخت گردوی محمدحسین مهدویان را از آن خود کند.

علیرضا خمسه، رضا بنفشه‌خواه، امین زندگانی، مریم سعادت، یوسف تیموری، میرطاهر مظلومی، الیکا عبدالرزاقی، نیوشا ضیغمی و فرهاد آییش از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان شهر گربه‌ها آمده است: گربه‌های گربستان به طمع رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند با شرکت در مسابقه ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه هاست، شرکت و به شهر گربه ها عزیمت کنند، غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر آنها را گرفته و به خودش اضافه کند حاکم شهر گربه ها با این کار بیشتر از همه گربه ها عمر خواهد کرد، اما شنگول و گربه های دیگر با نقشه ای به کمک گرفسور که تحت فشارهای حاکم خسته شده است، می‌آیند تا ...

فیلم سینمایی درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سیدمصطفی احمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است.

در این فیلم پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی‌پور ایفای نقش می‌کنند. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فجر سال ۱۳۹۸ به نمایش درآمد و توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد از همان جشنواره باشد. درخت گردو با فروش ۳ میلیارد و ۶۶۸ میلیون در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.

منصور رده هشتم فروش را با رقم ۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون از آن خود کرده است.

این فیلم روایت بخشی از زندگی سردار شهیدمنصور ستاری است که محسن قصابیان نقش این شهید بزرگوار را ایفا کرده و سال گذشته برای نخستین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ در این فیلم علاوه بر قصابیان هنرمندانی چون لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، مهدی کوشکی، علیرضا زمانی نسب، قاسم زارع و سیدجواد هاشمی ایفای نقش کرده‌اند.

در نهایت رده انتهایی و نهم جدوم فروش از آن گربه سیاه با رقم ۲ میلیارد و ۵۴۲ میلیون است؛ فیلمی به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی علی اصغری و تهیه‌کنندگی بهرام رادان محصول سال ۱۳۹۸.

بهرام رادان، ترلان پروانه، بهاره کیان افشار، حسین پورکریمی، کیا رکن، پیام احمدی‌نیا، علیرضا استادی، آزاده سدیری، رضا یزدانی، احسان کرمی، علی اوجی، احمد کاوری، بهروز قادری، حسین ملکی بازیگران این فیلم هستند.

۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 25520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha