بالا و پایین شدن ارز بستگی به شرایط سیاسی دارد نه اقتصادی / بورس تا ثبات اقتصادی جان نمی‌گیرد

حاج اسماعیلی، گفت: نوسانات نرخ ارز کاملاً در حوزه سیاسی مدیریت می شود. هر زمان حوزه سیاسی شرایط جدیدی را برای کشور رقم بزند مطمئن باشیم نرخ ارز یا کاهش دارد یا افزایش.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش، با توجه به زمزمه هایی که از وین به گوش می رسد شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم. با توجه به اینکه برجام بر روی ارز تاثیر می گذارد آیا بر روی بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است گفت: علت اینکه اقتصاد ما تحت تاثیر ارز است؛ درآمدهای مالیاتی در کشور نداریم. اقتصاد ما در گذشته وابسته به درآمدهای نفتی بود که متاسفانه بعد از اعمال تحریم ها نرخ تورم در کشور افزایش یافته و هر روز علیرغم تلاش های دولت ها شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر دچار کمبود ارز هستیم و هر چه هزینه های کشور افزایش یابد کمبود ارز برروی اقتصاد ما کاملاً محسوس تر و ملموس تر خود را نشان می دهد. بنابراین، هر زمان شرایطی اتفاق افتد که بتواند نرخ دلار یا ارز را در کشور کاهش دهد، مطمئن باشید به همان نسبت شرایط اقتصادی بهبود می یابد. بنابراین، گزینه نرخ ارز برروی اقتصاد ایران تاثیر مستقیم دارد و باید چنین نگاهی را باور کنیم.

این تحلیلگر تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز کاملاً در حوزه سیاسی مدیریت می شود. هر زمان حوزه سیاسی شرایط جدیدی را برای کشور رقم بزند مطمئن باشیم نرخ ارز یا کاهش دارد یا افزایش! اگر سیاست گذاری یا بازی های سیاسی مبتنی بر تعامل با دنیا باشد نرخ ارز کاهش می یابد و برعکس باعث افزایش نرخ ارز می شود. بنابراین، تا مادامی که شرایط سیاسی ثبات در کشور پیدا نکرده همچنان شاهد نوسات نرخ ارز در کشور هستیم.

حاج اسماعیلی براین باور است: یکی از مولفه های اساسی که می تواند بر روی اقتصاد و برروی نرخ ارز تاثیر بگذارد توافق هسته ای است. پرونده برجام از دولت گذشته همچنین در دولت جدید بر روی میز است که در حال حاضر در نقطه بسیار حساس دیده می شود. طرف های امریکایی ها و اروپایی ها همچنین خود ایران با پالس ها و اخباری که درج می شود نرخ ارز را جابجا می کند. هر دو طرف تاکید می کنند مذاکرات در مرحله نهایی نیازمند یک تصمیم سیاسی خاص از سوی هر دو طرف است. در اینکه توافق هسته ای هم مورد خواسته و اصرار ایران است و هم مورد درخواست و پافشاری امریکایی هاست هیچ تردیدی نیست چون هر دو هدف های خاصی را دنبال می کنند که به این توافق نیاز دارند.

وی بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ما تحت تاثیر توافق هسته ای که اگر انجام شود شرایط برای ما تغییر می کند. بنابراین، دولت مصرانه دنبال این است که توافق هسته ای را به سرانجام برساند. امریکایی ها منافعی را از طریق توافق هسته ای دنبال می کنند که بیشتر به بحث های امنیتی مربوط می شود که در خصوص هم کیشان و کشورهای هم راستای آنهاست که اسرائیلی ها یکی از آنها دیده می شود. آنها هم اصرار دارند که از طریق توافق هسته ای بتوانند بخشی از مشکلات امنیتی را که متوجه دوستان آنهاست کاهش دهند. بنابراین، هر دو طرف در این خصوص تلاش می کنند اما اینکه ما فکر کنیم به سرعت این کار اتفاق می افتد قدری تحلیل این موضوع کار سختی است. به دلیل اینکه هنوز هم کارشناسان خارجی و هم کارشناسانی که در داخل از نزدیک مسائل را دنبال می کنند مطمئن نیستند که کیفیت و کمیت توافق هسته ای در چه سطحی است که می تواند معیشت مردم را در ایران تغییر دهد یا بتواند شرایط اقتصادی ما را دگرگون کند. به دلیل اینکه برخی از ابزار و امکانات هیچگاه تحریم آن برای ایران برداشته نمی شود و نیازمند تکنولوژی نو هستیم.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: ما نیاز به سرمایه گذاری و روابط اقتصادی داریم که تاثیرگذار برروی زیرساخت های کشور باشد. متاسفانه امریکایی ها طی ۴ دهه گذشته در این خصوص همکاری خوبی با ایران نداشتند و الان هم تلاش می کنند در این بخش ها گشایشی ایجاد نشود. بنابراین، آن اتفاقی که فکر می کنیم شوک بسیار بزرگ باشد که اقتصاد ایران را دگرگون کند، اینطور اتفاق نمی افتد. آنها دنبال اهدافی می گردند که بتوانند برنامه هسته ای ایران را مدیریت کنند و از نزدیک نظارت داشته باشند که بیشتر از این امکاناتی را به ما نمی دهند.

وی گفت: به نظر من، اگر توافق هسته ایی صورت بگیرد با اما و اگرهای زیادی روبروست به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک سال و نیم دیگر است که در حال حاضر بزرگ ترین گزینه جمهوری خواهان هنوز ترامپ است. مطمئن باشید اگر ترامپ دوباره به ریاست جمهوری برسد براساس چهارچوب هایی که حزب جمهوری خواه دارد سیاست های کاملاً متفاوتی با دموکرات ها دارند و شک نکنید که توافق هسته ای مجدداً با چالش روبرو خواهد شد. بنابراین، یک دورنمای کاملاً مطمئن و منطقی برای پیامدهای مثبت توافق هسته ای در ایران در بخش های اقتصادی متصور نیست. ما باید تلاش کنیم مشکلات را به صورت اساسی و ریشه ایی حل کنیم یا برنامه ای برای اقتصاد کشور داشته باشیم تا بتوانیم تغییرات جدی ایجاد کنیم.

او در پاسخ به این پرسش، ظاهرا وجه نقد زیادی از بازار خارج شده است. یعنی اعتمادی که مردم داشتند و ورود نقدینگی به بورس با مشکل شدید مواجه شده که با این وضعیت نباید انتظار رشد داشت. گفت: کشور بر اساس تجربه ای که دارد اگر بخشی به شدت آسیب ببیند سال ها طول می کشد تا دوباره بتواند احیا شود و خود را ترمیم کند. متاسفانه آسیبی که به بورس وارد کردند آسیب بسیار بزرگی بود و این نطفه را در همان اوایل دچار بحران های بسیار بزرگی کردند و شوک بزرگی که دولت گذشته به دلایل اقتصادی و به دلایل تحریم به بورس وارد کردند سال های سال نیازمند زمان است تا شرایط بورس به حالتی که هم تدریجی و هم آرام بود و هم اثرگذاری جدی در اقتصاد نداشت، بازگردد. ضمن این که ماه آخر سال نیز ماه خروج موقت و سنتی سرمایه است.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه بورس هیچگاه تاثیرگذار در اقتصاد ما نداشته است. ما نتوانستیم بورس را در ایران کاملاً نهادینه کنیم که در مقایسه با بانک ها نقش اساسی در اقتصاد کشور و در فعالیت های بازار داشته باشد. اما به هر حال اگر بخواهیم اقتصاد و کشور به سمت توسعه برود یکی از زمینه های آنها توسعه بورس است که باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید در این بحران اقتصادی که بی ثباتی در بخش های متعدد کاملاً برجسته است این بازار بتواند به حالت قبلی برگردد. مطمئن باشید اگر توافق هسته ای امضا شود و دلار کاهش یابد بورس ظرف چند ماه بعد دوباره سقوط می کند. این نوسان در بورس کاملاً قابل پیش بینی است.

وی در پایان بیان کرد: با شوک توافق هسته ای به اقتصاد ایران شاخص بورس افزایش نمی یابد چون دنبال این هستیم که تورم را کاهش دهیم و بخشی از تورم و نابسامانی که بر بورس تحمیل شده باید دوباره جایگاه واقعی خود را پیدا کند. بنابراین، در کوتاه مدت بعد از توافق هسته ای ظرف دو سه ماه بورس احتمالا مجددا سقوط می کند. بعد از آن اگر تثبیت در شرایط اقتصادی ایجاد شود بورس می تواند جایگاه خود را پیدا کند.

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 25461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha