شدیدترین تحریم ها در انتظار روسیه؛سقوط بورس و روبل روسیه

اتحادیه اروپا، ناتو و گروه ۷ شدیدترین تحریم ها را علیه روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین اعمال می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا، ناتو و گروه ۷ شدیدترین تحریم ها را علیه روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین اعمال می کنند.

وزیر خارجه آلمان نیز گفت که کشورش آماده اعمال شدیدترین تحریم ها علیه روسیه است.

این در حالی است که در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین بورس مسکو ۴۰ درصد و روبل روسیه نیز ۶ درصد سقوط کردند.

شاخص بورس‌های جهانی از جمله داوجونز، نزدیک، دکس و اس ند پی در ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴ تا ۷ درصد با ریزش مواجه شده‌اند.

قیمت گاز در اروپا و قیمت نفت در جهان در پی حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافت.

قیمت گاز در اروپا امروز پنجشنبه شاهد افزایش ۳۵ درصدی شد.

بهای هر هزار متر مکعب گاز در قراردادهای فوری به ۱۴۰۰ دلار رسید.

همزمان با تشدید درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت خام برنت به بیش از ۱۰۳ دلار رسید که این بالاترین رقم در ۷ سال و نیم اخیر است.

این در حالی است که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین با تهاجم جنگنده‌های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرقی اوکراین، شلیک موشک و پیاده کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده‌اند. اوکراین همچنین اعلام کرد که تا کنون ۵ نظامی این کشور در حمله گسترده روسیه به این کشور کشته شدند.

دیمیترو کولبا، وزیرامور خارجه اوکراین همزمان با شروع این حملات با انتشار توییتی از «تهاجم تمام عیار روسیه» به کشورش خبر داد و اعلام کرد که چندین شهر غیردرگیر در مناقشه شرق اوکراین هدف حملات موشکی و هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین واکنش به این حملات اعلام کرد که دعای او با مردم اوکراین است زیر آنها «از حملات غیرقانونی و توجیه ناپذیر نظامیان رنج می‌برند.»

کرملین پیش از آغاز این حملات که کشورهای غربی طی دو روز گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند از درخواستِ کمک نظامی جدایی‌طلبان شرق اوکراین خبر داده بود.

تحریم های کره جنوبی علیه روسیه

در همین حال، رئیس جمهور کره جنوبی از تصمیم این کشور برای تحریم روسیه به دلیل حمله به اوکراین خبر داد.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی امروز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل حمله روسیه به اوکراین به کشورهای تحریم کننده مسکو خواهد پیوست.

وی با بیان این مطلب افزود: استفاده از زور و خشونت به قربانی شدن شمار زیادی از انسانها منجر می شود و این امر تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

مون جائه این همچنین دستوراتی را برای حفظ امنیت اتباع کره جنوبی در اوکراین صادر کرد.

استرالیا ۲۵ فرد و چهار موسسه مالی روسیه را تحریم کرد

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا ضمن «وحشیانه» خواندن تهاجم روسیه به اوکراین، از دور جدید تحریم‌های این کشور علیه مسکو خبر داد.

استرالیا که پیش از این در روز چهارشنبه هشت عضو «شورای امنیت روسیه» را تحریم کرده بود، بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد که ۲۵ فرد دیگر و چهار موسسه مالی روسیه به فهرست این تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

اسکات موریسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «روسیه جنگ را انتخاب کرده است. ما نیز با جامعه بین‌الملل متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.»

او اعلام کرد که تحریم‌های جدید فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و مزدوران روسی که «مسئول تجاوز غیرقانونی و غیرقابل قبول» به خاک اوکراین هستند، همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات دست داشته‌اند، هدف گرفته است.

او همچنین هشدار داد که تحریم‌های بیشتری در راه است و هم اکنون در حال مذاکره با وزارت خارجه و تجارت استرالیا برای درباره اقدام علیه بیش از ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه است.

او تاکید کرد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که این رفتار خشونت‌آمیز، غیرقابل قبول است و هزینه فاحشدارد.»

نخست‌وزیر استرالیا همچنین اعلام کرد که کشورش هیچ برنامه‌ای برای مشارکت نظامی در بحران اوکراین ندارد؛ با این وجود افزود: «ما از نزدیک با ناتو و کشورهای عضو آن کار می‌کنیم. کاری که ما انجام می دهیم این است که از راه‌های دیگر با آنها همکاری کنیم.»

۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 25514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha