ماهی روی دست آبزی‌پروران مانده و خریداری نیست! /مرغ به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است

با برنامه دولت برای توزیع هوشمند و اینترنتی کالاهای اساسی، به نظر می‌رسد بازار شب عید امسال متفاوت از سال‌های قبل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛با توجه به فرارسیدن ماه اسفند، سال جدید(نوروز ۱۴۰۱) و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد غذایی انتظار می‌رود  اقلام کالاهای اساسی خانوارها از جمله برنج، روغن، میوه و گوشت بیشتر شود، در این راستا مردم از مسئولان انتظار دارند نظارت‌های بهتر و ملموس‌تری در بازار داشته باشند تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.
وزارت جهاد کشاورزی که امسال برای اولین بار وظیفه تأمین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده دارد اعلام کرده که هیچ مشکلی برای تنظیم بازار شب عید وجود ندارد و قیمت محصولات عرضه شده در بازار، در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده و در این ایام  نظارت‌ها برای کنترل قیمت‌ها دو چندان خواهد شد.

گوشت قرمز مازاد در کشور داریم
بازار گوشت قرمز از لحاظ تأمین بازار شب عید مشکلی ندارد و حتی خبرها حاکی از آن است که دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد که به دلیل گرانی گوشت قرمز در بازار به فروش نمی‌رسند، از طرف دیگر اخیراً صادرات دام سبک و سنگین  برای تنظیم بازار ممنوع شده است.
در این خصوص افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر با وجود ذبح دام‌های مولد، دام مازاد زیادی در کشور وجود دارد و هیچ مشکلی برای تأمین گوشت قرمز ایام عید وجود ندارد. سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران  در این‌باره به «ایران» گفت: تولید به اندازه کافی در کشور صورت گرفته و دامداران خریداری برای دام‌های خود نمی‌بینند، به همین دلیل می‌توان گفت کشورمان با مشکلی در زمینه تأمین روبه‌رو نباشد.
همچنین سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار گوشت قرمز ایام عید اظهار کرد: مصوبات تنظیم بازاری مرتبط با گوشت قرمز (گرم و منجمد) در حال اجرا است و برنامه عرضه ۲۰ هزار تنی گوشت منجمد را در سطح کشور داریم.

میوه شب عید با قیمت مناسب از باغداران خریداری شده است
میوه شب عید  به میزان کافی خریداری و انبار شده و قرار است از ۲۰ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه توزیع شود، به طوری که در این خصوص ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است، تصریح کرد: از ۱۰ استان کشور سیب و پرتقال با کیفیت خریداری کردیم تا بازار شب عید تنظیم شود و در خصوص میوه شب عید مشکلی نداریم. طبق اعلام سازمان تعاون روستایی تاکنون ۶۳هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است.
از طرف دیگر اسماعیل قادری‌فر، رئیس سازمان تعاون روستایی می‌گوید: امسال برای اولین بار در تعامل با سازمان میادین، بخشی از توزیع میوه در شبکه میادین و بخشی دیگر در شبکه هوشمند خواهد بود.
پرتقال ۱۳۹۰۰تومان  و حداکثر ۱۵ تا ۱۶ هزار و پانصد هزار تومان و سیب ۱۴ هزار و پانصد تومانی حداکثر با شانزده هزار تومان و با سود ۳۰ درصدی به سازمان تعاون روستایی توزیع می‌شود.
براساس مصوبه قرارگاه امنیت غذایی مقرر شده است که برای تنظیم بازار و حذف واسطه‌های غیرضروری، توزیع اینترنتی ۵۰ درصد میوه شب عید از ۲۰ اسفند در دستور کار قرار گیرد که این امر با توجه به نیاز هر استان، توزیع پرتقال و سیب تنظیم بازار انجام خواهد شد.

مرغ به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است
آنطور که حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به «ایران» می‌گوید: مرغداران در بهمن ماه ،۱۳۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای شب عید کرده‌اند.
با توجه به افزایش جوجه‌ریزی توسط مرغداران و واردات مرغ منجمد به میزان کافی، به نظر می‌رسد تأمین مرغ ایام عید با مشکل خاصی روبه‌رو نشود و این بازار آرامش کافی را داشته باشد. در همین خصوص مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار کرد: هیچ مشکلی برای تأمین مرغ در ایام عید وجود ندارد و مرغ زیادی برای این ایام ذخیره‌سازی شده است.
وی افزود: میزان جوجه‌ریزی مرغداران برای تأمین مرغ شب عید بیش از ۱۳۰میلیون قطعه بوده است، از طرف دیگر مرغ منجمد زیادی نیز وارد شده و در سردخانه‌ها ذخیره و به‌مرور وارد بازار خواهد شد و این روند تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران تصریح کرد: قیمت مرغ منجمد وارداتی در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی ۲۰ هزارتومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار۳۱ هزارتومان است. از طرف دیگر، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ ۲۸ تا ۳۱ هزارتومان، ران مرغ ۲۹ تا ۳۱ هزارتومان، سینه ۵۸ تا ۶۴ هزارتومان و فیله ۶۶ تا ۶۹ هزارتومان است.

ماهی زیادی روی دست آبزی‌پروران مانده و خریداری نیست
به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تولید قزل‌آلا در کشور و گرانی شدید این ماهی در ایام عید، هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد به‌طوری که آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در این خصوص به «ایران» گفت: در سال گذشته به دلیل خشکسالی تولید ماهی قزل‌آلا کاهش  و قیمت این محصول افزایش یافت که سود این افزایش قیمت فقط به جیب دلالان رسید.
وی افزود: به دلیل افزایش قیمت قزل‌آلا و حمایت‌های زیاد از مرغ، اختلاف قیمت این محصول زیاد شده به‌طوری که قزل‌آلا سه برابر گران‌تر از مرغ است، به همین دلیل شاهد رنگ باختن مصرف قزل‌آلا در سفره ایرانیان هستیم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت تمام شده ماهی قزل‌آلا بالاست و مردم توان خرید ندارند به همین دلیل مازاد ماهی در مزارع آبزی‌پروری کشورمان وجود دارد، از این رو تولیدکنندگان مجبورند زیر قیمت ماهی تولید شده خود را به ازای هر کیلوگرم ۵۵ هزارتومان به فروش برسانند.
نبی‌زاده با بیان اینکه قیمت ماهی قزل‌آلا در حال حاضر به ازای هرکیلوگرم ۷۵ هزارتومان است، خاطر نشان کرد: علناً مصرف قزل‌آلا لاکچری شده و تولیدکنندگان در سال آینده در صورت ادامه وضعیت فعلی نابود خواهند شد، چون ماهی تولید شده خود را باید کیلویی ۸۰ هزارتومان یا نهایتا ۶۷ هزارتومان به فروش برسانند.

قیمت مصوب دولتی برای برنج
اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره چگونگی تنظیم بازار برنج ایرانی بر اساس قیمت‌های مصوب اعلام‌شده، اظهار داشت: برای تنظیم بازار برنج ایرانی، مبنای قیمت بر اساس نرخ‌های مصوب اعلام شده است، اما معتقدیم که این نوع سیاست مقطعی است. وی افزود: سیاست قطعی که داریم کشت قراردادی برنج در۳ استان شمالی کشور است و از نیمه اسفند کشت ۴۰۰ هزار تن برنج را در این استان‌ها با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه در کشت قراردادی برنج حمایت‌های متعددی از کشاورزان صورت می‌گیرد، ادامه داد: در این کشت قراردادی، تحویل نهاده‌های تولید به کشاورزان به‌صورت اعتباری است و هزینه‌های بیمه این افراد به‌صورت حداقلی محاسبه می‌شود. وی تصریح کرد: تسویه حساب برنج در زمان برداشت صورت می‌گیرد، اما هنوز قیمت خرید توافقی این محصول مشخص نشده است. قادری‌فر گفت: قیمت خرید توافقی برنج با بررسی‌های لازم تا ۲۰ اسفندماه مشخص و به کشاورزان اعلام می‌شود. وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم برای سال آینده نیم یا یک‌سوم برنج تولیدی کشور را زیر کلید دولت داشته باشیم تا بموقع بتوانیم برای تنظیم بازار این محصول ورود و شبکه دلالی را حذف کنیم.
این مقام مسئول گفت: هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه‌یک توسط دلالان ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خریداری شده است، اما امروز۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که ما با این اقدام امیدواریم برای سال آینده جلوی این سودجویی را بگیریم. وی ابراز کرد: کشت قراردادی گندم نیز توسط سازمان تعاون روستایی ایران و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود و به‌ترتیب ۱۳۰هزار هکتار و ۲۰۰هزار هکتار از کشت پاییزه این محصول را در۱۰ استان بر اساس قیمت مصوب، سر زمین‌های کشاورزی خریداری می‌کنیم. معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در طرح خرید توافقی علاوه بر تحویل نهاده‌های تولید به‌ قیمت مناسب، مزارع کشاورزان بیمه شده‌اند تا دیگر دغدغه‌ای برای تولید و فروش محصولات خود نداشته باشند.

جلسه وزارت جهاد، صمت و بازرسی برای افزایش نظارت بر بازار
سه روز پیش بود که جلسه وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و دادگستری برگزار و بر استمرار و تشدید بازرسی‌ها در ایام پایانی سال با توجه به فرارسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان تأکید شد.
در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمامی کالاهای دارای اهمیت تنظیم بازار را در سامانه جامع تجارت وارد کرده‌ایم، گفت: کنترل بازار بر اساس رصد فاکتورهای ثبت شده در سامانه جامع تجارت با سرعت و شفافیت بیشتری پیش خواهد رفت.
فاطمی‌امین همچنین بیان کرد: قیمت کالاها از درب کارخانه تا ورودی فروشگاه‌ها از طریق همین فاکتورهای ثبت شده در سامانه جامع تجارت کنترل می‌شود و از مغازه تا مصرف‌کننده نهایی نیز  قابل کنترل است.
سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی نیز بر تشدید بازرسی‌ها در این ایام به کمک تعزیرات، بسیج و وزارت صمت تأکید کرد و گفت: موضوعات مرتبط با برنج و گوشت در بازار با ورود بازرسان تعدیل شد، در قرارگاه محصولات کشاورزی که در وزارت جهادکشاورزی تشکیل شده نیز بر تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌ها تأکید شده است.
امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری نیز با تأکید بر ارائه اختیارات ویژه به تعزیرات و توسعه اختیارات در حوزه مبارزه با تخلفات بازار، بیان کرد: بازرسی از انبارها را در روزهای پایانی سال در دستور کار داریم تا از تخلفات احتمالی در زمینه احتکار اقلام مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان جلوگیری به عمل آید.
وی گفت: شعب فوق‌العاده تعزیرات دایر شده است و به‌سرعت به تخلفات بازار رسیدگی خواهیم کرد.

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 25470

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha