سناریوهای احتمالی بورس در پساتحریم / اشکالی در اخذ مصوبه ۱۰ بندی نیست اجرای آن مشکل دارد/ ورق سهام دلاری‌ در فصل مجامع بر می‌گردد

کارشناس بازار سرمایه گفت: مهم ترین اثر توافقات هسته‌ای در سرنوشت اقتصاد کشور مربوط به بحث کاهش کسری بودجه شدید سال آینده می‌شود. با آزاد شدن منابع ارزی و افزایش فروش نفت ضمن تامین کسری بودجه، رخدادهای مطلوب دیگری در بخش‌های مختلف اقتصادی رقم می‌خورد و در همین راستا معیشت مردم، سرمایه‌گذاری‌ در تولید و غیره تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرند.

نیما میرزایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: کش‌مکش‌های مذاکرات هسته‌ای اثر خود را بر روس کاهش نرخ ارز نشان داده و افت قیمت سهام دلاری و کف‌سازی‌های این نمادها ناشی از همین موضوع بوده است. نگرانی خاصی از ریزش بیشتر نداریم؛ ضمنا نرخ ارز هم به ثبات نسبی رسیده و همان طور که شاهد هستیم نرخ دلار در بازار آزاد در حدود ۲۵ هزار تومان و دلار نیمایی در حدود ۲۴ هزار تومان بوده و با توجه به اینکه نرخ دلار در سیستم بانکی هم ۲۳ هزار تومان منظور شده، به نظر می‌آید که در خصوص نرخ ارز نیز کف سازی شده است. بنابراین اگر در روزهای آینده با خبر توافق‌های وین و برجام هم رو به رو شویم انتظار می‌رود بازار یک شوک کوتاه مدت و به اصطلاح تحلیل تکنیکال (Shadow) سایه‌ای را تجربه کند و در میان مدت اثری نداشته باشد.

میرزایی ادامه داد: با توجه به دلایل مذکور گمان نمی‌کنم وضعیت نگران کننده ای برای سهام دلاری وجود داشته باشد و طبیعتا پس از اتمام شرایط ابهامی که در آن به سر می‌بریم، بازار مجددا به سهام دلاری اقبال بیشتری نشان می‌دهد؛ از طرفی با نزدیک شدن به فصل مجامع برای این گروه‌ها که عمدتا سودساز هم هستند، می توان انتظار بهبود استقبال سهامداران باشیم و در واقع فصل مجامع می تواند به عنوان محرک خوبی برای رشد متعادل آنها باشد.

وی معتقد است؛ مهم ترین اثر توافقات هسته‌ای در سرنوشت اقتصاد کشور مربوط به بحث کاهش کسری بودجه شدید سال آینده می‌شود. با آزاد شدن منابع ارزی و افزایش فروش نفت ضمن تامین کسری بودجه، رخدادهای مطلوب دیگری در بخش‌های مختلف اقتصادی رقم می‌خورد و در همین راستا معیشت مردم، سرمایه‌گذاری‌ در تولید و غیره تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرند.

دولت برای حمایت از بازار سهام تصمیمات خوبی را اخذ کرده و بسیاری از مصوبات پیش‌تر مورد تاکید و خواسته فعالان بازار بود که از جمله آن می توان به کاهش نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۰ درصد اشاره کرد. اگر تاکنون ثمره کافی از این تصمیمات ندیده ایم مشکل در اتخاذ آنها نیست بلکه در اجرایی کردن است. مخبر برای اجرای مصوبات نامه‌ای به وزای اقتصاد، بانک مرکزی و غیره ارسال کرد اما هنوز این امر به طور کامل اجرا نشده است. البته روند نرخ بین بهره بانکی کاهشی بوده و علی رغم تمام تعلل‌ها نسبت به روند شکل گرفته، خوش بین هستم و فکر می‌کنم در آینده این موضوع کمک بزرگی به بازار سهام کند.

میرزایی درخصوص علت افت و خیز روزهای گذشته بازار سهام گفت: با توجه به ابهامات کلیدی که سایه بر سر بازار افکنده بود، پیش بینی می‌شد بازار وضعیت نوسانی را داشته باشد. روند خوبی در بازار شکل گرفت اما با بحث لایحه بودجه شوکی به بازار وارد شد و پس از آن هم موضوع مذاکرات وین بر ابهامات موجود افزود. بحث توافقات هسته‌ای نقش پررنگ‌تری در تردید سهامداران دارد چراکه نتیجه آن یک دوراهی متفاوتی را برای بازار و گروه‌های مختلف آن به وجود می‌آورد. بنابراین وجود نوسان و واهمه سهامداران طبیعی است، کما اینکه در این بین با رفتار نوسان گیری در برخی از بزرگان بازار و به دنبال آن بی اعتمادی بیشتر سهامداران نیز مواجه بودیم. موضوعات مذکور مهمترین دلایل وضعیت فعلی بازار سهام است. گمان می کنم که در انتهای این جریان باشیم و فکر می کنم جو کلی بازار در آینده و در بازه میان مدت وضعیت بهتری را پیدا کند.

۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 25484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha